Sachs originalverktyg

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Sachs originalverktyg

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Köpte lite delar på tradera mest alabama men det som jag var ute efter var sachs verktygen. Jag har dock lite svårt att förstå vad allt är till så om någon kan hjälpa mig vore det snällt. Vissa saker vet jag vad det är eller delvis vet men jag lägger upp dom ändå.

Bild

Mothåll till kopplingen det vet jag :wink:

Bild

Även den här kan jag! svänghjulsavdragare 26x1,5 men löjligt lång bult må jag säga.

Bild

Bild

Bild

Bild


Avdragare som är gängad utvändigt och invändigt. Den yttre gängan är för kopplingsdrevet men vad är den inre till för?! Mäter den inre diametern till ca 28,5mm.

Bild

Bild

Någon avdragare. Utvändig gänga: ca 13,8mm i diameter. ca 37mm lång. Skruven är ca 67mm lång


Bild

Bild

Bild

Bild

Avdrager till yttre lagerbanan på ramlagret? Vad är dom där två lösa "hylsorna" för något? Dom passar in i hålet på avdragaren. Det känns också som att det fattas något. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Någon avdragare. Utvändig gänga: ca 13,8mm i diameter. ca 37mm lång. Skruven är ca 67mm lång"
Jag tror det är en "tändningsmikrometer"

Det undre verktyget är avdragaren för lagerbanorna på vevaxeln. Dock saknas en ring man för över kulorna som håller avdragaren på plats. Jag har sett att man använt en yttre lagerbana för det ändamålet men jag skulle nog föredra en kraftigare ring. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:"Någon avdragare. Utvändig gänga: ca 13,8mm i diameter. ca 37mm lång. Skruven är ca 67mm lång"
Jag tror det är en "tändningsmikrometer"

Det undre verktyget är avdragaren för lagerbanorna på vevaxeln. Dock saknas en ring man för över kulorna som håller avdragaren på plats. Jag har sett att man använt en yttre lagerbana för det ändamålet men jag skulle nog föredra en kraftigare ring.
tror du har rätt om tändningsmikrometern.

Ingen fler som har idéer om vad verktygen passar till? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet inte mer just nu i alla fall.... Det är fina verktyg och de ser oanvända ut. Är nästan helt säker på det är Sachs originalverktyg. Undrar vart de kommer ifrån. Direktimporterat NOS från Tyskland kanske???

Jag skulle nog kolla webben. Översätt och skriv på tyska, det brukar ge mer och bättre resultat. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar