M12S-räser

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarvisningsbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss » 02 nov 2012, 18:31

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lååång men intressant läsning: Här lever vi 2012 och är stöddiga övet 10hk men på 60-talet var dom f:n så värre 8)

Historik kring internationell 50cc TT/Road Racing

Kreidler Europa-mästare
Första 50cc-racet i Holland gick 1953. Cees van Dongen holländsk mästare 1959 på en DFM racermoped startar i 39 årsracet. I England var man också tidigt ute med en 50cc klass oftast med italienska maskiner som Itom, Demm, Ducati (4-takt) och Garelli.
Tyska Motocup kom igång 1959 där Kreidler ställde upp med ett fabriksteam direkt. Största konkurrenter var Tomos, Gritzner, och Motom (italiensk 4-taktare). 1961 blev Hans-Georg Anscheidt Europa-mästare på en Kreidler Renn-Florett med dubbla slider dvs en förgasare per sida. Till 1962 fick 50cc VM-status varvid Kreidler storsatsade med 4 fabriksförare och en vidarutvecklad 12-växlad motor med 4 växlar i lådan och 3 på styret.

Suzuki och Hondas resurser knäcker Kreidlers fabriksstall
Men japanerna var inte sena att satsa med främst Suzuki där Ernst Degner tog med sig motorhemligheter från MZ (Walter Kaaden, slidmatningens fader) när han hoppade av efter ett 125cc-lopp vid Sveriges GP i Kristianstad 1961. Även Honda fick blodad tand efter framgångarna med sina 2-cyl 125:or 1959-61. En 50cc RC 110 med 4-ventilstopp, 6 växlar och en effekt på 9,5 hk vid 14.000 rpm togs fram till VM-starten. Suzuki (MZ-kopia) och Ernst Degner vann direkt i hård konkurrens med Kreidler 1962 och därefter även 1963 och 1964. Suzuki och Honda tog fram 2-cyl maskiner med 14 resp 9 växlar. Hondan med 8 ventiler varvades till rödmarkeringen vid 21.000 rpm vilket är rekord inom motorutveckling. Honda var nära VM-titeln 1964 men fick vänta till 1965 trots att Suzuki då också fått fram sin twin. Ljudet från dessa tekniska underverk är både på LP-skiva och i verkligheten helt otroligt från den ljutande Suzukin till det kraftfulla ljudet från Hondan.
Japanernas enorma satsning tog knäcken på Kreidler-fabriken, som slängde in handduken i slutet av 1964 när segrarna uteblev. Även Tohatsu och Bridgestone tävlade med 2-cyl 50cc:are på 60-talet men utan större framgång internationellt. Satsningen från Suzukis och Hondas sida fortsatte med att 3-cyl prototyper togs fram kring 1967 med en slaglängd på 22-26 mm. Suzukin gav ca19 hk vid 20.000 rpm (200 km/tim) och Hondan med 22 mm slaglängd gav ca 18 hk vid 24.000 rpm med sina 12 ventiler. Det nya FIM-reglementet till 1969 tog dock död på alla flercylindriga 50cc:are så japanerna drog sig ur VM-cirkusen.

Fenomenet Jamathi
1968 inträffade en otrolig sensation i Assen då långe Paul Lodewijkx på en 1-cyl , 9-växlad Jamathi (efter konstruktörerna Jan Thiel/Martin Mijwaart) i sista kurvan före målgång passerade lille H-G Anscheidt (3-faldig 50cc världsmästare 1966-68) på en fabriks Suzuki Twin med 14 växlar. Motor Cycle News ägnade hela första sidan åt skrällen och skrev â€￾Home-made 50 wins Dutch TTâ€￾ inför ca 200.000 holländare i extas.

Van Veen Kreidler framgångsrikare än fabriken efter nya FIM-regler
1965 tog den holländske Kreidler-importören Van Veen Import över tre 12-växlade fabriksmaskiner, som kördes i VM 1964. Förare i det nationella teamet var Jan de Vries och Aalt Toersen, som båda startar i 39 årsracet just 39 år senare! De turades om att bli holländska mästare. För att öka fabrikanternas intresse för 50cc racing igen så införde FIM ett nytt reglemente 1969 dvs max en cylinder och 6 växlar. Detta minskade kostnaderna och ökade intresset avsevärt för 50cc racing. Fabriks-/produktionsracers togs fram bl a av Van Veen Kreidler, Jamathi, Derbi, Tomos, Morbidelli, Garelli, Guazzoni, Malanca, Minarelli, MZ, Simson, Ahra, Jawa, Tatran, Riga, KTM, Puch och Monark.

Derbi, Van Veen Kreidler och Jamathi-maskiner hade mycket täta fighter där dock den spanske â€￾matadorenâ€￾ Angel Nieto knep tre av fyra VM-titlar fram till 1972. Jan de Vries vann Kreidlers första VM-titel 1971 medan Jamathi var ytterst nära att genom Paul Lodewijkx och Aalt Toersen vinna VM-titlarna 1969 resp 1970! Aalt är anmäld på sin Jamathi GP 1970 till 39 årsracet liksom två av hans replica byggen med Minarelli P6 motorblock.

Jamathi blir Piovaticci och världsmästare med Bultaco
Jan Thiel och Martin Mijwaart flyttade till Piovaticci i Italien 1975 med sin helt nya Jamathi-motor med liggande cylinder. Sponsorpengarna i Holland var slut så även Jamathis mopedproduktion fick läggas ner efter endast ca 2000 tillverkade mopeder, som nu är åtråvärda samlar-objekt. 1976 köptes Piovaticci-stallet upp av spanska Bultaco så plötsligt satt det Bultaco-dekaler på den italienska â€￾Jamathinâ€￾! Äntligen fick Jan och Martin vinna några VM-titlar nämligen 1976, 1978, 1979 och 1981 med i grunden Jamathi-maskiner och spanjorerna Angel Nieto (27 vunna 50cc VM-lopp dvs mest av alla) och Ricardo Tormo som förare.
Jan och Martin låg även bakom Garellis och Minarellis maskiner , som vann 7 resp 1 VM-lopp i slutet av VM-epoken. De vassaste 50cc:arna kom i slutet upp i hela 21hk efter nya FIM reglementet dvs mera än japanernas 3-cyl tekniska underverk på 60-talet.Vilken motorutveckling att ta ut 420 hk/liter ur en 1-cyl racermotor på 50cc.

Kreidler trots allt segerrikaste märke 1962-83
Framgångsrikaste 50cc-märke mellan åren 1962-1983 blev ändå till slut Kreidler med hela 74 vunna VM-lopp med 59 för Van Veen och 15 för Kreidler-fabriken.
Därefter följer Suzuki med 30, Bultaco 21, Derbi 17, Honda 14, Jamathi 9, Garelli 7, Piovaticci 1 och Minarelli 1.

Göran Kähler 2004-06-22 <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse » 02 nov 2012, 18:48

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant läsning. 21hk... IMPONERANDE. <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss » 02 nov 2012, 19:14

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:Intressant läsning. 21hk... IMPONERANDE.
Denna mååtår då :lol:

och Hondan med 22 mm slaglängd gav ca 18 hk vid 24.000 rpm med sina 12 ventiler. (Hur stor kan en sådan ventil vara :shock:

Vi snackar nog Rolex precision :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance » 02 nov 2012, 19:43

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och här är Victorias/Zweirads svar på Lasses text!

http://www.elsberg-tuning.dk/victoria.html

Förmodligen skulle dom vunnit allt vad 50cc racing innebär om dom hade haft
potenta chaufförer, men jag var ju nyfödd i dessa tider - synd för dom - och tur för dom andra! 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss » 02 nov 2012, 20:01

fatchance skrev:Och här är Victorias/Zweirads svar på Lasses text!

potenta chaufförer, men jag var ju nyfödd i dessa tider - synd för dom - och tur för dom andra! 8)

Ja, vad säger man ALLT VAR BÄTTRE FÖRR :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>

fatchance
Forumsponsor

Inlägg av fatchance » 02 nov 2012, 20:32

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL » 02 nov 2012, 21:57

fatchance skrev:Jäklar vad häftiga dom är! :shock:

Vet du årsmodellen Lasse?
på gubben?? :oops: :oops: <!-- </EdIndex> --></div>

fatchance
Forumsponsor

Inlägg av fatchance » 02 nov 2012, 22:19

kejsaren skrev:
fatchance skrev:Jäklar vad häftiga dom är! :shock:

Vet du årsmodellen Lasse?
på gubben?? :oops: :oops:
Jaha, du menar Lasse! :lol:

Japp, han är första årsmodellen med kick=riktiga grejor -61:a :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss » 03 nov 2012, 08:31

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:headbang: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan » 03 nov 2012, 08:37

Lasse väss skrev:
fatchance skrev:Och här är Victorias/Zweirads svar på Lasses text!

potenta chaufförer, men jag var ju nyfödd i dessa tider - synd för dom - och tur för dom andra! 8)

Ja, vad säger man ALLT VAR BÄTTRE FÖRR :clapping:
Nej det är bara det att allt är sämre nu :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"

Användarvisningsbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid » 03 nov 2012, 18:13

Användarvisningsbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan » 04 nov 2012, 12:18

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här i Sverige byggdes också Kreidler Racingnaskiner, den som byggde den (troigen) bästa 50cc racern -74 var Janos Mezeros, JM motor i Västerrås, Han byggde också 50 cc Crossar , på en bild här nedan så kan man även se en sådan , den ägedes av mej och min son ,som körde den75-76, vi träffade Janos -75 då vi var till hans verkstad i Västerrås, och fick hjälp med tändinställning ,mycket trevlig man :D .Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an » 04 nov 2012, 13:10

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag läste MC-Nytt på den tiden och minns reportagen om Janos Mezaros. Det var flera och stora reportage så han var säkert duktig på sin sak. Fina bilder och en fin Kreidler cross, har inte sett någon sådan förut men den är väl från mitten av sjuttiotalet när jag hade slutat allmänt med tvåhjulingar. Det är Leleu nav fram och Akront fälg bak ser jag i.a.f. Är det din son på bilden? Om bilden är från mitten av 70-talet så är jag nog nåt eller par år äldre än killen på bilden.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan » 04 nov 2012, 19:49

56:an skrev:Jag läste MC-Nytt på den tiden och minns reportagen om Janos Mezaros. Det var flera och stora reportage så han var säkert duktig på sin sak. Fina bilder och en fin Kreidler cross, har inte sett någon sådan förut men den är väl från mitten av sjuttiotalet när jag hade slutat allmänt med tvåhjulingar. Det är Leleu nav fram och Akront fälg bak ser jag i.a.f. Är det din son på bilden? Om bilden är från mitten av 70-talet så är jag nog nåt eller par år äldre än killen på bilden.... :wink:
Ja det är min son Conny på bilden, han är född -63 och detta är mycket riktigt mitten på 70 talet :D <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss » 21 dec 2012, 09:52

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I dag öppnade jag ett kuvert innehållande ovärdelig information om denna cykel :lol:
Fick tag på (efter tips av VRM-Roffe) Göran Kähler som på -60 talet tävlade mot just denna Suzuki. Göran som också har ett gediget foto arkiv från tävlingarna började bläddra runt och hittade en massa info och bilder om den.
Göran blev också väldigt glad att sukan är "hittad" och ska så småningom få livet tillbakelse ! Han var ju mycket god vän med Håkan "Stöten" som byggde och körde Sukan (Suzukin började byggas våren -66 verkar det som.

Kort info : 4 vxl, 50cc, 4,5hp / 8000rpm och 85km/h vikt 60kg.

Man darrade allt lite när man öppnade kuvertet och såg detta 8)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Skriv svar