Jetline serien-org/custom eller annat...

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Instämmer i kören! :D

Det blev perfekt!! Gillar stuket + att du har "snittsat" bort blänket på det blåa! Det blev pricken över I:et! thumb_up
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jag tycker motorn passar bra, en Raketare är ju en ganska stabil sak trots bottenlänksgaffel och damcykelram :lol:

Fast egentligen gillar jag den sortens mopeder bäst 8)

Dom "raka" mopederna börjar snudda vid lätt motorcykel och det är inte riktigt desamma så där går en gräns tycker jag.
Användarens profilbild
Oaken
Inlägg: 435
Blev medlem: 26 apr 2013, 11:49
Ort: Lindesberg
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

fatchance skrev:Instämmer i kören! :D

Det blev perfekt!! Gillar stuket + att du har "snittsat" bort blänket på det blåa! Det blev pricken över I:et! thumb_up
Kul att höra slider_thankyou.gif

Ja det var ju en historia för sig med "bättringsmålningen".
Det står om hela förloppet i tråden på Mopedheads forumet men för att göra en lång historia kort, så blandades Mekanlack ihop med Servalack (fick jag se sen) och då vet du ju hur det blir.
Ytan ser patinerad ut om man säger så :whistle2:


56:an skrev:Jag tycker motorn passar bra, en Raketare är ju en ganska stabil sak trots bottenlänksgaffel och damcykelram :lol:

Fast egentligen gillar jag den sortens mopeder bäst 8)

Dom "raka" mopederna börjar snudda vid lätt motorcykel och det är inte riktigt desamma så där går en gräns tycker jag.

Skoj att du gillar't.
Jag är mest van vid limpmoppar som man är uppvuxen med och det är ju orättvist att jämföra Raketen med dom.
Som du säger så är det ju en annan grej när dom blir kraftigare.
Mopedheads / Stram Wire Sverige
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

56:an skrev:Jag tycker motorn passar bra, en Raketare är ju en ganska stabil sak trots bottenlänksgaffel och damcykelram :lol:

Fast egentligen gillar jag den sortens mopeder bäst 8)

Dom "raka" mopederna börjar snudda vid lätt motorcykel och det är inte riktigt desamma så där går en gräns tycker jag.

Annars kan man ju tro du är dappe fantast...:hmm:

56:an skrev: Zündapp skiljde sig från övriga. Mycket pressgjuten aluminium, krom och rostfritt. Snyggt, stabilt och gediget. Andra mopeder mer rör, svetsat och plåtigt. Dappen var outstanding - så var det bara....
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

56:an skrev:Jag tycker motorn passar bra, en Raketare är ju en ganska stabil sak trots bottenlänksgaffel och damcykelram :lol:
Du har nog inte åkt fort med en sån, det är en spännande upplevelse :wink:
Stabil är nog inte det jag skulle kalla den för :oops:
Följsam är nog mera rätt, men det beror ju på vad man jämför med :wink:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

zappafan skrev:Annars kan man ju tro du är dappe fantast...:hmm:
Det var det som gällde då om man ville ha det bästa... :roll:

Det räckte med och dra in kopplingen och känna den lättgående överföringen med dom nylonöverdragna vajrarna eller dom skiftningsbara hjulen eller kanske den kraftiga kopplingskåpan utan synliga skruvar så förstod man det var en högre klass. För att inte tala om den blå metalliclacken med djup lyster eller Denfeld sadeln som bara inte gick och sitta sönder. Ja, listan kan göras nästan hur lång som helst. Okej långa växellägen Ja men det vande man sig vid.

Crescent Raketare är en klar favorit idag, men det är nu det, när jag var femton visste jag ens inte om att dom fanns, i alla fall inte som en speciell moped. En Crescent kanske, men än sen?

Jag har inget minne av det fanns så värst många Raketare här i Kalmar på den tiden, kanske för att Crescent inte var så stort märke här då Raketarna var populära som nyköp. Lindstedt & Son på Fiskaregatan och möjligen Cenells på Unionsgatan hade Crescent men jag tror inte dom sålde just så mycket nya mopeder utan mer cyklar. Mopederna köptes mest från Monark på Tullslätten och hos Stig Nilssons på Södra Vägen så därför blev det många Zündapp, Puch och Monark på gatorna här när jag var femton i början av 70-talet.

Sen var det nån handlare på norra delen i Berga som sålde Fram/King men jag inte minnas vem det var.... :hmm:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Braxmatte skrev:
56:an skrev:Jag tycker motorn passar bra, en Raketare är ju en ganska stabil sak trots bottenlänksgaffel och damcykelram :lol:
Du har nog inte åkt fort med en sån, det är en spännande upplevelse :wink:
Stabil är nog inte det jag skulle kalla den för :oops:
Följsam är nog mera rätt, men det beror ju på vad man jämför med :wink:
Ja dom gamla mopederna kan gå så fort idag och det är också en nyhet för mig....

När jag var femton-sexton och man fick upp en Zündapp i 70 km/tim då var det mycket mycket otroligt bra.... :headbang:

Fast dom flesta mopederna var otrimmade eller kanske gjorde 40-45 kanske 50 i bästa fall.

Rätt lustigt egentligen... Dom gamla mopederna har nog aldrig gått så fort som dom gör idag som veteranfordon.
Den tekniska utvecklingen kanske... :roll:
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

Rätt lustigt egentligen... Dom gamla mopederna har nog aldrig gått så fort som dom gör idag som veteranfordon.
Den tekniska utvecklingen kanske... :roll:[/quote]



Det var första gången jag hörde nån som var riktigt ärlig.
Alla "gamlingar" som jag pratat med brukar ha en helt annan
minnesbild.....
ALLA zündappar gjorde minst 90 på den tiden. För att inte tala om
urpluggade floridor som gjorde 80-90..



:lol: :lol:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Precis thumb_up

En urpluggad Puch var vanligt, men hur fort gick dom då?

Minns inte riktigt men 45-50 skulle jag tro....

Fast det allra vanligaste var nog det där kolvjacket....

En Zündapp med det gjorde 45 har jag för mig... :roll:
Användarens profilbild
Oaken
Inlägg: 435
Blev medlem: 26 apr 2013, 11:49
Ort: Lindesberg
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

Var ute på provtur och blev fångad i farten av brorsan som stod bakom hörnet med kameran :D


Bild
Mopedheads / Stram Wire Sverige
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

Ser ut att sitta annan ljuddämpare på... 8)
crow
Inlägg: 65
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: avesta

Inlägg av crow »

Härlig åkbild ! en rejäl ursnytning eller..... :D gillar det låga stuket när däcket ligger i skärmen. JANNE.
Användarens profilbild
Oaken
Inlägg: 435
Blev medlem: 26 apr 2013, 11:49
Ort: Lindesberg
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

zappafan skrev:Ser ut att sitta annan ljuddämpare på... 8)
Jajamen, det var en sån där kromad aktiv pipa som satt på då.

crow skrev:Härlig åkbild ! en rejäl ursnytning eller..... :D gillar det låga stuket när däcket ligger i skärmen. JANNE.
Haha jo du, där gick det för fullt :wink:
Ja det är ett gupp i vägen precis utanför bild till vänster, därav nerfjädringen.
Måste nog spänna på den lite så den blir hårdare.
Nu det iaf bytt cylinder igen, blev 50cc så nu är den lugn o snäll.
Som original ungefär, gör typ 30 biggrin
Mopedheads / Stram Wire Sverige
Skriv svar