Snickarns (Conrads) leksaker

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->va vaundsjuk man blev :D
tiltson är mystiska saker har inte förstått
mig på den, hade den på en snöskoter
det blev en gasare från en cross :roll:
en ockelbo :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för givare som sitter där hastighetswiren brukar sitta? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Givaren, monterade en varvräknare från en skoter och på den var det även tempmätare det är den som sitter där. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har man inte ett stort mopedintresse innan besöker Conrad så får man :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var många fina bilder här ovan och jag såg på ett par av dem att du liksom jag känner för gamla elverk.

Jag såg ett elverk på blocket häromkvällen och tyckte motorn där hade bland de vackraste patineringar jag någonsin sett. Jag kollade lite på en karta och det är nog bara något tiotal mil från dej....

http://www.blocket.se/ostergotland/Tandkulemotor__Bolinder_37175769.htm?ca=18&w=3


Vad är det för motor på ditt elverk förresten....? Jag tycker det ser ut som en 1-cyl Penta.

Appropå motorn på Blocket ovan så skulle jag tro det är en stationär version av de motorerna som gjordes för traktorerna. De senare hette ju BM10 och BM20 men den här kan också vara tidigare.... Jag ser det är tvåtakt och centrifugalregulator i alla fall. Man spänner en fjäder med armen tror jag.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den där gula moppen med ett hjulnav som topplock 22_yikes.gif

[img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här ser jag fram emot en kommentar från Snickaren.
Blir det vattenkyld topp eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:Här ser jag fram emot en kommentar från Snickaren.
Blir det vattenkyld topp eller?
Ha... Jag har listat ut svaret Hasse, mååtårn är ju BROMSAD staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
umekille
Inlägg: 1493
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:drewl: slider_score.gif :drewl: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt att se gammla bilder. Det har hänt en hel del sedan dess. Man kanske skulle gå en ny vända med kameran. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Roligt att se gammla bilder. Det har hänt en hel del sedan dess. Man kanske skulle gå en ny vända med kameran.
Jag känner igen generatorn på ditt reservelverk med dieselmotorn. Det är en ASEA, minns inte beteckningen just nu men jag gissar det är utrangerat undervisningsmateriel från någon skola. ASEA gjorde även sådana utrustningar för undervisningsändamål. Stämmer det bör det vara en 127/220 volts generator som du kör på huvudspänningen utan nolla. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Roligt att se gammla bilder. Det har hänt en hel del sedan dess. Man kanske skulle gå en ny vända med kameran.
Det tycker jag absolut att du ska göra :D <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roliga lösningar på munstyckena, har dock sett en jävligt smart lösning.

Lösningen är gjord av en hastighetsmätar wire.
De hade tagit ett munstycke med stort huvud och borrat ett hål mitt i och petar ner wire änden och limmat.
Och i andra änden monterat en liten ratt och tejpat fast på styret. fungerad väldigt bra.

hoppas ni fattar vad jag menar.
gillar den "bromsade toppen" på den gula moppen =D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
reggaefisken skrev:Roliga lösningar på munstyckena, har dock sett en jävligt smart lösning.

Lösningen är gjord av en hastighetsmätar wire.
De hade tagit ett munstycke med stort huvud och borrat ett hål mitt i och petar ner wire änden och limmat.
Och i andra änden monterat en liten ratt och tejpat fast på styret. fungerad väldigt bra.

hoppas ni fattar vad jag menar.
=D
Såna ställbara fanns ju att köpa "över disk" <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar