PipaZ's Yamaha DTR Uppdatering 18/5 Mååååtår?:O
PipaZ's Yamaha DTR Uppdatering 18/5 Mååååtår?:O
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nya köpet, o ja. Gaffeln är inte helt färdigmonterad på den där bilden
Men där är den det
Crossgaffel
O där med!
Crossgaffel !:)
Motorn intagen på rummet o lagt dit Zetacyllen
Skulle behöva orgcylle,kolv,topp o orgfögge.
Någon som har billigt liggandes?
// PipaZ <!-- </EdIndex> --></div>
Men där är den det
Crossgaffel
O där med!
Crossgaffel !:)
Motorn intagen på rummet o lagt dit Zetacyllen
Skulle behöva orgcylle,kolv,topp o orgfögge.
Någon som har billigt liggandes?
// PipaZ <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har aldrig sett en sådan här motor på närmare håll och inte alls invändigt. Tycker det lyser kvalité lång väg. Allt ser ut att vara kraftigt och tilltaget. Ja, ungefär som som jag upplevde en dappemotor på den tiden det begav sig...
För min del är väl felet att jag helt saknar förhållande till den men det beror väl på att jag aldrig haft eller kört någon sådan moped. Visst jag har sett dem på gatan och när jag tänker efter så ser de rejäla ut. Kanske lite som en strypt lätt motorcykel ungefär... <!-- </EdIndex> --></div>
För min del är väl felet att jag helt saknar förhållande till den men det beror väl på att jag aldrig haft eller kört någon sådan moped. Visst jag har sett dem på gatan och när jag tänker efter så ser de rejäla ut. Kanske lite som en strypt lätt motorcykel ungefär... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men japanarna brukar ju kunna bygga bra saker
Mja, ja gillar väl inte heller nya mopeder, men ja fick den för ett så jäkla bra pris så ja kunde inte göra nå't annat än att köpa den
Framgaffeln är ej original. Kommer tydligen från någon 125cc cross, därför ser den så jäkla hög ut, samt liknar en crossmotorcykel <!-- </EdIndex> --></div>
Hehe, då kanske jag ska öppna min racermotor så kan du få titta på lite värre saker56:an skrev:Jag har aldrig sett en sådan här motor på närmare håll och inte alls invändigt. Tycker det lyser kvalité lång väg. Allt ser ut att vara kraftigt och tilltaget. Ja, ungefär som som jag upplevde en dappemotor på den tiden det begav sig...
För min del är väl felet att jag helt saknar förhållande till den men det beror väl på att jag aldrig haft eller kört någon sådan moped. Visst jag har sett dem på gatan och när jag tänker efter så ser de rejäla ut. Kanske lite som en strypt lätt motorcykel ungefär...
Men japanarna brukar ju kunna bygga bra saker
Mja, ja gillar väl inte heller nya mopeder, men ja fick den för ett så jäkla bra pris så ja kunde inte göra nå't annat än att köpa den
Framgaffeln är ej original. Kommer tydligen från någon 125cc cross, därför ser den så jäkla hög ut, samt liknar en crossmotorcykel <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nya och nya.... Dom är väl bortåt tjugo år i alla fall... Inte bara plast heller för den delen... Kolla bara ram,sving och gaffel så perfekta konstruktioner, arbeten och svetsningar. Det får man väl ändå uppskatta.
Med risk för mothugg får jag nog lov att säga de är ett ett antal strå vassare än gammalt svenskt plåtskrammel..
Ja, ja, jag gillar dem också men av annan anledning. Kult, nostalgi osv.
Jodå, jag gillar en gammal Sachs motor också men någon särskild kvalité tycker jag inte de har. Dålig gods i block och kåpor, lager som fort blir glappa, muttrar vid cylinderfoten istället för dragstänger, koppling som härstammar från 1930-talet osv. och ändå vill jag gärna ha en....
Här i alla fall såg jag en Yamaha på Blocket som jag fastnade för:
Yamaha DT -92 för 1500 spänn. Hmm... Ett bra köp tycker jag. En lagom dagsresa för mig också...
http://www.blocket.se/blekinge/Yamaha_dt___92_Reservdelsmoped_33863068.htm?ca=18&w=2
http://212.112.179.20/images/08/0870066196.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Med risk för mothugg får jag nog lov att säga de är ett ett antal strå vassare än gammalt svenskt plåtskrammel..
Ja, ja, jag gillar dem också men av annan anledning. Kult, nostalgi osv.
Jodå, jag gillar en gammal Sachs motor också men någon särskild kvalité tycker jag inte de har. Dålig gods i block och kåpor, lager som fort blir glappa, muttrar vid cylinderfoten istället för dragstänger, koppling som härstammar från 1930-talet osv. och ändå vill jag gärna ha en....
Här i alla fall såg jag en Yamaha på Blocket som jag fastnade för:
Yamaha DT -92 för 1500 spänn. Hmm... Ett bra köp tycker jag. En lagom dagsresa för mig också...
http://www.blocket.se/blekinge/Yamaha_dt___92_Reservdelsmoped_33863068.htm?ca=18&w=2
http://212.112.179.20/images/08/0870066196.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Fick den för 500 såatt
En sån DT är min racermaskin bygd på, dock en -93a ( det som är kvar av den )
Denna DTR är lite nyare, tror det är 94-98årsmodell.
Men ändå samma gamla sletna dt50mx motor.
Skulle hellre ha en gammal sachs eller nå't sånt <!-- </EdIndex> --></div>
Köpte den för att den var billig56:an skrev:Nya och nya.... Dom är väl bortåt tjugo år i alla fall... Inte bara plast heller för den delen... Kolla bara ram,sving och gaffel så perfekta konstruktioner, arbeten och svetsningar. Det får man väl ändå uppskatta.
Med risk för mothugg får jag nog lov att säga de är ett ett antal strå vassare än gammalt svenskt plåtskrammel..
Ja, ja, jag gillar dem också men av annan anledning. Kult, nostalgi osv.
Jodå, jag gillar en gammal Sachs motor också men någon särskild kvalité tycker jag inte de har. Dålig gods i block och kåpor, lager som fort blir glappa, muttrar vid cylinderfoten istället för dragstänger, koppling som härstammar från 1930-talet osv. och ändå vill jag gärna ha en....
Här i alla fall såg jag en Yamaha på Blocket som jag fastnade för:
Yamaha DT -92 för 1500 spänn. Hmm... Ett bra köp tycker jag. En lagom dagsresa för mig också...
http://www.blocket.se/blekinge/Yamaha_dt___92_Reservdelsmoped_33863068.htm?ca=18&w=2
http://212.112.179.20/images/08/0870066196.jpg
Fick den för 500 såatt
En sån DT är min racermaskin bygd på, dock en -93a ( det som är kvar av den )
Denna DTR är lite nyare, tror det är 94-98årsmodell.
Men ändå samma gamla sletna dt50mx motor.
Skulle hellre ha en gammal sachs eller nå't sånt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Såpass ömtåliga delar monterade just där kedjan drar in skit, eller ännu värre slår sönder alltihop om kedjan hoppar.
Som bonus är kopplingen klent dimensionerad och vill gärna slira när man har så mycket effekt att hojen börjar vara körbar. Inget egentligt konstruktionsfel eftersom det fungerar med den effekt det är byggt för, men en källa till huvudvärk för folk som vill åka fort. Hårdare fjädrar eller brickor under fjädrarna är en klassisk uppgradering - som ökar belastningen på den ömtåliga kopplingsarmen...
Lite synd att dom skrotat originalgaffel & hjul, därmed försvann skivbromsen som var en av de största förbättringarna när DT50R kom. <!-- </EdIndex> --></div>
Japanerna kan bygga bra grejer, men ibland har dom lite otur när dom tänker. Kopplingsmekanismen på denna motor är ett riktigt bra exempel, om man tittar på bilden av motorns vänstersida så ser man en 6mm(?) stång en bit framför drevaxeln och motorn frikopplas genom att den stången trycks in av en arm monterad i motorkåpan (ej på bild).56:an skrev:Jag har aldrig sett en sådan här motor på närmare håll och inte alls invändigt. Tycker det lyser kvalité lång väg. Allt ser ut att vara kraftigt och tilltaget. Ja, ungefär som som jag upplevde en dappemotor på den tiden det begav sig...
