Min gula KS 50 1970
Min gula KS 50 1970
Här är min -70a efter liten kvällstur i fredags.
Pakethållaren och nyomklädda sadeln äntligen monterad. Den hade långsadel förut. Nya däck har den också fått och ett äkta Impexglas till baklyktan.
Nu skall jag bara få på den "nya" tanken också så är den helt klar sedan.
På bilden har den fortfarande den buckliga . . .
En mycket trevlig moped att åka på med fyrväxlad 2,9.
Jag tänkte byta styret till ett lågt också. Det får bli ett original som jag breddar lite.
Buffalostyret var ju det enda som gällde när jag var femton och det är ganska skönt att köra med men snyggt är det fantamig inte. . . Inte nu mera . . .
I alla fall inte när mopeden är parkerad . . .
Vad tycker Ni ?
. . . F
Pakethållaren och nyomklädda sadeln äntligen monterad. Den hade långsadel förut. Nya däck har den också fått och ett äkta Impexglas till baklyktan.
Nu skall jag bara få på den "nya" tanken också så är den helt klar sedan.
På bilden har den fortfarande den buckliga . . .
En mycket trevlig moped att åka på med fyrväxlad 2,9.
Jag tänkte byta styret till ett lågt också. Det får bli ett original som jag breddar lite.
Buffalostyret var ju det enda som gällde när jag var femton och det är ganska skönt att köra med men snyggt är det fantamig inte. . . Inte nu mera . . .
I alla fall inte när mopeden är parkerad . . .
Vad tycker Ni ?
. . . F
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
Tack igen . . .
Jag är väldigt nöjd med denna KS 50. Den var delvis renoverad när jag köpte den av min kamrat (finns en tråd i projekt och renoveringar)
och sedan har jag fortsatt och löpt linan ut, så att säga.
Tyvärr är det dags att sälja även denna snart.
Nya grejer är ju på gång . . .
SAABen ja . . .
Det är inte en "Triumph"-motor, men jag förstår vad Du syftar på. . .
Det är den engelskbyggda motorn 1,7 liter och frihjulslåda.
Går faktiskt mycket mjukare och skönare än den svenska 2 litarn även
om den är ack så klen . . .
Mycket trevlig bil. jag använder den mycket, till omgivningens förtjusning.
. . . F
Jag är väldigt nöjd med denna KS 50. Den var delvis renoverad när jag köpte den av min kamrat (finns en tråd i projekt och renoveringar)
och sedan har jag fortsatt och löpt linan ut, så att säga.
Tyvärr är det dags att sälja även denna snart.
Nya grejer är ju på gång . . .
SAABen ja . . .
Det är inte en "Triumph"-motor, men jag förstår vad Du syftar på. . .
Det är den engelskbyggda motorn 1,7 liter och frihjulslåda.
Går faktiskt mycket mjukare och skönare än den svenska 2 litarn även
om den är ack så klen . . .
Mycket trevlig bil. jag använder den mycket, till omgivningens förtjusning.
. . . F
Senast redigerad av . . . F den 02 maj 2013, 13:40, redigerad totalt 1 gånger.
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
Ja, jag tror det blir bäst med originalstyre på denna, men jag måste bredda det lite, annars blir det för kass att köra med.
3-4 cm per sida blir nog bra och syns inte nämnvärt . . .
Bilder på det kommer . . .
Eftersom jag tänker sälja mopeden snart så vill jag ha ett styre som faller de flesta i smaken. Det är ju lätt att byta sedan efter tycke och smak . . .
Jag sparar ju både styret och de långa vajrarna.
. . . F
3-4 cm per sida blir nog bra och syns inte nämnvärt . . .
Bilder på det kommer . . .
Eftersom jag tänker sälja mopeden snart så vill jag ha ett styre som faller de flesta i smaken. Det är ju lätt att byta sedan efter tycke och smak . . .
Jag sparar ju både styret och de långa vajrarna.
. . . F
1.7 an är en halv Triumph V8a. det går att ha V8an på en saab 99 låda. . . F skrev:Motorn är konstruerad av en engelsk firma som heter Ricardo i samarbete med SAAB och Triumph som även tillverkade motorn.
I SAABarna var den först på 1,7 liter och senare 1,85 liter.
Vet inte så noga vilka varianter Triumph använde men de var främst ute efter V8 an.
. . . F
Ja det var ju lättare att sälja moppen än att hitta en mellansadel.... . . F skrev: Jag är väldigt nöjd med denna KS 50. Den var delvis renoverad när jag köpte den av min kamrat (finns en tråd i projekt och renoveringar)
och sedan har jag fortsatt och löpt linan ut, så att säga.
Men det hade nog inte hjälpt för min del, även om jag så hittat en hel hög med sadlar, för en originalrenovering ger jag mig nog aldrig på igen.
Så där . . .
Äntligen har jag monterat den riktiga tanken och styret
Nu är jag helt nöjd med mopeden. Bortsett från kulören och motorn så är den ju precis som en "svensk" -70a skall vara.
En riktigt bra åkmoped med lagom fartresurser som passar i de flesta sammanhang. Om någon kommer med ett riktigt bra bud kan jag tänka mig att sälja den, om det är "rätt" köpare, men jag blir inte direkt ledsen om jag får behålla den . . .
Den som är petig (och det skall man ju vara) ser naturligtvis att stötdämparna inte är exakt original och att stödet och fotbryggan skulle vara svart . . .
Jag kompenserar de avvikelserna med detta
. . . F
Äntligen har jag monterat den riktiga tanken och styret
Nu är jag helt nöjd med mopeden. Bortsett från kulören och motorn så är den ju precis som en "svensk" -70a skall vara.
En riktigt bra åkmoped med lagom fartresurser som passar i de flesta sammanhang. Om någon kommer med ett riktigt bra bud kan jag tänka mig att sälja den, om det är "rätt" köpare, men jag blir inte direkt ledsen om jag får behålla den . . .
Den som är petig (och det skall man ju vara) ser naturligtvis att stötdämparna inte är exakt original och att stödet och fotbryggan skulle vara svart . . .
Jag kompenserar de avvikelserna med detta
. . . F