Sida 1 av 1

Crescent 1125(?)

Postat: 07 jun 2012, 12:17
av Oscar1823
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan !

Jag har ärvt en moped som min morfar köpte begagnad för säkert 35 år sedan. Moppen kördes då av min moster ett tag, sedan blev den ståendes i en lada fram tills att jag blev 15. Då bestämde jag att jag skulle försöka få igång den, jag bytte lameller till kopplingen och slängde i ny olja och ny soppa, och mopedjäkeln startade direkt :) . Detta var ett tag sedan, jag är nu 20 och har helt plötsligt blivit intresserad av att bevara den. Motorn som sitter på är inte i gott skick (glapp+sprickor i blocket). Men nu ska jag se till att den blir fin! . Har endast en bild just nu, ska slänga upp fler senare. Är lite osäker på vad modellen heter, men den är väldigt lik 1125. Hur tycker ni att jag ska göra? ska jag bevara den i skicket som den är, eller ska jag renovera helt och hållet?

Trots att motorn är i dåligt skick så går den klockrent!, ska ta med den på diverse träffar i sommar, så renoveringen blir inte förens i höst.

Det enda som saknas på moppen är kedjeskyddet av det jag har sett (och stödet på bilden, tog det till jobbet och svetsade då det var av)

Bild

Uploaded with ImageShack.us


Detta klistermärke/tejp satt runt hastighetsmätaren på insidan :

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jun 2012, 12:56
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker du definitivt ska behålla den som den är, en moped är bara original en gång, målar du om den så är själen borta.

Däremot kan du ju fixa allt under skalet, alltså se till att den är bra maskinellt, hjullager, styrlager o.s.v. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jun 2012, 13:32
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Jag tycker du definitivt ska behålla den som den är, en moped är bara original en gång, målar du om den så är själen borta.

Däremot kan du ju fixa allt under skalet, alltså se till att den är bra maskinellt, hjullager, styrlager o.s.v.
Håller absolut med, att lackera om den suddar bort själen för evigt, då är det "bara" en moped utan en historik att berätta. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jun 2012, 15:49
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker att du ska göra vad du känner för, den mopeden har ju en historia som är förknippad till din familj, i och med detta har den antagligen ett affectionsvärde för dej, Lycka Till :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jun 2012, 16:08
av Oscar1823
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Jag tycker du definitivt ska behålla den som den är, en moped är bara original en gång, målar du om den så är själen borta.

Däremot kan du ju fixa allt under skalet, alltså se till att den är bra maskinellt, hjullager, styrlager o.s.v.
Precis så jag har tänkt!, sitter ett gammalt klistermärke på en expressen geting som har slitits/rostat in i bakskärmen ser ganska tufft ut. Men maskinen ska som sagt fixas till, får hem en komplett motor i bättre skick nästa vecka och nya wirar ska dit. Har även hittat vart moppen såldes ifrån, satt ett klistermärke/tejp i mätarhuset där det stod "Holmbergs Cykel och Sport , Vagnhärad"

Så får det bli :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jun 2012, 19:56
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fan va goo :wink:
behåll den i det skicket!! riktigt härlig

är det inte en sån selma har? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jun 2012, 22:12
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst är det en 1125B (Med djupa skärmar) :)
http://www.raketsport.com/saxopeden_54_59.htm

(Kan ju vara en 1125C, om den har en treväxlad motor). <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jun 2012, 22:38
av cobra karlsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej tycker du ska behålla skicket byt bara innervajern behåll höljena som dom är <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jun 2012, 02:01
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken fin moped och visst är den en 1125B. Roligt att den funnits i familjen så länge.
Rätt kedjeskydd med lagom patina dyker säkert upp på marknad eller annons så småningom, tills dess funkar är den finare utan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jun 2012, 08:26
av Oscar1823
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Visst är det en 1125B (Med djupa skärmar) :)
http://www.raketsport.com/saxopeden_54_59.htm

(Kan ju vara en 1125C, om den har en treväxlad motor).
Då är det en 1125B eftersom att den har en tvåväxlad! tack för länken /oscar <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jun 2012, 08:27
av Oscar1823
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Vilken fin moped och visst är den en 1125B. Roligt att den funnits i familjen så länge.
Rätt kedjeskydd med lagom patina dyker säkert upp på marknad eller annons så småningom, tills dess funkar är den finare utan.
Tack! Ska slänga upp bättre bilder på den snart, jo jag hoppas att jag hittar kedjeskyddet. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jun 2012, 08:37
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska bli roligt att se! :)

Har också en 1125B (sämre skick än din) som ska renoveras när tid finns, har fullt upp med andra projekt just nu :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jun 2012, 09:02
av Oscar1823
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Ska bli roligt att se! :)

Har också en 1125B (sämre skick än din) som ska renoveras när tid finns, har fullt upp med andra projekt just nu :)
Härligt! någon bild på den? :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jun 2012, 10:35
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Oscar1823 skrev: Härligt! någon bild på den? :)
Visst :) (Den är väldigt smutsig, ser bättre ut i verkligheten).
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 jun 2012, 20:21
av Oscar1823
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns lite att göra på den :)! <!-- </EdIndex> --></div>