Raketbasen

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
umekille
Inlägg: 1511
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lycka till med nya stället.
Ni kan kanske fixa guidade
turer/besök hos er för grupper.
Kränga lite kaffe champis o varmkorv
med bröd.
thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
ecco
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 jun 2011, 23:00
Ort: Gävle

Inlägg av ecco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tture om du bestämmer dej för att köra moppen upp..
Svänger du förbi och hämtar upp mej på vägen då med??
Kan säkert få med några från lokala klubben på en sådan resa. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så ska de se ut thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
tture
Inlägg: 1408
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->He he .Jag borde köra förbi ett antal klubbar .så när jag kommer upp så borde det vara ett hundratal moppar runt mig . :D . <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi i Hallsta har inte sett tture på moppe än, så vi tror inte han kan köra moppe :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nog tror vi på tture... :wink: tror det kan funka fint med de berömda stödhjulen.. :bike_pedalare:



.............................................. :mutt: ..................................... <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Rekomenderas

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan varmt rekomendera ett besök, jag var som tidigare setts på detta forum på besök i våras för att hämta en blå Dakota.
Har ännu inte hämtat mig helt från den ladan. Hur kul som helst. Jag kommer gärna igen nån annan gång.
Tack förresten för postandet av de glömda prylarna.

Putsar just nu på blåa Dakotan, tänkte köra Lohäradsrallyt med den och vinna första pris för bästa orginalmoppe. Den går så där härligt som en otrimmad Puch kan gå. ( Rätt långsamt ). <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt att höra att norrlandsdakotan trivs hos dig Lasse.. :wink:
känner du för det så kika gärna efter en motorhalva till min dakke.. kompletterar lite då å då.. :) har skickat efter lite småprylar till den idag igen..+ två däck med vit sida till Lady La-strada... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
tture
Inlägg: 1408
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Vi i Hallsta har inte sett tture på moppe än, så vi tror inte han kan köra moppe :roll:
Men Conrad kan du köra då 8) eller .Hoppas du snart är uppe på bena .. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite kan jag köra 6 mil blev det.
Annars piller motverkar smärta. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blev en liten moppetur ikväll.

Mona bruksfavorit 1248 Compacten och 50s'n blev mopederna för dagen, de var tankade och klara och bara att köra iväg på.
Bild

Uppvärmning
Bild

Vi körde in i skogen på andra sidan älven
Bild

Den sista biten gick inte att köra, så mopparna parkerades och vi gick till fots ...
Bild

... för att se gården i sin helhet från andra sidan älven
Bild

Mona gick ner mot viken, lite brant var det allt.
Bild

Det blev ingen långtur för det var ganska kyligt ute. Efter en kopp te vid tv'n och några filtar så fick man upp värmen igen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack, kul och se hur ni har det "där uppe" :)

Byggnaden på första bilden i inlägget vad det vara för slags byggnad må'n tro? En ekonomibyggnad ser det i alla fall ut att vara och det måste var samma byggnad som syns i mitten på den nedre bilden där hela gården syns över älven.

Det borde vara er skog runt omkring gården. Kan inte så mycket om skog men det ser ut som ungskog.

Ser att logen/ladan ligger precis intill vägen men det var inget jag föreställde mig men visst är det bra vintertid att inte behöva skotta så långt.

Ser ut att vara väldigt brant där Mona är. Går älven förbi en kulle eller vad?

Köpte en treväxlad Sachsmotor på marknaden igår. Det var väl bra gjort eller hur? :P Den är inte komplett men en bra början tyckte jag. Tror den heter KFS, LKS, LFS eller nå't så'nt där... Den ser hygglig ut utvändigt men hur den är invändigt vet jag inte. Tyckte priset var okej och Sachsmotorer verkar ju vara väldigt populära.... I varje fall på det här forumet... :D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Tack, kul och se hur ni har det "där uppe" :)

Byggnaden på första bilden i inlägget vad det vara för slags byggnad må'n tro? En ekonomibyggnad ser det i alla fall ut att vara och det måste var samma byggnad som syns i mitten på den nedre bilden där hela gården syns över älven.
Äsch.... Jag skrev fel.... Menar förstås andra bilden....

Är det en gammal bagarstuga? :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byggnaden på bild två är mycket riktigt en gammal bagarstuga med en förrådsdel (troligen gammal fäbod). Byggnaden uppfördes vid sekelskiftet och baragstugan är nu under renovering invändigt.

Vägen som går genom fastigheten och ligger nära ladugårdsrampen är en väg som leder till byarna längre in. Inget som stör oss, utan det är mest "grannar" på traktor, mjölkbilen och fodercentralen som kör förbi. Man får se och heja på lite folk på dagarna, vilket kan vara ganska trevligt :D

Branten där Mona står är vikarna mittemot oss. De är riktigt djupa och går långt in.
Bild

Om man tittar på fotot så äger vi från ängens högersida och rakt upp till bergstoppen och fortsatt åt vänster på bilden. Ungskogen på högersida är annans mark. Vi har en del avverkningsbart redan nu.

Grattis till motorköpet. 3vxl sachs är populära och brukar vara dyra. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som en del av er kanske läste så "dog" våran Compact dagarna innan Mellstaträffen. På väg till Motormuseumet så började den rycka och stannande tvärt, gick inte att få liv i igen.
I torsdags hämtade vi hem den eftersom den rullats till en bekant som bodde i närheten av haveriet. Dagen efter så började kika närmare på problemet som jag var helt säker på att det berodde på att tändsystemet gjort sitt eller att en packbox farit.

Nix, så var det inte riktigt. Den är tåligare än jag trodde, trots att den bara har servats med nya lameller, olja, bensinkran och bakdäck sedan 1968.
Det var så pass enkelt att det det hade kommit skräp i tanken och täppt till bensinflödet, tändstiftet var svagt och ljuddämparen behövde sotas. Så nu kan den bege sig ut på vägarna igen!
Bild

Passade på att serva, smörja och spola av Mellstadammet av 1256'an när jag ändå höll på.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar