Vännäs motormuseum

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Vännäs motormuseum

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi har nyligen blivit medlemmar i Vännäs motormuseum. Igår kväll var vi där och jag ska inte ljuga och påstå att vi hjälpte till nämnvärt, för än har vi inte fått koll på allt som behöver göras.
Ett besök på museet rekommenderas starkt, perfekt utflyktsmål.
Här kommer en tjuvtitt..
Bild

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De lär ha en Puchhörna ? Vill ha bilder... <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En Puchhörna finns, för det fanns en återförsäljare här i Vännäs. De har kommit in en superfin Alabama också. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Påhängsmotorn är en ABG Vap4. Har en sådan i en papplåda i källaren. Köpte den på åttiotalet av en gubbe någonstans i norra Småland. Minns han gjort en värmepump av en frysbox. Förångaren, som brukar sitta bakom boxen, var istället monterad som ett element i lägenheten och själva kompressorn fanns i källaren. Dock måste källaren blivit kallare eftersom värmen hämtades där.

Lekte också med sådan påhängsmotor när jag var 12-13 år. Grannen hade den på en cykel som jag släpade hem. Det var Zenith förgasare kommer jag ihåg. Den gick tyst och mjukt men trots nästan till fullo 50 kubik så var den rätt slö. Kommer också ihåg att tanken var full av rost så sådant förekom även då... :lol:

Säger du "Vännäs" tänker jag "SJ". Har för mig SJ hade något större centralförråd där...


Jag gillar också den svarta trehjuliga paketcykeln. Det är en typisk Monark från Varberg. Motorn på den ska definitivt bort tycker jag i alla fall....

En kille jag känner hade en sådan när vi var unga tonåringar runt -70 sådär. För ett par år sedan såldes föräldrahemmet och cykeln var kvar. Jag övertog den för ett par hundringar men det var bara i stort sett endast ram, styrinrättning och framaxel som går att använda. Kanske också flakdelarna i järn om man botar lite på dem... Å andra sidan så är de delarna just de svåra så det ska nog bli cykel av den medans jag är i livet i alla fall.... :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:En Puchhörna finns, för det fanns en återförsäljare här i Vännäs. De har kommit in en superfin Alabama också.
Just ja... Kalle Puch som han kallades, många som gjort affärer med han 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ser ju trevligt ut på museumet Jossan.. :) blir nog att göra ett besök där i sommar.. :P <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Monarks i Varberg gjorde en typ av 3-hjulig transportcykel till. Vet inte om den var tidigare, senare eller samtida med den "vanliga" typen men de här hade hjulen under flaket plus att de hade bladfjädring fram.

Jag hade en sådan när jag var fjorton sådär men oj, oj vad den var tung att trampa. :x <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar