doktorns hemmapulade

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

doktorns hemmapulade

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja som jag nämnt tidigare har jag pillat ihop en moppe av lite grejer men detta är djäkligt länge sedan så det är ju därefter..
men många här på forumet ville se bilder på det avstannade projektet å nu när jag hängt ner den så passade jag på att fota.
Cruisercyklarna var på den tiden grymt ovanliga å denna köptes ny för projektet. Gaffeln & vevpartiet kastades bort lagren byggdes om för att passa Novolettens prylar. sedan bockade jag till en gaffel av ämnesrör som jag sandfyllde å grejade till med gassvetsen. länkage/fjädern snoddes från Novoletten..förgasaren kommer från motorsåg med handknackad luftburk, vacum är taget ur vevhuset. Bränslerör i koppar mässingkran. med nivåledning. handknackad tank med beslag i rostfritt.
handgjord handväxelsegment remskivan bak är tillverkad av massiv 4-k alustång som valsats rund å svetsats är därefter monterad i svarven å svarvat remspår. Alla ekerbläck tillverkade i alu å gängade indelningshål i remskivan.
Smutt pinngas tillverkades i mässing. avgassystemet är handbockat i rostfritt med invändiga svetsar slutdämpare är en bubblapipa med anslutningsadapter/stryphysla i mässing. nu är denna bara i prototypstadiet med endast yxigt punktade oslipade prylar å blandade bultar mm. hjulen skulle bytas till mer oldschool även hela styre styrhuvud skulle bytas till äldre modell som skulle tillverkas i rostfritt..men jag lessnade pga att jag skulle tillverka 2st spännrullar till remmen å hade ingen svarv. så den hängdes upp på vinden å där har den hängt tills idag. Ide'n med moppen var faktiskt att börja tillverka coola ombyggnadskit att sätta på hojar så hela prylen är bolt-on dvs. inte svetsade motorfästen. man behöver inget annat än en skiftnyckel en insex samt en skruvmejsel för att montera kitet. Men detta var långt före kinamotorpaketen å nu finns ju cruiserhojar på Biltema så nu är den ide'n inte lika ball längre så den får nog hänga vidare..
Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt Ball slider_victory.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ibland har jag svårt att bestämma mig om jag tycker att du är riktigt smart eller riktigt korkad :lol: :lol: :lol:

Imponerande arbete som alltid doktorn. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grymt bygge doktorn skulle var kul att höra sången från den pipan,är sadeln skön att sitta på. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag får tacka :D ja smart eller korkad det är en hårfin skillnad
:wink: ska även rulla ut min hempulade minimoppe så ni får se den.. (har visat den förr men inte så bra bilder)


Den är faktiskt testkörd runt kvarteret när jag precis hade byggt ihop den.
Egentligen är det ju inte så mkt kvar.. Hade planer på att köra allt i plåtrent/rostfritt så hela farkosten skulle få en fin brun rostyta med kontraster i högglanspolerat. sedan hade jag gjort en ritning på ett enhjuligt släp å när allt blivit klart skulle ekipaget ställas ut å folk skulle få gissa årsmodellen å fabrikat..he..he
nee den sadeln är inte så skön svänger ihop sig på mitten å känns som en för tight blöja. men den ser ju ball ut om inte annat :D <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:jag får tacka :D ja smart eller korkad det är en hårfin skillnad
:wink: ska även rulla ut min hempulade minimoppe så ni får se den.. (har visat den förr men inte så bra bilder)


Den är faktiskt testkörd runt kvarteret när jag precis hade byggt ihop den.
Egentligen är det ju inte så mkt kvar.. Hade planer på att köra allt i plåtrent/rostfritt så hela farkosten skulle få en fin brun rostyta med kontraster i högglanspolerat. sedan hade jag gjort en ritning på ett enhjuligt släp å när allt blivit klart skulle ekipaget ställas ut å folk skulle få gissa årsmodellen å fabrikat..he..he
nee den sadeln är inte så skön svänger ihop sig på mitten å känns som en för tight blöja. men den ser ju ball ut om inte annat :D
Frän ide med rostigt o rostfritt.

Hur känns en tight blöja? Det var 33 år sedan jag hade blöja sist såatte.... :lol: :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt frän :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt och smart gjort med bolt-on!
Håller med om att rost och rostfritt skulle vara en utmärkt kombi. Synd att du inte hann bli klar innan Cruisercyklarna blev kända och populära, men så är livet. Själv brukar jag också pausa från projekt, för att ta mig an något annat jag har stående. Varför ha bråttom? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fräckt bygge Doc!

Beundrar din målmedvetenhet när du drar igång dina projekt, det sporrar!

Är själv lite svag för Cruiserhojar och brukar "baka" in lite delar
från dem i mina byggen.


Och till Pälle som undrar hur det känns att ha blöja?
Det kan jag tyvärr inte svara på då jag är runt 10år äldre.
(Med ännu mer nedsatt minne)

Men jag kan tänka mig att det skulle se ut så här ungefär: :close_call: ( :thumb: )

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar