Hittade ett par bilder på nätet.. NU MED NY INFO!

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jo, här var en massa intressant jag får försöka bena ut lite åt gången. :D

Kalmar är sen gammalt delat i norr och söder om järnvägen och det är lätt att se på en webbkarta. När vi pratar om nämnda cykelaffärer ovan så rör vi oss söder om järnvägen men själv bor jag norr om järnvägen. Av dom ursprungliga cykelaffärerna från "storhetstiden" finns två kvar och det är Monarks på Tullslätten (men så heter det inte idag) och Stig Nilssons som har samma namn sen 1949. I norra delen av Kalmar finns också Adels Cykel o Sport som är en avläggare där jag jobbade en gång för länge sedan. Stig Nilsson tror jag är den största cykelaffären i Kalmar idag och har väl varit så länge så den affären är vid fullt liv. Sen finns det nån eller ett par nyare butiker men dom har jag ingen koll på.

Hur Håkanssons cykelverkstad låg ser du på bilden nedan och den fanns inte så långt från Stig Nilssons. Man kan säga Håkanssons låg mittemot Stensberghemmet och alldeles i närheten av lasarettet. Cykelaffären låg i källarlokalen där min cykel står och på andra sidan trottoaren/cykelbanan ligger Ståthållaregatan och vidare som sagt Stensbergshemmet på andra sidan.

Håkansson cykelaffär jobbade mycket med Vespa och en man jag känner köpte Vespadelar av honom strax innan han slog igen i början av 1980-talet men inga såna bitar finns kvar, mannen sålde dom i sin tur strax efter.
  • Bild
Skriv svar