Härnösands bilmuseum

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Härnösands bilmuseum

Inlägg av Raketaren »

var på en liten roadtripp till Sundsvall och Härnösand idag..så Biltema och Härnösands bilmuseum besöktes..vem kunde ana att det fanns så mycket trevligt att titta på på detta nyöppnade museum.. 8) rekommenderar ett besök om ni har vägarna förbi... :)

Bild


Bild

en rediger oljeshejk fanns förstås vid sin feta mersa... :mrgreen: oljetornet var körbart från besöksplats.. :wink:

Bild

Bild

fanns ju även en avdelning som jag nog tror det kan finnas nån som tänder på här... :mrgreen: hallarna är ju indelade i öst å väst... :)

Bild

trabanterna kör över muren var det så det gick till när den föll....... :wink:

Bild

några till ryska skräpbilar... :lol:

Bild

trafikmagasinets "rullskoda" fanns också där..tråkigt nog hade den tänkts som rallybil och reparerats skadorna på..men dörrdekalerna återstår ju.. 8)

Bild


den såkallade folkhemssalen var ju riktigt mäktig med bilarna vi minns...fina volvo i långa rader och trevliga gamla taunusar och oplar och saabar.. 8)

Bild

även Presidentmordet på Kennedy berördes...här en fin replica av en presidentvagn...Harry Potter svävade ovanför i sin sneruta som en duva.. :lol:

Bild

lite motorcyklar fanns det också...

Bild

fanns ju mer att se också som brandbilar och en massa motorer uppställda i ställ, båtmotorer m.m..få se om jag klämmer in fler foton sedan... :)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Härnösands bilmuseum

Inlägg av Raketsport »

Dit måste man åka. Vilken överraskning att de hade så mycket.
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Härnösands bilmuseum

Inlägg av 56:an »

Nä tack, intresserar mig inte alls. Bättre en fågel i handen än tio i skogen 8)
posch
Forumsponsor
Inlägg: 244
Blev medlem: 08 jul 2009, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Härnösands bilmuseum

Inlägg av posch »

Håller med Raketarn, många intressanta fordon, typ vardagsbilar 50-60-tal som man inte ser på andra museum.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Härnösands bilmuseum

Inlägg av selma »

Imponerande samling :shock:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Härnösands bilmuseum

Inlägg av Raketsport »

56:an skrev:Nä tack, intresserar mig inte alls. Bättre en fågel i handen än tio i skogen 8)
Måste fråga, är det inte kul att titta på fordon om du inte äger dom själv?
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Härnösands bilmuseum

Inlägg av 56:an »

Nä, inte om dom står i långa rader på det viset, uppradade och bakom skyddsstängsel i en se men inte röra miljö. Klubben har haft utflykter till mopedsamlare där det står mängder av gamla mopeder bättre än nya uppställda på samma sätt och dom resorna har jag inte varit med på.

Jag har alltid gillat motorer och på Motorns Dag i lördags så gick jag runt där nån timme på eftermiddan efter det mesta av besökarna åkt därifrån. Säkert hundra olika motorer igång och lika många stilla och titta på + massa annat inkl. minst 50 gamla mopeder och motorcyklar. Det här är ute och man kommer mera nära men ändå det blir bara för mycket och sen har jag sett det i varje år i över tio års tid. Visst jag gillar det men höjdpunkten är ändå veteranmarknaden där jag kan leta efter saker som kan vara bra att ha.

Det har blivit många bilder i Mållilla men i år blev det bara några stycken och här är två. Den ena är Stefa-magnetens beteckning på en Autoped, vilken jag undrat över länge och den andra är en fotogenmotor och inte en råoljemotor som man kan tro.


Bild




Carl Alm:s första motor från 1908 går väldigt mjukt och fint. Av hans namn blev det sen CALMO-verken Målilla

Bild





En sen motor från slutet av produktionen, förmodligen 60-tal

Bild


Samma gäller väl egentligen veteranfordonsträffarna i Folkets Park. Bilarna och det i sig intresserar mig inte särskilt längre, har sett dem för många gånger, det är själva träffen och den vackra rivningshotade sommarmiljön i parken som har det största värdet.
Skriv svar