Genväg är senväg...

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an » 27 jul 2012, 22:03

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag beundrar folk som fixar sånt där. Så iskall är inte jag. Jag hade lagt i alla bromsar, hoppat ur hytten och ställt mig en bit ifrån och bitit på naglarna och väntat på att någon annan skulle komma och fixa bort bilen från backen... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>

vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka » 27 jul 2012, 22:15

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag har dom körkorten kör lastbil och släp dagligen.
Det finns bara handbroms och den bromsar inte alla hjul på åket.
Vad jag menar är spinner den med pressad boggi med ett driv axeltryck på 17-22 ton med full last utan diff på asfalt vilket den inte torde göra då diffar man och startar på krypen.
Ja det är en daf och dom kör för företaget dantra. <!-- </EdIndex> --></div>

bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge » 28 jul 2012, 01:45

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vodka skrev:Visst går det bra att diffa men det skulle inte jag göra först det jag skulle göra är att hissa och sen starta slirar det då skulle jag diffa. Bakaxeln håller det som kan fara är en drivaxel om man är oförsiktig.
Kurvan är inga problem att ta med släpen om du tittar hur första axeln står är det möjligt att ta kurvan om man håller ut rejält, möjligt då jag inte har hela bilden av kurvan framför mig att sista axeln kan fara utanför vägen lite,första kortet visar en del av hytten så det borde vara lungt.
aa så länge du itne svänger :wink: då driver det bara på ett hjul sen
dom drivaxlarna e byggda så att dom e smalare innan hjulet å där går dom av om du har diffat å svänger för skarpt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss » 28 jul 2012, 06:05

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Fasiken va frusterande att inte kunna köra framåt för att räta upp ekipaget!

PS. Är det någon här som har C eller CE kort? :)
A BE CE DE 8)

Jag tror att föraren var lite oerfaren, men ska väl inte säga nått för jag var ju inte där :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn » 28 jul 2012, 19:00

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det skulle vara skoj att ratta CE, det är ju en vettig investering för jobb lär det finnas :) <!-- </EdIndex> --></div>

vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka » 28 jul 2012, 20:17

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bigge skrev:
vodka skrev:Visst går det bra att diffa men det skulle inte jag göra först det jag skulle göra är att hissa och sen starta slirar det då skulle jag diffa. Bakaxeln håller det som kan fara är en drivaxel om man är oförsiktig.
Kurvan är inga problem att ta med släpen om du tittar hur första axeln står är det möjligt att ta kurvan om man håller ut rejält, möjligt då jag inte har hela bilden av kurvan framför mig att sista axeln kan fara utanför vägen lite,första kortet visar en del av hytten så det borde vara lungt.
aa så länge du itne svänger :wink: då driver det bara på ett hjul sen
dom drivaxlarna e byggda så att dom e smalare innan hjulet å där går dom av om du har diffat å svänger för skarpt :wink:
Hur vet att drivaxlarna är konstruerade så, har för mig att dom blir smalare mot kronhjulet åtminstånde på scania <!-- </EdIndex> --></div>

Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström » 28 jul 2012, 21:11

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har alla utom taxi. <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte » 29 jul 2012, 09:31

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Jag tror det skulle vara skoj att ratta CE, det är ju en vettig investering för jobb lär det finnas :)
Min 19åriga dotter gick "tranport" och fick ta BE CE i skolan
hon har även truckkort , ADR och yrkesförarkompetensbevis.
Hon blev erbjuden jobb samma dag som hon slutade skolan :D <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren » 29 jul 2012, 09:36

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kört på Scanias provbana för några år sedan, start i deras kraftigaste motlut på tomgång med 60 ton brutto var inget problem. Mäktigt tyckte jag att det var.

A BE CE DE + Taxi + Yrkeskompetensbevis Persontransport <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
Patrik
Inlägg: 4877
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 jul 2012, 10:02

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:
Jag tror att föraren var lite oerfaren, men ska väl inte säga nått för jag var ju inte där :lol:
Jo, så kan det ju ha varit, i släpet hade han dessutom bara två fack fyllda så det var ju inte maxlast precis..

Har ju haft uppe några andra bilder i typ April(?) på en annan tankbilschaffis som tog samma väg, han hade 60ton och släpa på och fick stopp i en tidigare backe på samma väg.
Skall leta upp de bilderna å klistra i dom i denna tråden senare.

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.

bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge » 29 jul 2012, 11:36

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vodka skrev:
bigge skrev:
vodka skrev:Visst går det bra att diffa men det skulle inte jag göra först det jag skulle göra är att hissa och sen starta slirar det då skulle jag diffa. Bakaxeln håller det som kan fara är en drivaxel om man är oförsiktig.
Kurvan är inga problem att ta med släpen om du tittar hur första axeln står är det möjligt att ta kurvan om man håller ut rejält, möjligt då jag inte har hela bilden av kurvan framför mig att sista axeln kan fara utanför vägen lite,första kortet visar en del av hytten så det borde vara lungt.
aa så länge du itne svänger :wink: då driver det bara på ett hjul sen
dom drivaxlarna e byggda så att dom e smalare innan hjulet å där går dom av om du har diffat å svänger för skarpt :wink:
Hur vet att drivaxlarna är konstruerade så, har för mig att dom blir smalare mot kronhjulet åtminstånde på scania
har itne sätt drivaxen men vet att den e smalare :) är inte säker på vilken sida drivaxeln e smalare men haqr för mig att det va ut vid hjulet (kan inte allt så rätta mig gjärna :D )
går transport utbildning och läran har berättat ett antalgånger om bakaxlar och att du absålut inte ska diffa om du ska svänga så vidare det inte är halt

hur det ser ut mellan dom olika märkena vet jag inte men scanias drivlina är ju starkare än volvos <!-- </EdIndex> --></div>

Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace » 29 jul 2012, 11:58

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bigge, iaf förr var ju Scania känd för drivaxelhaveri om man tittade på diffknappen :wink: Nu vet jag inte, men förr var ju drivaxlarna akilleshälen på Scania, medans Volvo höll bättre.

Iaf, BECE har jag.

Vi vet inte förutsättningarna, bilder ljuger säkert angående lutningen.

Men även jag kan nog tycka att det borde gå o ta igång där på krypen (om det finns på en Daf, har aldrig kört nån sån) eller ettan och boggien hissad, ev diffat. Kurvan o släpet är då inget problem med tanke på hur släpet står, om sista axeln genar lite utanför spelar ingen roll.
Drivaxlarna håller nog, är värre om en sida hade stått sämre till, men bägge på asfalt borde gå bra (det är ju ingen gammal Scania :lol: ).

Dock är jag övertygad om att erfarenheten spelat roll för själva situationen i sig. <!-- </EdIndex> --></div>

bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge » 29 jul 2012, 12:06

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Bigge, iaf förr var ju Scania känd för drivaxelhaveri om man tittade på diffknappen :wink: Nu vet jag inte, men förr var ju drivaxlarna akilleshälen på Scania, medans Volvo höll bättre.

Dock är jag övertygad om att erfarenheten spelat roll för själva situationen i sig.
i dagär det då tvärt om :wink: volvo 750 serien har för stark motor för bakaxel

va e det man säger volvo motor med scanias lådan å bakaxel så har du något som håller :wink:

erfarenhet handlar la allt om och man lär sig av sina misstag :D
å lyssna på andra e nog inte heller dumt +att det e alltid roligt att höra vad som hänt å så :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace » 29 jul 2012, 15:32

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu svävar vi iväg, men jag har aldrig hört det uttrycket, däremot tvärtom, Scania motor, scania växellåda o Volvo bakaxel :) Scania har alltid haft bra motorer.
Iaf så vill då jag ha Scania i de mesta, men det är ju personlig prägling :) <!-- </EdIndex> --></div>

bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge » 29 jul 2012, 15:40

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Nu svävar vi iväg, men jag har aldrig hört det uttrycket, däremot tvärtom, Scania motor, scania växellåda o Volvo bakaxel :) Scania har alltid haft bra motorer.
Iaf så vill då jag ha Scania i de mesta, men det är ju personlig prägling :)
hehe blir lätt så
hm men det gäller la äldre bilar då :wink:
jo klart man fäster sig vid olika bilar!
själv gillar jag fh12an :D
inge fel på scania så sätt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Skriv svar