Pengfors

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ni haft erat Fadder-kid även denna vinter? :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Mina" vargspår i verkstaden var 14-15 cm (färska) , grannen hade spår på 18 men där hade solen varit så dom var nog lite förstorade

Nog kan väl räven ta en hare men den tar nog hellre mindre gnagare eller tamhöns... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker rävar är bra, de är ute på ängarna på sommarkvällarna och tar massor av sorkar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är ett vargspår, dock utan jämförelse med en hand, det var -28grader..

Men storleken var nog ca 10-12cm.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Jag tycker rävar är bra, de är ute på ängarna på sommarkvällarna och tar massor av sorkar.
Det tycker jag också, så länge dom inte har skabb så.

(är däremot kluven i övrigt vad gäller räven då dom tar så mycket skogshöns m.m.) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Har ni haft erat Fadder-kid även denna vinter? :D
I vinter var vi kid-lösa. Har sett spår efter en på gården men inte mer än så. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En del spår är nog 10-12cm där det verkligen blivit ett ordentligt avtryck i skaren. Har inte hört att man sett varg här ikring men det finns nog säkert.
Lon har också hållit sig borta från själva gården sedan i höstas. Sist jag träffade på lo var på söndagen då vi kommit hem från mellsta. Den var 5 m ifrån oss runt husknuten på bagarstugan. Kan tillägga att vi backade sakta tillbaka och gick in igen eftersom det måste ha varit något som inte stod rätt till då den kom så nära människor som "levde om". <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Katterna reagerade som tusan häromnatten så jag förstod att det troligen var ett rovdjur utanför husknuten och räv reagerar de sällan på. Av spåren att döma så har djuret som lämnat detta spår jagat en hare.

Är detta varg eller räv?
Bild
Tyvärr hade det töat så spåren är inte tydliga, men detta var ett av de tydligaste spåren. Det är inte ett av de störta avtrycket som lämnats i skaren. Klorna syns tydligt ovan de tätt sammanliggande trampdynorna. Detta spår ca 8cm.
jag skulle gissa på en hund (bortsprungen eller på rymmen) eller årsunge av varg. jag är tveksam till om en räv skulle sätta så tydliga spårstämplar i skare. en vuxen varg har större tassar.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte en hund, ingen som har lösa hundar här och jag skulle ha hört om det från grannarna om någon hund kommit bort för vi är inte många i byn.

Dessutom var spåren inte hundlika dvs inget "irrande runt" utan planlagd strövning och jakt. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:"Mina" vargspår i verkstaden var 14-15 cm (färska) , grannen hade spår på 18 men där hade solen varit så dom var nog lite förstorade

Nog kan väl räven ta en hare men den tar nog hellre mindre gnagare eller tamhöns...
Har du inga portar på Verkstaden? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Braxmatte mekar i Blåhallen (dvs under bar himmel) <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:
Braxmatte skrev:"Mina" vargspår i verkstaden var 14-15 cm (färska) , grannen hade spår på 18 men där hade solen varit så dom var nog lite förstorade

Nog kan väl räven ta en hare men den tar nog hellre mindre gnagare eller tamhöns...
Har du inga portar på Verkstaden? :shock:
Han har portar till garaget men verkstans vägger är rätt höga så blir svårt med dörrar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:
Braxmatte skrev:"Mina" vargspår i verkstaden var 14-15 cm (färska) , grannen hade spår på 18 men där hade solen varit så dom var nog lite förstorade

Nog kan väl räven ta en hare men den tar nog hellre mindre gnagare eller tamhöns...
Har du inga portar på Verkstaden? :shock:
Jo men dom leder in i garaget :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
umekille
Inlägg: 1511
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->He e som finast nu på våren innan det dyker upp
miljontals små bombare med sikte inställt på att
dyka och förtära en massa människoblod.
Fåglar e skoj...fixa fågelholkar o sätt upp så
har ni sällskap i sommar. Pärluggleholkar kan sättas
upp i närheten av era hus så får ni knipor i dem som
kan bli rätt tama om man pratar o donar vid holkarna.
Skoj sen se då mamman lockar ungarna hoppa ut för den
strapatsrika promenaden till närmaste vattendrag.
Edit:en häckande knipa har setts så långt som 5km från närmsta
sjö i en holk för ugglor.Historien täljer inte om ungarna orkade gå
så långt till sjön. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur går det här då ? smälter det någon snö :roll:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar