Ny på det här med veteranmoppar..
Ny på det här med veteranmoppar..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Jag är ny på forumet och HELT ny på mopedrenovering. Jag har precis kommit över två st Autopeder i underbart "stått i förråd i 20 år skick". De verkar kompletta bägge två och killen ville bara ha 2000 för paret. (Jag erbjöd 3000 men han var envis). Nu till min fråga :
Vad bör jag tänka på innan jag provstartar? Antar att jag ska skölja ur tanken och slå i ny bensin samt blåsa ur luftfiltret. Bör jag även rensa förgasaren?
Tacksam för svar / Ondo <!-- </EdIndex> --></div>
Vad bör jag tänka på innan jag provstartar? Antar att jag ska skölja ur tanken och slå i ny bensin samt blåsa ur luftfiltret. Bör jag även rensa förgasaren?
Tacksam för svar / Ondo <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 28 jan 2013, 00:00
- Ort: Västerås/Ransta
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som ett bra förslag. Hoppas att det går att fixa. Jag har inte tagit mopederna i besittning ännu men det kändes som att det var soppa i tankarna när jag knackade på dem. Laddar upp en bild på hur de ser ut för tillfället.
http://i1300.photobucket.com/albums/ag85/maenial/bild_zps831d86a0.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
http://i1300.photobucket.com/albums/ag85/maenial/bild_zps831d86a0.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 28 jan 2013, 00:00
- Ort: Västerås/Ransta
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Saknar du motorkåpor eller ligger dom på sidan om?
Har du kollat på www.autopeden.se? <!-- </EdIndex> --></div>
Har du kollat på www.autopeden.se? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt att du har hittat hit!
Det beror ju på hur "säker" du vill vara, men ska du provstarta så är det en fördel att se efter så att kolven inte har fastnad i cylindern, eller om om något annat sitter fast.
Sen om den inte startar så är det ju "bara" att felsöka problemen:
Finns det gnista? Får den bensin? Hur är kompressionen?
Kan med egen erfarenhet säga att gamla mopeder som har stått väldigt länge, ibland kan starta direkt, och vissa gånger krävs en totalgenomgång av motorn.
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
Det beror ju på hur "säker" du vill vara, men ska du provstarta så är det en fördel att se efter så att kolven inte har fastnad i cylindern, eller om om något annat sitter fast.
Sen om den inte startar så är det ju "bara" att felsöka problemen:
Finns det gnista? Får den bensin? Hur är kompressionen?
Kan med egen erfarenhet säga att gamla mopeder som har stått väldigt länge, ibland kan starta direkt, och vissa gånger krävs en totalgenomgång av motorn.
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 28 jan 2013, 00:00
- Ort: Västerås/Ransta
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
-
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen till forumet! Vilket klipp för 2000 spänn, speciellt den svarta.
Kolla om de går runt och att luftfilter och förgasare inte är igenkleggade. I med ny bensin och olja i motorn sen kan du prova att trampa igång. <!-- </EdIndex> --></div>
Kolla om de går runt och att luftfilter och förgasare inte är igenkleggade. I med ny bensin och olja i motorn sen kan du prova att trampa igång. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 28 jan 2013, 00:00
- Ort: Västerås/Ransta
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja jag är nöjd Varför är den svarta det större fyndet? Är det en mer ovanlig modell? <!-- </EdIndex> --></div>Raketsport skrev:Välkommen till forumet! Vilket klipp för 2000 spänn, speciellt den svarta.
Kolla om de går runt och att luftfilter och förgasare inte är igenkleggade. I med ny bensin och olja i motorn sen kan du prova att trampa igång.
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå