56:ans digitalkameratråd med blandat innehåll

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

56:ans digitalkameratråd med blandat innehåll

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Jag gillar sådana här konstruktioner.... <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var ett häftigt vattenhjul.
Utan tvekan det största jag sett.
Det är vad brukar beteckna som "begriplig teknik". Jag har sysslat med elektronik i fyrtio år och där ha allt blivit mer och mer komplicerat, allt mindre. Som jag alltid hävdat, skulle jag "åka ut ur branschen" så berodde det inte på okunskap utan mera på att jag inte längre såg prylarna jag arbetade med.. :roll:
Bodde fö för mycket länge sedan (minst 50 år sen..) granne (30 meter) med en kvarn som tidigare varit just vattenhjulsdriven.
Axeln in fanns kvar men den var nu el-konverterad och på gammalt vis med en central bautamotor med gnistrande släpringar och multum med remmar, axlar och hjul..
Inga skydd nånstans.

Fina bilder fö.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gillar gamla kvarnar, denna är väldigt fin, och en fin anläggning i övrigt, strålande bilder, har nyligen gjort ett reportage och forskning om en gammal kvarn, som restaurerats, den är från mitten av 1700 talet, har också forskat om vilkasom bodde där genom tiderna, jag brukar skriva i en tidning som kommer ut en gång om året och heter Almunge Allehanda, och ges ut av Almunge HembyggdsgilleBild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56:an. Du får ett svar här på din egen tråd i stället . Zappa purknade nog till lite när jet-line tråden" barkade sta" s.a.s .
Bilderna från kvarn är Hallens kvarn. Jag känner inte till någon annan efter Kilån. Den sista fördämmningen i Kilån vid mynnet i Bergviken(Ljusnans största sjö) är ett kraftverk vid Kilafors herrgård <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar