Första maj i Kalmar

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Första maj i Kalmar

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I dag har jag inte gjort så mycket mer än tagit militärhojjen och kollat in förstamajdemonstrationerna. Vädret finfint fastän det blåste. Det var fint väder den här dagen även förra året för den delen... Det är mycket nostalgi i det här tycker jag även om det inte är ämnat så. På en av bilderna ser ni den för kalmarborna välbekanta Domushörnan på kvarnholmen i centrum. Domushuset blev till i sextiotalets rivningsvåg då många stadskärnor skövlades på gamla (trä)byggnader. Rivningsentreprenörer hade fullt upp att göra och byggfirmor såg till att nymodiga fyrkantiga betongkolosser växte upp. I dag har de också blivit gamla och i vissa fall rivningsobjekt men det här huset har fått andra affärsverksamheter sedan Domus upphörde för ett antal år sedan.

Som barn minns jag Domus, det var i tre våningar och med Kalmars första rulltrappor och stort som attan tyckte jag då. Det var nog ett dussin kassor i en lång rad vid utgången där det också fanns en liten hytt man kunde fotografera sig i. Längs upp var restaurangen med uteservering och på sommaren kunde jag ibland tjata mig till en glass i bägare med ett litet parasoll av papper och trästickor överst. Ja, det var i barndomen det och solen sken varje dag i alla fall vad jag minns....




Bild
I bakgrunden den nu nedlagda idrottsarenan Fredrikskans där många fotbollsmatcher spelats under årens lopp....




Bild
På väg över bron till kvarnholmen och stadskärnan mot talarstolen vid Larmtorget.




Bild
Kalmar korsningen Storgatan/Kaggensgatan den s.k. "Domushörnan". Klockan är precis 13.50... :wink:




Bild
Här är Larmtorget där demonstrationståget upplöstes och förstamajtalen hölls från talarstolen. Jag stod här någon halvtimme innan jag drog hemåt. Till höger på bilden går Larmgatan och där mötte jag ett par veteranbilar som rastades den här fina vårdagen. Den ena var en röd MGB med borttaget tak och den andra en större jänkare av tidig sextiotalsmodell lackad i pastellfärg som jag gillar... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förra veckan bytte Domus här i Oskarshamn namn till CoopExtra.
Det var då det sista varuhuset i Sverige som fortfarande hette Domus. Ännu nått gammalt som gått i graven :( <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Skriv svar