Såpass ömtåliga delar monterade just där kedjan drar in skit, eller ännu värre slår sönder alltihop om kedjan hoppar.
Som bonus är kopplingen klent dimensionerad och vill gärna slira när man har så mycket effekt att hojen börjar vara körbar. Inget egentligt konstruktionsfel eftersom det fungerar med den effekt det är byggt för, men en källa till huvudvärk för folk som vill åka fort. Hårdare fjädrar eller brickor under fjädrarna är en klassisk uppgradering - som ökar belastningen på den ömtåliga kopplingsarmen...
DT50R med den motorn tillverkades 1992-97.PipaZ skrev:Denna DTR är lite nyare, tror det är 94-98årsmodell.
Men ändå samma gamla sletna dt50mx motor.
Framgaffeln är ej original. Kommer tydligen från någon 125cc cross,
Lite synd att dom skrotat originalgaffel & hjul, därmed försvann skivbromsen som var en av de största förbättringarna när DT50R kom. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dt50 motorn är skräp, kommer alltid vara dålig komp, och ingen vidare effekt heller. fs1a är rejäl komp och en rejäl effekt. vid trimmning dvs.
Ja, skivbromsen va en klar fördel, men varför byter man ut till trumbroms...? <!-- </EdIndex> --></div>
Ja, skivbromsen va en klar fördel, men varför byter man ut till trumbroms...? <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
har faktiskt funderat på att hänga över den andra motorn på den här o prova <!-- </EdIndex> --></div>
Kraftigare gaffel antagligenNeifelheim skrev:Dt50 motorn är skräp, kommer alltid vara dålig komp, och ingen vidare effekt heller. fs1a är rejäl komp och en rejäl effekt. vid trimmning dvs.
Ja, skivbromsen va en klar fördel, men varför byter man ut till trumbroms...?
har faktiskt funderat på att hänga över den andra motorn på den här o prova <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konstigt att kopplingen vill slira, den ser ju inte för liten ut precis...
Förvisso bara två lameller men det har väl Sachs också?
Jag har ingen erfarenhet alls av Yamaha mopeder så därför är det bara intressant att få höra lite omdömen.
För mig personligen saknas relation till Yamaha mopeder helt så nostalgivärdet är noll och det är ju en ganska betydande del så därför har jag inte ringt på annonsen... annars är den säkert mer än OK att köra är jag helt säker på... <!-- </EdIndex> --></div>
Förvisso bara två lameller men det har väl Sachs också?
Jag har ingen erfarenhet alls av Yamaha mopeder så därför är det bara intressant att få höra lite omdömen.
För mig personligen saknas relation till Yamaha mopeder helt så nostalgivärdet är noll och det är ju en ganska betydande del så därför har jag inte ringt på annonsen... annars är den säkert mer än OK att köra är jag helt säker på... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
må så vara, men jag är mer för fs1, ist för dt <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra skrev:De är utväxlingen på kicken till motorn som gör att de inte känns som att det är nått komp!Neifelheim skrev:Dt50 motorn är skräp, kommer alltid vara dålig komp, och ingen vidare effekt heller.
Komp finns de...
må så vara, men jag är mer för fs1, ist för dt <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Stor ytterdiameter på kopplingen, men tyvärr mycket "smala" lameller med väldigt liten greppyta. En sachslamell har väl 2½cm bred yta som greppar, Yamahalamellen har i bästa fall 1cm. <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Konstigt att kopplingen vill slira, den ser ju inte för liten ut precis...
Förvisso bara två lameller men det har väl Sachs också?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sen när 15 åringar varit framme och pillat isär motorn, så glömmer dom alltid den lilla kulan som ska ligga mellan dom två kopplings pinnarna... ska ligga en dank där, så pinnarna kan snurra på sig om den behöver det. istället blir det två platta ytor som snurrar mot varandra och med tiden köttar sig fint.
bättre motorer om man sköter om dom. men som folk säger, kopplingen är lite väl klen och sen får man varva lite väl exempelvis när man slänger på en 5½ <!-- </EdIndex> --></div>
bättre motorer om man sköter om dom. men som folk säger, kopplingen är lite väl klen och sen får man varva lite väl exempelvis när man slänger på en 5½ <!-- </EdIndex> --></div>