Verktygsparad

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Elverket, Hittade jag på en privat soptipp utanför Riga. Jag frågade om jag fick det. Jo sade ägaren, men det går inte. Efter en stund kom han med en lös tändningsmagnet, men den passar inte, sade han. Jag tackade och tänkte, det fixar jag. Nu går det. En ca 200 cc tvåtaktare. Generatorn gissar jag är på 1000 watt 220 volt enfas. Den har frekvensmätare och voltmätare. Dessutom fins en meg.( en Meg, ett instrument man kollar överslag i elsystem)
Felet på generatorn var att selenlikriktarena hade torkat, så likströmmen till fältet var bruten. Nu sitter det kiseldioder där. Ja dom gamla selenlikriktarena sitter kvar, urkopplade.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Vi kan väl ha lite gissningstävling (inga vinster)
Vad är den krokiga järntråden till ? På den bild 56 komenterat.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kroken är till svänghjulet som 56 a skrev.
En rysse är det. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Upptäckte det fanns en pryl till att visa...

Här är en bra verktygssats, i varje fall om man håller på med gamla cyklar. Kanske även mopeder om det är problem med gängan på gaffelröret.

Jag hade turen att få tag på den här gamla gängsatsen på en "tantloppis" för något tio-tal år sedan och vill minnas jag betalade någon hundring för den. Satsen var då helt oanvänd och insmord med gammalt fett.

Gängsatsen hör till cykelramen och överst är där fyra gängbackar med olika stigningar för gaffelröret. Fyra olika för någon standard hade då inte hunnit utkristallisera sig. 24, 26, 28 och 30 gängor per tum. Jag tror 26 gäng senare vann marknadens förtroende och flera andra ställen kan vara 26 gäng på en cykel. Under backarna är gängkloppan med styrning.

Nästa är två gängtappar. Typiskt för gamla cykelgängtappar är att de är längre än vanliga tappar samt svagt koniska. Det senare är viktigt av två orsaker. Den ena är att materialet kan vara något härdat som t.ex. en Fauber-vev när gängan ska rensas och en cylindrisk gängtapp blir då förstörd. Det andra är att gängans diameter kan variera något, 9,5 är inte alltid exakt 9,5 eller 3/8. Det berodde lite på tillverkarens mått. Tapparna på bilden är 1/2 20 gäng och till för pedalerna på Fauber-veven. Två stycken därför höger- resp. vänstergänga. De här två tapparna är det i satsen jag använt mest.

Nederst finns gängverktyget för vevlagrets lagerskålar. Jag har använt det en gång på en militärcykel där någon förstört gängan med en korsgänga.

Bild


Den här verktygssatsen var säkerligen mycket dyrbar på sin tid och få verkstäder kunde köpa in den. Snarast var det de (mindre) cykelverkstäder som tillverkade cyklar som gjorde investeringen för nödvändighetens skull. De olika delarna till cykeln kunde säkert leveras ogängade och måste därför gängas före lackning och montering.

Jag blev i alla fall glad när jag fick tag i gängsatsen för det är en sådan där gammal udda sak jag gillar.

I gamla verktygskataloger och priskuranter har jag sett det fanns olika sådana här satser i trälåda. Bland annat en sats för hjulaxlar och småskruvar. En (1) sådan har jag sett och den såldes på blocket för några år sedan men jag var för sent ute. Dock fick jag veta att den köptes av någon i Norge och att gängsatsen hade kommit från någon av militärens cykelverkstäder.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

56:an skrev:Upptäckte det fanns en pryl till att visa...

Här är en bra verktygssats, i varje fall om man håller på med gamla cyklar. Kanske även mopeder om det är problem med gängan på gaffelröret.

Jag hade turen att få tag på den här gamla gängsatsen på en "tantloppis" för något tio-tal år sedan och vill minnas jag betalade någon hundring för den. Satsen var då helt oanvänd och insmord med gammalt fett.

Gängsatsen hör till cykelramen och överst är där fyra gängbackar med olika stigningar för gaffelröret. Fyra olika för någon standard hade då inte hunnit utkristallisera sig. 24, 26, 28 och 30 gängor per tum. Jag tror 26 gäng senare vann marknadens förtroende och flera andra ställen kan vara 26 gäng på en cykel. Under backarna är gängkloppan med styrning.

Nästa är två gängtappar. Typiskt för gamla cykelgängtappar är att de är längre än vanliga tappar samt svagt koniska. Det senare är viktigt av två orsaker. Den ena är att materialet kan vara något härdat som t.ex. en Fauber-vev när gängan ska rensas och en cylindrisk gängtapp blir då förstörd. Det andra är att gängans diameter kan variera något, 9,5 är inte alltid exakt 9,5 eller 3/8. Det berodde lite på tillverkarens mått. Tapparna på bilden är 1/2 20 gäng och till för pedalerna på Fauber-veven. Två stycken därför höger- resp. vänstergänga. De här två tapparna är det i satsen jag använt mest.

Nederst finns gängverktyget för vevlagrets lagerskålar. Jag har använt det en gång på en militärcykel där någon förstört gängan med en korsgänga.

Bild


Den här verktygssatsen var säkerligen mycket dyrbar på sin tid och få verkstäder kunde köpa in den. Snarast var det de (mindre) cykelverkstäder som tillverkade cyklar som gjorde investeringen för nödvändighetens skull. De olika delarna till cykeln kunde säkert leveras ogängade och måste därför gängas före lackning och montering.

Jag blev i alla fall glad när jag fick tag i gängsatsen för det är en sådan där gammal udda sak jag gillar.

I gamla verktygskataloger och priskuranter har jag sett det fanns olika sådana här satser i trälåda. Bland annat en sats för hjulaxlar och småskruvar. En (1) sådan har jag sett och den såldes på blocket för några år sedan men jag var för sent ute. Dock fick jag veta att den köptes av någon i Norge och att gängsatsen hade kommit från någon av militärens cykelverkstäder.
En sådan låda står högt upp på önskelistan. Har aldrig sett en sådan i verkligheten, men i reservdelskataloger förekommer de ofta.
Sitter gängtapparna fast på röret eller är de bara till för stöd?
Enligt MCB:s katalog från -68 är de av storleken 1 13/16 x 24 g. Vad står detta "g" för?
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

En sån låda vill man ha. Har letat de gängsnitten utan framgång.
//Jossan
Josefine Andersson
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Den övre satsen hade vi hos Falk. Axeln som går genom var för att styra rakt. Användes ofta. Till snitten för gaffeln hade vi ett svängjärn med styrning.
Den satsen med delad gängkloppa har jag i lösvikt. :wink:
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har också kollen på dom prylarna. Cylindrarna justerar jag själv. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

56:an skrev:
Raketsport skrev:En sån låda vill man ha. Har letat de gängsnitten utan framgång.
Du menar gängsnitten för gängan på gaffelröret?

Jag håller koll på sådant vartän jag är. Kommer tillfället ska jag tänka på dig! thumb_up
Precis den, toppen om du kan ha oss i tankarna om du ser ett!
//Jossan
Josefine Andersson
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Undrar om det skulle gå att specialbeställa gängtapparna från exp. SKF, CEJ etc. Röret skulle ju gå att tillverka i svarven.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

>för er som letar gängtappar och gängsnitt kan jag rekommendera en kille som heter Bengt Berefors i Köping.

han har det mesta i gängverktyg och det han inte har, skaffar han fram på ett par veckor från sina leverantörer.
han säljer mest nytt men även begagnat och till väldigt förmånliga priser.
det är han som brukar stå på marknader och sälja gängverktyg

Janne
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

kejsaren skrev:för er som letar gängtappar och gängsnitt kan jag rekommendera en kille som heter Bengt Berefors i Köping.

han har det mesta i gängverktyg och det han inte har, skaffar han fram på ett par veckor från sina leverantörer.
han säljer mest nytt men även begagnat och till väldigt förmånliga priser.
det är han som brukar stå på marknader och sälja gängverktyg

Janne
Har han 1 13/16 gängtappar då? :wink:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Nytillskott bland mina verktyg. Funkar klockrent till primärdrevet på JLO.
Nytillverkat via en kompis. Bytt mot en mopeddel. :D

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

thumb_up Alltid trevligt med bra verktyg. Så mycket roligare å skruva då. Det är alla gånger värt pengarna å satsa på riktiga grejor.
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

Hasse skrev:thumb_up Alltid trevligt med bra verktyg. Så mycket roligare å skruva då. Det är alla gånger värt pengarna å satsa på riktiga grejor.
Som jag alltid sagt ; Köper man dyrt gråter man bara en gång

:wink:
Skriv svar