Nymans filmtråd. 4 nya klipp. 2013-01-07

Egna filmer och ex. Youtube klipp
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Nymans filmtråd. 4 nya klipp. 2013-01-07

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha..

Tänkte att jag ska få ha denna tråden för mig själv vad gäller uppläggande av filmer. Jag föredrar film framför foto för det är enklare att lägga upp och istället för bildtext kan jag snacka lite gojja.

Tanken med denna tråd är som sagt att jag står för filmklippen, ni (om ni nu känner för det) står för kommentarerna. Jag kommer då inte halshugga den som länkar upp ett annat filmklipp. Men låt inte tråden spåra iväg!

Så, vad blir mitt första klipp här då?

Liten beskrivning: Var ute och åkte moppe med en kompis förra vintern. Både åkte som sägs i videon "små moppar" alltså Compact och Mamba, 15tums hjul kommer inte långt i snön. Ännu kortare sträcka utan fäste för drivningen. Videona jag lägger upp visar min lösning på detta.

Del:1
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/AUW8MGSmXRk"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/AUW8MGSmXRk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Del:2
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/x8TduypHKpA"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/x8TduypHKpA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Slänger upp nya klipp så fort det bli någon förändring eller fortskridande i byggandet, och kommer i fortsättningen lägga upp klipp på konstiga byggen och påhitt i verkstan. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att se hur du funderar, jag hoppas på att få se mer :P <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När får vi se den på en moppe då? ska bli intresant och se :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:När får vi se den på en moppe då? ska bli intresant och se :wink:
Som jag säger i filmen så är den inte tänkt att monteras på moppe. Men det kan ju ändras. Har kommit fram till vissa problem vad gäller drivningen som jag ska försöka lösa ikväll. Det gäller blandannat att kedja inte kommer gå fri förbi bildäcket. Men Då får jag bygga en mellandrivning. Har lite delar liggande som jag funderat på att använda. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mera :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:
körmoped skrev:När får vi se den på en moppe då? ska bli intresant och se :wink:
Som jag säger i filmen så är den inte tänkt att monteras på moppe. Men det kan ju ändras. Har kommit fram till vissa problem vad gäller drivningen som jag ska försöka lösa ikväll. Det gäller blandannat att kedja inte kommer gå fri förbi bildäcket. Men Då får jag bygga en mellandrivning. Har lite delar liggande som jag funderat på att använda.
Sätt en moppemotor inuti däcket så slipper du kedjeproblemet <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
Nymans2013 skrev:
körmoped skrev:När får vi se den på en moppe då? ska bli intresant och se :wink:
Som jag säger i filmen så är den inte tänkt att monteras på moppe. Men det kan ju ändras. Har kommit fram till vissa problem vad gäller drivningen som jag ska försöka lösa ikväll. Det gäller blandannat att kedja inte kommer gå fri förbi bildäcket. Men Då får jag bygga en mellandrivning. Har lite delar liggande som jag funderat på att använda.
Sätt en moppemotor inuti däcket så slipper du kedjeproblemet
Förvisso enkel idé Braxen. Men jag vill ha den utanför. Lösningen på drivningsgåtan kommer ikväll/inatt. Fixade litegranna med mellandrivningen innan jag började jobba idag. Och ska fortsätta jobba med det när jag slutat vid kl19. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> --><object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6k30V4X_ibI"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/6k30V4X_ibI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

En lite uppdatering på byggfronten. och problemfronten <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej ,Melvin är det ett söderkapat däck du har satt hlulet i ? När jag höll på med Pirellidäck 60-70 talet så fanns det däck man kunde byta ut slitbanan på, om du hittade en sån skulle det nog passa, vet inte om det fortfarande finns några såna kvar, kanske nått att kolla på :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pirelli sintorati, hette dom och iblan låg slitbanan i diket :cry:
Annas Nymans fortsätt blir intressant. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men om du tar ett annat däck och kapar bara bort metallringen och inte så mycket mer sen kapar du i zick-zack mönster, dvs kapar bort tårtbitar ur kanten, då bör ju däcket sitta på plats. eller är jag ute och cyklar helt nu?
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Mina Paintkunkskaper är inte på topp men hoppas ni förstår <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Hej ,Melvin är det ett söderkapat däck du har satt hlulet i ? När jag höll på med Pirellidäck 60-70 talet så fanns det däck man kunde byta ut slitbanan på, om du hittade en sån skulle det nog passa, vet inte om det fortfarande finns några såna kvar, kanske nått att kolla på :shock:
Det är komiskt nog ett Pirelli 205mm brett dubbat 16´´ däck. Kommer inte ihåg profilen. där jag skurit ut halva sidoväggen och därmed också den hårdaste biten av däcket. Har hört talas om dom där lösa slitbanorna, men tvivlar på att det skulle hålla. För som Conrad skriver så har även historierna jag hört innehållit slitbanor som lagt sig att vila i diket.
körmoped skrev:Men om du tar ett annat däck och kapar bara bort metallringen och inte så mycket mer sen kapar du i zick-zack mönster, dvs kapar bort tårtbitar ur kanten, då bör ju däcket sitta på plats. eller är jag ute och cyklar helt nu?
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Mina Paintkunkskaper är inte på topp men hoppas ni förstår
Det skull förvisso kunna fungera. Men då hade jag nog behövt bygga lite annorlunda från första början. Och dessutom så skulle jag behöva kapa i sick sack nästa gång också, om jag av någon annledning skulle behöva byta däck/matta. Nu tar jag bara en kniv och 5min senare är det redo att monteras.

Som jag sa i videon, så dyker det upp flera klipp när jag hittar på mera dumheter. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du Melvin alla har bara hört talas om när det är något fel , men många bilister an vände dessa Pirelli däck, av den anledningen att man kunde byta från sommar däck till vinterdäck utan att ta av däcket, och när man körde punktering så lossade banan, men måmga konvetionella däck håller inte heller för en punktering i hög fart, så jag tycker i alla fall att du skulle kolla efter en sån slitbana, dom är slitstarka och jag har aldrig hört att någon sådan bana har gått av på tvären. men detta är vad jag tror på Du verkar vara klipsk så du hittar nog på något bra lycka till 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idén är god, och jag har oxå knåpat lite på en likadan idé, fast ta grejjer från en gammal skoter, men är ju variator drivet och knåpat...så får bli senare.

Dock vore det skitfränt om du får ihop det....gillar dina byggen! Ha de <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kommit ngn vart med projektet? ser fram emot mer filmer å testkörningar :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar