Pengfors

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:
56:an skrev:Undrar vad som händer om vanlig katt möter en sånn, katten måste ju bli skiträdd.... :shock:

första gången en lo strök omkring här var våran katta ute på natten.
hon vägrade gå ut på tre dar efter det.

erlan
Ja, våran "Sigge" såg Lo för några år sedan som joggade förbi gården, och det var första gången jag såg en katt gå baklänges upp för en altantrapp :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg LO 1990 mellan Delsbo och Näsviken fan va långa dom blir i skuttet <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så var det dags igen för ett "close encounter"

Lo hade strukit runt huset inatt och på spåren att döma även i förgår natt också, för det är spår överallt på gårde. Den har riktigt strukit efter husväggen och följt husets kontur, har varit under ladugården, kollat sork och möss vid fågelborden, markerat lite revir på snöhögarna.
Tusan att jag missat jag som varit vaken till tidiga morgonen två nätter i rad, men i natt sitter jag på span.
Inte undra på att katterna varit nöjda inomhus.

Vid huset
Bild


Spåren är 11cm långa.

Bild


Markerat revir vid ladugårdsknuten

Bild
Bild

Promenixat runt under ladugårdsrampen

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, spåren visar att han har gått på altanen också och troligen sovit där under en natt. Vad lite man vet på dagarna <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->se där nu har jossan fått en riktig katt <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ställ ut en burk Whiskas åt stackarn. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag undrar om det räcker med en burk..
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ställer frågan av nyfikenhet då jag hittat spår vid sommarstugan som jag tror är lo.

Är du säker på att det är lo och inte varg ?

Och kan du se det på spåren ?

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På vargspår kan du göra ett X i spårbilden utan att beröra avtryck från trampdynor
Lo har en annan spårbild se bilderna där har jag försökt visa vad jag menar.

Bild


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant detta visste inte jag.

Har läst att spår av varg (och hund) har märken efter klor efter som dom inte kan dra in klorna.

Lo (och andra katter) kan dra in klorna och därför ser man oftast inga märken efter klor i spåren.

Tycke man kunde se klo märken i dina spår men lodjuret kanske hade fällt ut dom om den jagade.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då borde dessa spår vara från lodjur om jag har fattat kryssmetoden rätt ?

Bild

/Kuli <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Beror nog på underlaget också. Vargen har längre spårbild.
Annat Lospår med klo
http://obj.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=37382&stc=1&d=1144300213

Vargspår är långa och smala medan lo är mer runda. Kolla på denna sida http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/spar/ Här kan du bland annat se spår från varg, lo, björn, järv.

Här i Pengfors är det mycket lo, men varg har inte synts på länge. Har både sett lo och hört dom på hösten då de ropar. Ibland bara några meter ifrån oss i skogen.
En brukar komma till vårt hus 1-2 gånger om året, vad vi vet. Hör säkert till dennes rutt. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kuli skrev:Då borde dessa spår vara från lodjur om jag har fattat kryssmetoden rätt ?

Bild

/Kuli
Det där måste vara lo.
Kom att tänka på det där med klor, när våra katter (inte lo) lämnar spår på halkigt underlag så ser man klorna. De fäller alltid ut lite för att få bättre grepp, speciellt de två främsta. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Halvars
Inlägg: 473
Blev medlem: 06 feb 2011, 00:00
Ort: Sachsdalen

Fisketur

Inlägg av Halvars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den sista maj för några år sedan var vi mitt i skogen vid en tjärn strax nedanför Alfta, solen sken och fiskarna nappade (inte) men Tuva-Liza som då var 5 år kom och frågade om hon kunde få en korv, klart hon fick en korv fast den var kall, det gick bara en halv minut så kom hon och frågade om hon kunde få en korv till. Va sa jag, vad gjorde du med den andra korven? Matar räven sa hon, jag gick runt bilen och tittade och där satt en fullvuxen räv som hom matade med korv. På väg till stugen från tjärnen kommer det upp 4 st vargar på vägen, dom stog och titta på oss en liten stund, sen knallade dom vidare.
Dagen efter bar det iväg mot Idre för mer fiske, strax före Särna ser vi en björn som går brevid vägen! När vi sedan kommer fram till tjärnen vi ska fiska i , då börjar det snöa! Tuva-Liza och mamma vill inte stå ute i snöfall och fiska så dom går upp och sätter sig i bilen, jag är ju viking så jag står ut 5 minuter till, men motorljudet från bilen lockar mig då jag vet hur varmt och skönt det är i bilen.
Jag låter mitt kastspö ligga kvar vid stranden , med flötet i vattnet och går upp till bilen.
Jag öppnar bildörren och sätter mig i, slår igen dörren och tittar ut genom framrutan. Då kommer det ett stort LO djur upp på vägen 5meter framför bilen , max !!!! Alltså mindre än 5 sekunder efter jag stängt bildörren!!!
Allt detta hände innom 2dygn.
Vi fick kort på alla utom loet.
Men korten försvann i samband med datahaveri :=( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->LO djur?
Kan det vara nåt sånt här?

http://newsmap.se/ImageHandler.ashx?id=1463232&width=1000&height=1000&wm=1 <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar