PipaZ's Yamaha DTR Uppdatering 18/5 Mååååtår?:O

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

PipaZ's Yamaha DTR Uppdatering 18/5 Mååååtår?:O

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nya köpet, o ja. Gaffeln är inte helt färdigmonterad på den där bilden :wink:
Bild
Men där är den det :wink:
Crossgaffel :)
Bild
O där med!
Crossgaffel !:)
Bild
Motorn intagen på rummet o lagt dit Zetacyllen :roll:
Skulle behöva orgcylle,kolv,topp o orgfögge.
Någon som har billigt liggandes?

Bild
Bild
Bild



// PipaZ <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en cylinder samt förgasare som jag tror är till DT, kan ta bild på det imorrn om du är intresserad? :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har aldrig sett en sådan här motor på närmare håll och inte alls invändigt. Tycker det lyser kvalité lång väg. Allt ser ut att vara kraftigt och tilltaget. Ja, ungefär som som jag upplevde en dappemotor på den tiden det begav sig...

För min del är väl felet att jag helt saknar förhållande till den men det beror väl på att jag aldrig haft eller kört någon sådan moped. Visst jag har sett dem på gatan och när jag tänker efter så ser de rejäla ut. Kanske lite som en strypt lätt motorcykel ungefär... <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jag har aldrig sett en sådan här motor på närmare håll och inte alls invändigt. Tycker det lyser kvalité lång väg. Allt ser ut att vara kraftigt och tilltaget. Ja, ungefär som som jag upplevde en dappemotor på den tiden det begav sig...

För min del är väl felet att jag helt saknar förhållande till den men det beror väl på att jag aldrig haft eller kört någon sådan moped. Visst jag har sett dem på gatan och när jag tänker efter så ser de rejäla ut. Kanske lite som en strypt lätt motorcykel ungefär...
Hehe, då kanske jag ska öppna min racermotor så kan du få titta på lite värre saker :lol:
Men japanarna brukar ju kunna bygga bra saker :oops:

Mja, ja gillar väl inte heller nya mopeder, men ja fick den för ett så jäkla bra pris så ja kunde inte göra nå't annat än att köpa den :P
Framgaffeln är ej original. Kommer tydligen från någon 125cc cross, därför ser den så jäkla hög ut, samt liknar en crossmotorcykel :P <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nya och nya.... Dom är väl bortåt tjugo år i alla fall... Inte bara plast heller för den delen... Kolla bara ram,sving och gaffel så perfekta konstruktioner, arbeten och svetsningar. Det får man väl ändå uppskatta. :P

Med risk för mothugg får jag nog lov att säga de är ett ett antal strå vassare än gammalt svenskt plåtskrammel.. slider_anon.gif

Ja, ja, jag gillar dem också men av annan anledning. Kult, nostalgi osv.

Jodå, jag gillar en gammal Sachs motor också men någon särskild kvalité tycker jag inte de har. Dålig gods i block och kåpor, lager som fort blir glappa, muttrar vid cylinderfoten istället för dragstänger, koppling som härstammar från 1930-talet osv. och ändå vill jag gärna ha en.... :roll:



Här i alla fall såg jag en Yamaha på Blocket som jag fastnade för:

Yamaha DT -92 för 1500 spänn. Hmm... Ett bra köp tycker jag. En lagom dagsresa för mig också...

http://www.blocket.se/blekinge/Yamaha_dt___92_Reservdelsmoped_33863068.htm?ca=18&w=2

http://212.112.179.20/images/08/0870066196.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Nya och nya.... Dom är väl bortåt tjugo år i alla fall... Inte bara plast heller för den delen... Kolla bara ram,sving och gaffel så perfekta konstruktioner, arbeten och svetsningar. Det får man väl ändå uppskatta. :P

Med risk för mothugg får jag nog lov att säga de är ett ett antal strå vassare än gammalt svenskt plåtskrammel.. slider_anon.gif

Ja, ja, jag gillar dem också men av annan anledning. Kult, nostalgi osv.

Jodå, jag gillar en gammal Sachs motor också men någon särskild kvalité tycker jag inte de har. Dålig gods i block och kåpor, lager som fort blir glappa, muttrar vid cylinderfoten istället för dragstänger, koppling som härstammar från 1930-talet osv. och ändå vill jag gärna ha en.... :roll:



Här i alla fall såg jag en Yamaha på Blocket som jag fastnade för:

Yamaha DT -92 för 1500 spänn. Hmm... Ett bra köp tycker jag. En lagom dagsresa för mig också...

http://www.blocket.se/blekinge/Yamaha_dt___92_Reservdelsmoped_33863068.htm?ca=18&w=2

http://212.112.179.20/images/08/0870066196.jpg
Köpte den för att den var billig :oops:
Fick den för 500 såatt 8)

En sån DT är min racermaskin bygd på, dock en -93a ( det som är kvar av den )
Denna DTR är lite nyare, tror det är 94-98årsmodell.
Men ändå samma gamla sletna dt50mx motor.

Skulle hellre ha en gammal sachs eller nå't sånt <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jag har aldrig sett en sådan här motor på närmare håll och inte alls invändigt. Tycker det lyser kvalité lång väg. Allt ser ut att vara kraftigt och tilltaget. Ja, ungefär som som jag upplevde en dappemotor på den tiden det begav sig...
Japanerna kan bygga bra grejer, men ibland har dom lite otur när dom tänker. Kopplingsmekanismen på denna motor är ett riktigt bra exempel, om man tittar på bilden av motorns vänstersida så ser man en 6mm(?) stång en bit framför drevaxeln och motorn frikopplas genom att den stången trycks in av en arm monterad i motorkåpan (ej på bild).
Såpass ömtåliga delar monterade just där kedjan drar in skit, eller ännu värre slår sönder alltihop om kedjan hoppar. :roll:

Som bonus är kopplingen klent dimensionerad och vill gärna slira när man har så mycket effekt att hojen börjar vara körbar. Inget egentligt konstruktionsfel eftersom det fungerar med den effekt det är byggt för, men en källa till huvudvärk för folk som vill åka fort. Hårdare fjädrar eller brickor under fjädrarna är en klassisk uppgradering - som ökar belastningen på den ömtåliga kopplingsarmen... :roll:
PipaZ skrev:Denna DTR är lite nyare, tror det är 94-98årsmodell.
Men ändå samma gamla sletna dt50mx motor.

Framgaffeln är ej original. Kommer tydligen från någon 125cc cross,
DT50R med den motorn tillverkades 1992-97.
Lite synd att dom skrotat originalgaffel & hjul, därmed försvann skivbromsen som var en av de största förbättringarna när DT50R kom. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dt50 motorn är skräp, kommer alltid vara dålig komp, och ingen vidare effekt heller. fs1a är rejäl komp och en rejäl effekt. vid trimmning dvs.

Ja, skivbromsen va en klar fördel, men varför byter man ut till trumbroms...? <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:Dt50 motorn är skräp, kommer alltid vara dålig komp, och ingen vidare effekt heller. fs1a är rejäl komp och en rejäl effekt. vid trimmning dvs.

Ja, skivbromsen va en klar fördel, men varför byter man ut till trumbroms...?
Kraftigare gaffel antagligen :roll:

har faktiskt funderat på att hänga över den andra motorn på den här o prova :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:Dt50 motorn är skräp, kommer alltid vara dålig komp, och ingen vidare effekt heller.
De är utväxlingen på kicken till motorn som gör att de inte känns som att det är nått komp!
Komp finns de... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konstigt att kopplingen vill slira, den ser ju inte för liten ut precis...

Förvisso bara två lameller men det har väl Sachs också?

Jag har ingen erfarenhet alls av Yamaha mopeder så därför är det bara intressant att få höra lite omdömen.

För mig personligen saknas relation till Yamaha mopeder helt så nostalgivärdet är noll och det är ju en ganska betydande del så därför har jag inte ringt på annonsen... annars är den säkert mer än OK att köra är jag helt säker på... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:
Neifelheim skrev:Dt50 motorn är skräp, kommer alltid vara dålig komp, och ingen vidare effekt heller.
De är utväxlingen på kicken till motorn som gör att de inte känns som att det är nått komp!
Komp finns de...

må så vara, men jag är mer för fs1, ist för dt :P <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Konstigt att kopplingen vill slira, den ser ju inte för liten ut precis...

Förvisso bara två lameller men det har väl Sachs också?
Stor ytterdiameter på kopplingen, men tyvärr mycket "smala" lameller med väldigt liten greppyta. En sachslamell har väl 2½cm bred yta som greppar, Yamahalamellen har i bästa fall 1cm. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sen när 15 åringar varit framme och pillat isär motorn, så glömmer dom alltid den lilla kulan som ska ligga mellan dom två kopplings pinnarna... ska ligga en dank där, så pinnarna kan snurra på sig om den behöver det. istället blir det två platta ytor som snurrar mot varandra och med tiden köttar sig fint.

bättre motorer om man sköter om dom. men som folk säger, kopplingen är lite väl klen och sen får man varva lite väl exempelvis när man slänger på en 5½ <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det brukar knappt gå justera kopplingen så den fungerar om man glömt kulan du nämner, så de flesta gångerna är det rätt tydligt att något råkat bli galet. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar