Min gula KS 50 1970

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 221
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Min gula KS 50 1970

Inlägg av . . . F »

Här är min -70a efter liten kvällstur i fredags.

Bild

Pakethållaren och nyomklädda sadeln äntligen monterad. Den hade långsadel förut. Nya däck har den också fått och ett äkta Impexglas till baklyktan.

Bild


Nu skall jag bara få på den "nya" tanken också så är den helt klar sedan.
På bilden har den fortfarande den buckliga . . .

En mycket trevlig moped att åka på med fyrväxlad 2,9.

Jag tänkte byta styret till ett lågt också. Det får bli ett original som jag breddar lite.

Buffalostyret var ju det enda som gällde när jag var femton och det är ganska skönt att köra med men snyggt är det fantamig inte. . . Inte nu mera . . .
I alla fall inte när mopeden är parkerad . . .

Vad tycker Ni ?

. . . F
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

Superfin :lol:
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

Håller med Pälle!!

Saaben såg ganska frisk ut också... :wink:
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 221
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Inlägg av . . . F »

TACKAR . . . ^:)^

Vad säger Ni om styret då ?

SAABen ÄR synnerligen frisk.

1969 års modell . . .

Kan ses i tråden om medlemmarnas bilar.

. . . F
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Håller med om att Buffalostyret inte är så snyggt.
Har själv skippat Buffalostyre, som jag haft på en Mamba, och satt dit ett originalsstyre istället.
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

Ja ja ja.....tycka om en Zundapp, ja, då får det bli din :thumb:

SAABen, har den 1,85:an ? Triumph motorn :roll:
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 221
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Inlägg av . . . F »

Tack igen . . . :D

Jag är väldigt nöjd med denna KS 50. Den var delvis renoverad när jag köpte den av min kamrat (finns en tråd i projekt och renoveringar)
och sedan har jag fortsatt och löpt linan ut, så att säga.
Tyvärr är det dags att sälja även denna snart.

Nya grejer är ju på gång . . .

SAABen ja . . .

Det är inte en "Triumph"-motor, men jag förstår vad Du syftar på. . .

Det är den engelskbyggda motorn 1,7 liter och frihjulslåda.
Går faktiskt mycket mjukare och skönare än den svenska 2 litarn även
om den är ack så klen . . .

Mycket trevlig bil. jag använder den mycket, till omgivningens förtjusning.

. . . F
Senast redigerad av . . . F den 02 maj 2013, 13:40, redigerad totalt 1 gånger.
tture
Inlägg: 1408
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av tture »

Lasse väss skrev:Ja ja ja.....tycka om en Zundapp, ja, då får det bli din :thumb:

SAABen, har den 1,85:an ? Triumph motorn :roll:
oj oj oj det hade jag en 72 med Triumph motor .
den vill man inte byta topp packning på he he
sluta med att jag bytte ut till en 2.0 motor o nya drivaxlar :wink:
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

Den är väl på 1,85 ? Populär i folkrace förr, för dess egenskap att varva utan några hämningar , polarn här i byn har en Triumph bil med den måtårn i :lol:
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 221
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Inlägg av . . . F »

Motorn är konstruerad av en engelsk firma som heter Ricardo i samarbete med SAAB och Triumph som även tillverkade motorn.

I SAABarna var den först på 1,7 liter och senare 1,85 liter.

Vet inte så noga vilka varianter Triumph använde men de var främst ute efter V8 an.

. . . F
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Orginal styre är det snyggaste tycker jag, körde själv med Cuppini styre när jag var yngre men skulle aldrig kunnat tänka mig det nu, orginal styre är det som gäller.
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 221
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Inlägg av . . . F »

Ja, jag tror det blir bäst med originalstyre på denna, men jag måste bredda det lite, annars blir det för kass att köra med.

3-4 cm per sida blir nog bra och syns inte nämnvärt . . .

Bilder på det kommer . . .

Eftersom jag tänker sälja mopeden snart så vill jag ha ett styre som faller de flesta i smaken. Det är ju lätt att byta sedan efter tycke och smak . . .

Jag sparar ju både styret och de långa vajrarna.

. . . F
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

. . . F skrev:Motorn är konstruerad av en engelsk firma som heter Ricardo i samarbete med SAAB och Triumph som även tillverkade motorn.

I SAABarna var den först på 1,7 liter och senare 1,85 liter.

Vet inte så noga vilka varianter Triumph använde men de var främst ute efter V8 an.

. . . F
1.7 an är en halv Triumph V8a. det går att ha V8an på en saab 99 låda :nod:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

. . . F skrev: Jag är väldigt nöjd med denna KS 50. Den var delvis renoverad när jag köpte den av min kamrat (finns en tråd i projekt och renoveringar)
och sedan har jag fortsatt och löpt linan ut, så att säga.
Ja det var ju lättare att sälja moppen än att hitta en mellansadel... :lol:
Men det hade nog inte hjälpt för min del, även om jag så hittat en hel hög med sadlar, för en originalrenovering ger jag mig nog aldrig på igen.
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 221
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Inlägg av . . . F »

Så där . . .

Äntligen har jag monterat den riktiga tanken och styret

Bild

Nu är jag helt nöjd med mopeden. Bortsett från kulören och motorn så är den ju precis som en "svensk" -70a skall vara.

En riktigt bra åkmoped med lagom fartresurser som passar i de flesta sammanhang. Om någon kommer med ett riktigt bra bud kan jag tänka mig att sälja den, om det är "rätt" köpare, men jag blir inte direkt ledsen om jag får behålla den . . . 8)

Bild

Den som är petig (och det skall man ju vara) ser naturligtvis att stötdämparna inte är exakt original och att stödet och fotbryggan skulle vara svart . . .

Jag kompenserar de avvikelserna med detta :)

Bild

. . . F
Skriv svar