Puch-Olle i Kalmar - var fanns han?

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Puch-Olle i Kalmar - var fanns han?

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sedan jag gick med i det här forumet har jag försökt och minnas cykelaffärerna och cykelreparationställena sen jag var ung och barn. Man kan säga den perioden ligger i spannet 1968 - 1980. Puch-olle låg på kvarnholmen i centrum och var känt för dom flesta grabbar. Jag tror han sysslade mycket med mopeder och jag var väl där någon gång men dom minnesbilderna är för suddiga för att kunna urskilja något alls. Jag har frågat några killar från den tiden jag träffat senare men inte fått några precisa svar utan mer i stilen, - Ja, han fanns inne i stan....

I går kväll hittade jag en ny bild som kommit på Kalmar läns museum fotodatabas och som visar cykelaffären Lindstedt & Son som då fanns på Fiskaregatan. Bilden verkar vara från mitten av sextiotalet. Lindstedts & Son cykelverkstad fanns inne på gården med ingång till vänster om butiken och där inne fanns också ett litet plåtslageri och jag var där med min far en gång när han beställde ett lock till tvättgrytan i källaren här där jag bor. I Lindstedts & Sons butik sålde man Crescent och DBS samt gelbgjuterisaker och jag har en mässingsljusstake som kommer därifrån som jag fick som present en gång...

Så långt är allt klart...

Men när jag tittade närmare på den "nya" bilden så fick jag se en skylt, CYKELVERKSTAD, ett par hus till höger om Lindstedts & Son och det måste väl ändå vara Puch-Olle är det möjligen någon som vet?

http://klmfoto.kalmarlansmuseum.se/blanketter/cgipict-img?Table=050&IMGID=KLM_Thdia19Mc&Imgnr=1

Källa:
http://klmfoto.kalmarlansmuseum.se


Så här ser Lindsteds & Sons cykelaffär ut idag. Jag tog bilden en tidig och kall vårdag för ett och ett halv år sedan. Det enda i cykelväg är min cykel som står utan för butiksingången med en vit kasse på styret....

Det här är ett av de gamla husen som finns kvar. De flesta revs under den stora rivningsvågen på sextiotalet då landets statskärnor byggdes om till stora moderna varuhus och affärskomplex.
  • Bild
<!-- </EdIndex> --></div>