Volvo 242 1975, Topplocket hemma!

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med Lasse det var väl liite fegt portat :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Men Gurra ? ventilerna ska väl ligga tight intill varandra :shock: :roll:
Levve skrev:Håller med Lasse det var väl liite fegt portat :roll:
Även om det är orginalventiler så kan man ta upp "hålet" i ventilsätet ett par mm sen flytta ut fasen som tätar mot ventilen
Men huvudsaken du är nöjd Gurra
Ilogurra skrev:Flödar 214,3 godkännt tycker jag!
214,3 vadå? insug? avgas? vid vilket ventillyft
Vad blir det för kam

Skynda dig att montera ihop det , vi vill se film och höra mååtårvrål <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Men Gurra ? ventilerna ska väl ligga tight intill varandra :shock: :roll:
Betalar du för såna så kan dem hamna så :wink:
Levve skrev:Håller med Lasse det var väl liite fegt portat :roll:
Pengarna styr...
Braxmatte skrev: Även om det är orginalventiler så kan man ta upp "hålet" i ventilsätet ett par mm sen flytta ut fasen som tätar mot ventilen
Men huvudsaken du är nöjd Gurra
Ilogurra skrev:Flödar 214,3 godkännt tycker jag!
214,3 vadå? insug? avgas? vid vilket ventillyft
Vad blir det för kam

Skynda dig att montera ihop det , vi vill se film och höra mååtårvrål
Ska inte säga så mycket, men du har nog rätt i det du säger braxen :)

Insug! den lyfter då 18. kamaxel månen 7 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:Ska inte säga så mycket, men du har nog rätt i det du säger braxen :)

Insug! den lyfter då 18. kamaxel månen 7
Men vadå 18 finns väl ingen kam som lyfter 18mm
Månen 7 lyfter väl 12.2 med ca 300 duration (beroende på ventilspel) och 108 i nockvinkel
Det blir nog bra , hur var det , skulle du ha dubbla webrar också :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sådana grejer har Källis i isbilen ju :roll: samt nåt skelettsvänghjul ganska rapp är den trots att underdelen gått över 40000 mil <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
ilogurra skrev:Ska inte säga så mycket, men du har nog rätt i det du säger braxen :)

Insug! den lyfter då 18. kamaxel månen 7
Men vadå 18 finns väl ingen kam som lyfter 18mm
Månen 7 lyfter väl 12.2 med ca 300 duration (beroende på ventilspel) och 108 i nockvinkel
Det blir nog bra , hur var det , skulle du ha dubbla webrar också :wink:
Stog så vad jag fattade på flödes papprerna..
Det blir 4 förgasare :roll:
cobra karlsson skrev:sådana grejer har Källis i isbilen ju :roll: samt nåt skelettsvänghjul ganska rapp är den trots att underdelen gått över 40000 mil
Skelettsvänghjul ligger hemma :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den kommer gå som en hajjjabusa :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Den kommer gå som en hajjjabusa :shock:
Jag hade en volvo ettfyrtio som lät som en hajjjabusa. :wink:
Det stt R kam, steg 3 topp och 45or :lol:
När jag skulle burna utanför Köpingsparken så klippte jag bultarna till svänghjulet :cry:

Men motorn stannade inte, vi puttade in den på parkeringen och stod dår och tomvarvade.
Gissa om den lät vass utan svänghjul ,det blev folksmling runt den 8)
Men sen råkade jag sura ner den så den stannade och sen var det roliga slut :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fick lov att googla efter kammens data innan jag kunde ha någon åsikt.
men enligt gammal trimmningskunskap så skulle en sån kam ha minst 45 mm insugsventil. då ansåg man att det inte fanns något att vinna på att låta ventilen öppna mer än 27% av diametern. vilket komp man kan köra i en volvo har jag ingen aning om,men tar du i för mycket så du inte kan köra med vettig tändförställning (34 grader? eller hur mycket brukar volvon vilja ha?) så bör du nog skaffa bättre bränsle eller plocka isär och sänka kompet lite. en förgasarport per cylinder var ju redan i planerna.
blir det borrning och nýa kolvar ochså? balansering är billig trimmning men det antar jag att du redan vet.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:fick lov att googla efter kammens data innan jag kunde ha någon åsikt.
men enligt gammal trimmningskunskap så skulle en sån kam ha minst 45 mm insugsventil. då ansåg man att det inte fanns något att vinna på att låta ventilen öppna mer än 27% av diametern. vilket komp man kan köra i en volvo har jag ingen aning om,men tar du i för mycket så du inte kan köra med vettig tändförställning (34 grader? eller hur mycket brukar volvon vilja ha?) så bör du nog skaffa bättre bränsle eller plocka isär och sänka kompet lite. en förgasarport per cylinder var ju redan i planerna.
blir det borrning och nýa kolvar ochså? balansering är billig trimmning men det antar jag att du redan vet.

erlan
Inte råd med nya kolvar å borra! Får bli senare det isåfall!
Nu blev det bara nya ringar å balansering + viktning av stakar.

Jag gör bara det här för att lära mig :) <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:
erlan skrev:fick lov att googla efter kammens data innan jag kunde ha någon åsikt.
men enligt gammal trimmningskunskap så skulle en sån kam ha minst 45 mm insugsventil. då ansåg man att det inte fanns något att vinna på att låta ventilen öppna mer än 27% av diametern. vilket komp man kan köra i en volvo har jag ingen aning om,men tar du i för mycket så du inte kan köra med vettig tändförställning (34 grader? eller hur mycket brukar volvon vilja ha?) så bör du nog skaffa bättre bränsle eller plocka isär och sänka kompet lite. en förgasarport per cylinder var ju redan i planerna.
blir det borrning och nýa kolvar ochså? balansering är billig trimmning men det antar jag att du redan vet.

erlan
Inte råd med nya kolvar å borra! Får bli senare det isåfall!
Nu blev det bara nya ringar å balansering + viktning av stakar.

Jag gör bara det här för att lära mig :)
finns väl som regel redan nån som har borrat och fixat nya kolvar, men sålt av sitt objekt, och står där med motorn kvar. kolla på sävarturbo, där är det mycket hyss <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Skriv svar