Pengfors

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Underbart hackspettskydd. thumb_up

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härlig holk! :lol:

Nu är Bambi-Berit glad! Hon har fått renfor å det var riktigt smaskens, så nu sussar hon gott på sin plats vid bron.
Kan tillägga att jag har skottat skit på gården idag då hon var iväg på en lite tur i skogen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni ser ut att bo helt underbart, och att ha djurlivet inpå knuten är så härligt. Bor ju själv i en by (mitt i) och här är det en hel del aktivitet, varav räven är den mest aktiva, och den retar hundarna till vansinne, ibland kan han sitta precis utanför stängslet och man ser nästan hur den hånler åt hundarna :)


edit:
ps, Bambi var ju faktiskt en Vitsvanshjort, inte ett rådjur :wink:

edit igen, tog bort lite text <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jättekul att se att Bambi-Berit mår bra och känner sig trygg hos er.
Nu när ni har henne så nära er har ni chansen att lägga dom små detaljerna i hennes utsende på minnet. sen kan ni känna igen henne
när ni ser henne i sommar. Om ni börjar se att magen börjar puta ut åt ena sidan så är det inget onormalt. Så ser det nämligen ut när en råget är gravid.
Om ni inte redan har det, så kommer ni snart att önska er, en bra kikare.

Diskusioner om vilka djur vi ska ha i vår natur brukar gärna spåra ur,
så det tycker jag vi tar i ett annat forum. Och definitivt i en egen tråd
under "allmänt snack".

I den här tråden tycker jag vi nöjer oss med att glädjas åt, och beundra tjejernas vackra gård, och hjälpa dom med goda råd när dom behöver det.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Härlig holk! :lol:

Nu är Bambi-Berit glad! Hon har fått renfor å det var riktigt smaskens, så nu sussar hon gott på sin plats vid bron.
Kan tillägga att jag har skottat skit på gården idag då hon var iväg på en lite tur i skogen.
Mysigt! Kanske dax att inredan en box åt henne i stallet snart :D

Mer bilder på Bambi-Berit vore kul. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår var hon på en längre tur men kom tillbaka inatt, så nu är hon riktigt morgon trött.
Foto för 5min sedan. Bambi-Berit sover gott. Höet har vi som bädd. Hon äter det inte nu när hon får renfor.
Bild

Hon ser starkare ut för varje dag.
Det här är nog ett kid som tappat föräldrarna.
Bild

Bild

Katten Maja Mustang är inte nöjd över vårat fadder-kid.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Fint! Vad händer om ni skulle gå ut på bron? Springer hon iväg? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hon blir i alla fall inte rädd då vi tar i entrédörren eller pratar bredvid den. Som tur är har vi en groventré som vi kan använda.
Jag kan gå emot henne en bit i "gången" mot bron då hon ska få mat. Jag ställer bara ner maten och backar ifrån på en gång. Har märkt att hon blivit lite mer stressad av mig nu när hon är starkare, men hon springer inte iväg. Hon bryr sig inte heller speciellt mycket då Mona kommer hem med bilen efter jobbet, utan lyfter lite på huvudet för att kolla om hon kommer emot henne bara. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Coolt 8) :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rådjur kan bli väldigt orädda. Men dom är ju naturligtvis individer som vi människor. Ni ska inte bli förvånade om hon kommer och smaskar i sig era nyplanterade penseer medan ni sitter i trädgården och tar en kvällsfika. Rådjur är ju naturens verkliga finsmakare. Och penseer och tulpaner älskar dom.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bambi-Berits blogg.
Varje natt sover hon under brolampan på sin höbädd. Har lärt sig att känna igen GB-glassbyttor, de innebär smarr (renfor). 0,5 kg morgon och kväll är vad hon orkar äta upp.

Bild

Bambi-Berit har blivit än mycket piggare och starkare och vistas längre och längre stunder i skogen under dagarna.
Här korsar hon vägen för att gå upp i skogen. Hon stannar faktiskt för att se om det kommer några bilar innan hon passerar.
Bild

Kan Bambi-Berit vara en Bambi-Berra?
Bild


20 meter upp i skogen ligger Berits andra hem. Vårat gamla härbre, med ett rådjursanpassat hål. Har sett henne gå in där dagtid så jag tror hon håller sig nära huset fastän vi inte ser henne.
Bild

Till nästa vinter ska vi fixa så härbret får bli vilt/rådjurs utfodringsplats. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trafiksmart rådjur! Kanske skulle försöka lära alla andra ICKE trafiksmarta djur 8)
Kul att h*n verkar bli piggare! Men borde inte något djurklubb/jägarklubb eller vad de nu kan vara veta om det finns några föräldrar som inte längre har sin unge? dåligt förklarat men... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska ringa viltvårdsområdets ordförande i veckan och berätta om rådjuret. Om inte annat så sprider det sig i och folk kan ta mer hänsyn till att vi har rådjurspassage på vägen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Jag ska ringa viltvårdsområdets ordförande i veckan och berätta om rådjuret. Om inte annat så sprider det sig i och folk kan ta mer hänsyn till att vi har rådjurspassage på vägen.
Så hette det, eller ja... Iallafall det jag menade :roll:
Hoppas ni får någon "vettig" info :)
Man skulle ju kunna sätta upp 2 skyltar vid vägen?
Rådjurspassage! Kör sakta, akta våran berit 8) <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->riktigt fräckt! fint att ni tar hand om rådjuret :)

du får komma med mera bilder på rådjuret om hur h*n utväxlas :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar