Jetline serien-org/custom eller annat...
Kul att hörafatchance skrev:Instämmer i kören!
Det blev perfekt!! Gillar stuket + att du har "snittsat" bort blänket på det blåa! Det blev pricken över I:et!
Ja det var ju en historia för sig med "bättringsmålningen".
Det står om hela förloppet i tråden på Mopedheads forumet men för att göra en lång historia kort, så blandades Mekanlack ihop med Servalack (fick jag se sen) och då vet du ju hur det blir.
Ytan ser patinerad ut om man säger så
56:an skrev:Jag tycker motorn passar bra, en Raketare är ju en ganska stabil sak trots bottenlänksgaffel och damcykelram
Fast egentligen gillar jag den sortens mopeder bäst
Dom "raka" mopederna börjar snudda vid lätt motorcykel och det är inte riktigt desamma så där går en gräns tycker jag.
Skoj att du gillar't.
Jag är mest van vid limpmoppar som man är uppvuxen med och det är ju orättvist att jämföra Raketen med dom.
Som du säger så är det ju en annan grej när dom blir kraftigare.
Mopedheads / Stram Wire Sverige
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
56:an skrev:Jag tycker motorn passar bra, en Raketare är ju en ganska stabil sak trots bottenlänksgaffel och damcykelram
Fast egentligen gillar jag den sortens mopeder bäst
Dom "raka" mopederna börjar snudda vid lätt motorcykel och det är inte riktigt desamma så där går en gräns tycker jag.
Annars kan man ju tro du är dappe fantast...
56:an skrev: Zündapp skiljde sig från övriga. Mycket pressgjuten aluminium, krom och rostfritt. Snyggt, stabilt och gediget. Andra mopeder mer rör, svetsat och plåtigt. Dappen var outstanding - så var det bara....
Du har nog inte åkt fort med en sån, det är en spännande upplevelse56:an skrev:Jag tycker motorn passar bra, en Raketare är ju en ganska stabil sak trots bottenlänksgaffel och damcykelram
Stabil är nog inte det jag skulle kalla den för
Följsam är nog mera rätt, men det beror ju på vad man jämför med
Det var det som gällde då om man ville ha det bästa...zappafan skrev:Annars kan man ju tro du är dappe fantast...
Det räckte med och dra in kopplingen och känna den lättgående överföringen med dom nylonöverdragna vajrarna eller dom skiftningsbara hjulen eller kanske den kraftiga kopplingskåpan utan synliga skruvar så förstod man det var en högre klass. För att inte tala om den blå metalliclacken med djup lyster eller Denfeld sadeln som bara inte gick och sitta sönder. Ja, listan kan göras nästan hur lång som helst. Okej långa växellägen Ja men det vande man sig vid.
Crescent Raketare är en klar favorit idag, men det är nu det, när jag var femton visste jag ens inte om att dom fanns, i alla fall inte som en speciell moped. En Crescent kanske, men än sen?
Jag har inget minne av det fanns så värst många Raketare här i Kalmar på den tiden, kanske för att Crescent inte var så stort märke här då Raketarna var populära som nyköp. Lindstedt & Son på Fiskaregatan och möjligen Cenells på Unionsgatan hade Crescent men jag tror inte dom sålde just så mycket nya mopeder utan mer cyklar. Mopederna köptes mest från Monark på Tullslätten och hos Stig Nilssons på Södra Vägen så därför blev det många Zündapp, Puch och Monark på gatorna här när jag var femton i början av 70-talet.
Sen var det nån handlare på norra delen i Berga som sålde Fram/King men jag inte minnas vem det var....
Ja dom gamla mopederna kan gå så fort idag och det är också en nyhet för mig....Braxmatte skrev:Du har nog inte åkt fort med en sån, det är en spännande upplevelse56:an skrev:Jag tycker motorn passar bra, en Raketare är ju en ganska stabil sak trots bottenlänksgaffel och damcykelram
Stabil är nog inte det jag skulle kalla den för
Följsam är nog mera rätt, men det beror ju på vad man jämför med
När jag var femton-sexton och man fick upp en Zündapp i 70 km/tim då var det mycket mycket otroligt bra....
Fast dom flesta mopederna var otrimmade eller kanske gjorde 40-45 kanske 50 i bästa fall.
Rätt lustigt egentligen... Dom gamla mopederna har nog aldrig gått så fort som dom gör idag som veteranfordon.
Den tekniska utvecklingen kanske...
Rätt lustigt egentligen... Dom gamla mopederna har nog aldrig gått så fort som dom gör idag som veteranfordon.
Den tekniska utvecklingen kanske... [/quote]
Det var första gången jag hörde nån som var riktigt ärlig.
Alla "gamlingar" som jag pratat med brukar ha en helt annan
minnesbild.....
ALLA zündappar gjorde minst 90 på den tiden. För att inte tala om
urpluggade floridor som gjorde 80-90..
Den tekniska utvecklingen kanske... [/quote]
Det var första gången jag hörde nån som var riktigt ärlig.
Alla "gamlingar" som jag pratat med brukar ha en helt annan
minnesbild.....
ALLA zündappar gjorde minst 90 på den tiden. För att inte tala om
urpluggade floridor som gjorde 80-90..
Jajamen, det var en sån där kromad aktiv pipa som satt på då.zappafan skrev:Ser ut att sitta annan ljuddämpare på...
Haha jo du, där gick det för fulltcrow skrev:Härlig åkbild ! en rejäl ursnytning eller..... gillar det låga stuket när däcket ligger i skärmen. JANNE.
Ja det är ett gupp i vägen precis utanför bild till vänster, därav nerfjädringen.
Måste nog spänna på den lite så den blir hårdare.
Nu det iaf bytt cylinder igen, blev 50cc så nu är den lugn o snäll.
Som original ungefär, gör typ 30
Mopedheads / Stram Wire Sverige