Garage, ordning och reda ?

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Garage, ordning och reda ?

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det kanske verkar lite konstigt, men jag undrar hur ni håller ordning och reda i era garage, hur sorterar ni moppe delar osv ? själv har jag för mycket grejjer på en liten yta, så varenda centimeter måste vara planerad och igenomtänkt. finns det något systematiskt sätt ni håller ordning efter? för det känns som att hur jag än försöker flyttar man bara runt alla grejjer istället för att hitta en bra platts för allting, verktyg, moppe delar ramar och allt där till.

jag har provat lägga ramar uppe i taket och efter väggarna för minsta möjliga platts, och det funkar väll ganska bra. men då jag också använder garaget när jag lackerar kan det bli svårt att täcka allting på ett bra sätt, för att slippa färgdamm. jag har tillexempel ett gammalt köksbord som jag mekar det messta på, och på andra sidan har jag ett mc/moppe bord man helt enkelt rullar på det man ska skruva i så hamnar det i en bra höjd. under denna bänk och bordet så har jag delar och tex verktygslådor och lite maskiner samt kompressorn när den inte används.
Längst in har jag de flesta moppe delarna på en industriel hylla med olika fack och hål, här har jag allt från tändsystem till vajrar, cylindrar osv. på sidorna av denna hylla har jag hålrum som jag har alla mina fälgar och hjul.
Just nu hänger det en F50 på väggen, en E-type som står halft nermonterad på golvet, brevid den har jag min "stummis" som jag har byggt själv, helt från grunden och börjar nu bli klar. samt en Blästrad Monark 1273, supersport? eller kromstockholmare.

Några ideér på hur jag ska sortera allting för att få en bra fungerande verksta utan detta kaos?, jag behöver inte massa platts, så länge man vet vart man har allting och i en bra ordning. saker som svettsning och rondelering gör jag inte här så brandrisken är inget problem.
Har ett till garage som jag använder mer som föråd och är kallställt, där står resten av alla mina projekt och grejjer som jag inte håller på med just nu.
ja så det vore kul å höra av er hur ni bär er åt med allting, och vad ni har för smarta lösningar i era verkstäder, gärna med bilder och förklaringar :roll: .. bara för att tråden ska bli lite "roligare" lägger jag upp några bilder på min så kallade stummis och annat som ligger inne just nu. :idea:

[img=http://img407.imageshack.us/img407/5969/bild31838sm7.th.jpg]

[img=http://img149.imageshack.us/img149/2510/bild31842ah8.th.jpg][img=http://img149.imageshack.us/images/thpix.gif]

[img=http://img407.imageshack.us/img407/9296/bild31933km2.th.jpg]

[img=http://img149.imageshack.us/img149/349/bild31848fk2.th.jpg][img=http://img149.imageshack.us/images/thpix.gif]

[img=http://img149.imageshack.us/img149/9727/bild31958vj7.th.jpg][img=http://img149.imageshack.us/images/thpix.gif] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->verkar ju som du har en hel del kul renoveringar på gång :)
ja det här med garageutrymmen är alltid problem, får se om man lyckas bättre nu när man flyttar, och om det går att fixa sig en fungerande moppeverkstad :shock: det gäller ju att börja med att få plats får 7 moppar varav 2st kommer att demonteras för lite renovering..
återkommer med någon bild när flytten är klar.. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja lite bilder vore allt kul. själv har jag 12 moppar. varav bara 2 är färdiga :shock:, sen har jag även en NV35 års mod 52 som jag ännu letar en lämplig motor till,
tänk sedan att få platts med allt detta, + delar i all oändlighet och hyllor å alla möjliga moppe ställningar och mekbord i ett enda garage, som tur är har jag nu under sommaren haft möjlighet att lägga undan många av mopparna i ett annat kallgarage, till vintern blir det värre då vi kommer förvara bilen där och bara nån moppe ryms längst fram.
därför behöver jag nu alla råd och tips att kunna förvara ramar i det befintliga garaget som också används som verkstad, för att få det hela att funka någorlunda så behöver man ha ordning och lite platts över att röra sig på :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det verkstad eller garage?
Min verkstad som är 7x7 meter, fins inga bilhjul,cyklar,skidor, trädgårdsstolar, bord dito, krattor, spadar,skottkärror, mm tjafs.
12 m industrihyllor efter två väggar fulla med moppeddelar. Just nu står där en flaka, en raketare, 2 F50, en fetbruks, 2 Stockholmare en 1209 lilla modellen, en Rex ( inte min) och grabbens eu Yamaha.
Dessutom fins en mc lyft, en svarv, stor bandsåg för att såga aluminium bänkborrmaskin, arbetsbänk, diselkrftverk (reservkraft eget bygge), blästerskåp, liten rikt o planhyvel, Migsvets, gassvets,elsvets och stor verktygsvagn. Dessutom fins ca 3,5x1,5m skruvfack, från M4-M16, även tumskruvar grov och fingäng motsvarand dimesioner.
I anslutning till garaget har jag ett litet ellabb på ca1,5x2,5m
Utanför under tak står en flaka och en trhjulig rysk MC
Ett uthus 5x7m där sår mina moppar, en Dukati 750 s och en Honda 400N
där är fullt :wink:
Kommand objekt har ett annat uthus lite utspridda på en yta av 12x3,5 m <!-- </EdIndex> --></div>
christer
Inlägg: 182
Blev medlem: 10 maj 2008, 23:00
Ort: Smidö, Sverige
Kontakt:

Inlägg av christer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gillar tanken att utbyta idéer om garaget/verkstaden. Skall just försöka bringa lite ordning själv. Så skicka bilder på garagen istället för på projekten! :? <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt klart en intresant idé att byta kunskap med varandra om smarta platts lösningar och olika slags sorterings system var och en använder, kanske kan dom inspirera någon annan som känner sig förvirrad på hur allt ska komma i ordning, allt för offta har vi nog mer grejjer än vad som det igentligen finns platts för.

En sak jag funderar på specifikt är just någon slags ställning för lackering, just nu blir det bara någon provesorisk lösning varje gång man ska lacka. Ev något som en ram kan sitta fasst på under lackering, samt delarna till en ram såsom sving kåper osv.
Gillar inte riktigt att hänga upp allting med ståltråd/rep/kablar, har hänt att saker lossnat efter en lack och allt blivit förstört, man har ingen vidare lust att göra om allt omsorgsfullt arbete en seriös lackering kräver. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jättebra tråd! Det är svårt att hitta bra lösninger på förvaring, oftast är utrymmet för litet och grejerna för många.
Vi har inget vettigt ställe att hålla till på där vi bor just nu så får källaren stå för mekverkstad och reservdelsförvaring, tills vi bestämt om vi ska flytta eller bygga till utrymme.
I våran källare fanns det kvar gamla köksskåp som kommit till användning för reservdelarna. Ett bra budget alternativ som kan sluka ganska mycket smått och gott.

Jag ska fota lite hos oss EFTER det att all el bytts ut och begvärmen inkopplad, för just nu är det en byggarbetsplats och det finns ingen ordning bara kaos. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja detta leder kanske till något bra. Nu verkar vi alla villja lägga upp bilder på våra garage/verkstäder samt smarta lösningar på förvaring av delar. Så jag kommer ta lite foton från mitt garage så fort jag städat undan saker och projekt som ligger "hullerombuller" :lol: :roll: .. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild

skickar dom första bilderna på min nya moppeverkstad :D
min stora* moped *passar på att ta sig sin vinterslummer där oxå som synes :evil:
skall snart börja flytta dit mina crescenter oxå :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Va har du släppt in radhusmoppen i finverkstan, ujuj 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var ju tvungen lova stackarn att hyra in sig där under vintern så han inte ska frysa :shock:
nåja ska nog finnasv plats att skruva där ändå.. :wink: finns ytterligare utrymme :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:Bild

Bild

skickar dom första bilderna på min nya moppeverkstad :D
min stora* moped *passar på att ta sig sin vinterslummer där oxå som synes :evil:
skall snart börja flytta dit mina crescenter oxå :wink:
Som finsnickare ser jag en väldigt fin möbel i garaget :shock:
Drag ut en låda och studera hur den är gjord <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska kika på det, är ju ingen kännare men har ju förstått att skåpet är rätt gammalt, var ju ett äldre par som bodde där innan så dom lämmnade en del möbler och prylar i huset, detta skåpet har fungerat som skruv förvaring och verktygssgåp åt förra ägaren.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där med moped och vinterslummer måste du förklara närmare :D
Nä jag bara skojar, snygg båge!
Kanske skulle komma förbi och kika på dina "moppar"ngn dag. Du bor ju bara ett stenkast hemifrån. Jag blev fruktansvärt avis på dina E-type:s, så många kan väl inte vara lagligt att ha??? En annan får ju nöja sig med Compakter och det är ju lite klent i jämförelse. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de ä ju bara å kika förbi vid tillfälle..håller ju på att flytta till skrike just nu så för nävarande är det kolosalt rörigt, lever i ingenmansland :shock:
:) huset är inte riktigt klart att börja bo i och en lägenhet som är i ruiner :D
men om en månad bör det ju vara hyfsat klart..
Jo nog hade jag lite tur när jag fick tag på två e-types, eftersom jag var så dum att jag sålde mina gamla :oops: , ska ut på byn och samla ihop resten av mopederna oxå de står inhyrda lite överallt :)
finns 3 st raketer, en golden champ, en 50s, och de 2 e-typarna, så lite är dock kvar av den forna glansen 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Skriv svar