Wankel

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Wankel

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm någon som sett en Hercules med Wankel motor....eller vet något MC/mopeder med Wankel motor... :?:


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->JÄVL... VA FRÄNT mefipallina_yahoo.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sursuki gjorde ett försök på 70 talet. Ingen höjdare.


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sachs har ju byggt gräsklippare med wankel.. motorcykel och snöskoter. det är vad jag kan minnas jag sett från den motortillverkare... sen har dom säkert koppling till RX modellerna av mazda att erbjuda :wink: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo en sachswankel skulle ju vara rätt kul att äga :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pop skrev:sachs har ju byggt gräsklippare med wankel.. motorcykel och snöskoter. det är vad jag kan minnas jag sett från den motortillverkare... sen har dom säkert koppling till RX modellerna av mazda att erbjuda :wink: :wink:
Citat från boken: Stora uppslagsboken om motorcyklar av Hugo Wilson, "Flera tillverkare presenterade olika prototyper med wankel-motorer i början av sjuttiotalet. Hercules var först med serietillverkade versioner, hösten 1974. I Tyskland såldes modellen som DKW. Motorn byggdes av Hercules moderbolag Fichtel &Sachs som redan tidigare gjort wankel-motorer för snöskotrar och för stationärt bruk. För att kunna använda kedjedrivning vinklades transmissionskraften 90grader. W2000 var ingen succé och mindre än 2000 tillverkades." <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Benke
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 nov 2010, 00:00
Ort: Skåne

suzuki wankel

Inlägg av Benke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hörde talas om kille som hade en suzuki wankel.Han skulle köra från
Ängelholm till Malmö motormässan, han fick tanka på var mack på vägen.
För den var så törstig på bensin. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Mazda

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm...Benke kommer ihåg samma sak angående wankel motorer.
En polare hadde en Mazda Wankel en kort tid. Det var ganska bra ös i den,
men otrolilgt törstig på bensin...så han sålde den snabbt...***L*** <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Re: Wankel

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Hmm någon som sett en Hercules med Wankel motor....eller vet något MC/mopeder med Wankel motor... :?:


Bild

Jag såg ett par på Museum i Nürnberg.

. <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Skriv svar