Volvo 242 1975, Topplocket hemma!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att jag får komma hem te dig å hjälpa dig gurra
Su förgasarna verkar vara väldigt lätta att ställa in, som en gammal bing förgasare ,
känns ju som om att antingen är det tjyvluft eller för snåltställd förgasare eftersom den är så svag upp till 1500rpm.
och det Amarace skrev om vakumkolvarna är ju väldigt troligt om de inte öppnar samtidigt på svag eller fullgas så sammarbetar ju inte förgasarna direkt och då borde motorn gå ganska plöttrigt, sen gasspjällen öppnar väll samtidigt med va?
sitter Pierburg på b23an i 84an jag köpte och jag testa motorn efter 5-6års dvala och 50000mil på mätarn den starta och gick bra men den gick snålt så den hade inte ork alls på låga varv när den var uppe i arbetstemp
så jag fann en skruv under förgasaren som jag skruva på skruva ut den och vips motorn gick jämt och fint inga smällar eller nått stark på låga osv
blir renovering av motorn innan den åker ner i 75an känns mer rätt än att ha en motor som gått 50000 i en kaross som rullat 7000 men motorerna brukar ju vara jämt inkörda när karossen är bortrostad
sökte på google och kom in på en sida där det stod att pierburgen har ställbart, och det var rätt sak ja skruvade på , hmm om jag minns rätt så var det amaraces hemsida? massa bra information om modellerna, motorerna, speciellt det man kan få ut av chassienummret, tackar för de!
Har aldrig skruvat på bil förgasare
men använder man suntförnuft och att man skruvat mopedmotorer gör ju saken bättre.
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Su förgasarna verkar vara väldigt lätta att ställa in, som en gammal bing förgasare ,
känns ju som om att antingen är det tjyvluft eller för snåltställd förgasare eftersom den är så svag upp till 1500rpm.
och det Amarace skrev om vakumkolvarna är ju väldigt troligt om de inte öppnar samtidigt på svag eller fullgas så sammarbetar ju inte förgasarna direkt och då borde motorn gå ganska plöttrigt, sen gasspjällen öppnar väll samtidigt med va?
sitter Pierburg på b23an i 84an jag köpte och jag testa motorn efter 5-6års dvala och 50000mil på mätarn den starta och gick bra men den gick snålt så den hade inte ork alls på låga varv när den var uppe i arbetstemp
så jag fann en skruv under förgasaren som jag skruva på skruva ut den och vips motorn gick jämt och fint inga smällar eller nått stark på låga osv
blir renovering av motorn innan den åker ner i 75an känns mer rätt än att ha en motor som gått 50000 i en kaross som rullat 7000 men motorerna brukar ju vara jämt inkörda när karossen är bortrostad
sökte på google och kom in på en sida där det stod att pierburgen har ställbart, och det var rätt sak ja skruvade på , hmm om jag minns rätt så var det amaraces hemsida? massa bra information om modellerna, motorerna, speciellt det man kan få ut av chassienummret, tackar för de!
Har aldrig skruvat på bil förgasare
men använder man suntförnuft och att man skruvat mopedmotorer gör ju saken bättre.
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att ha läst och funderat lite så ska jag lägga mig i men jag kanske har haft lite otur i tankeverksamheten
Först den elektriska ventilen
Den sitter väl på dom som har tomgångsjusteringen på insuget och ska stänga när man stänger av tändningen så motorn stannar och inte glödtänder
På dubbelinsuget finns väl ingen sån "kanal" så det kvittar nog om den är inkopplad eller inte bäst är nog att ha två utan ventil.
Nålen du inte hittade sitter ju i mitten på trotteln (precis som på bing) och går ner i munstycket (som är höj och sänkbart med skruven)
på bing är det nålen man höjer eller sänker för att ändra blandningen
om du tittar på munstycket när du skruvar på skruven så ser du att det rör sig
Skruva då så att munstycket ligger jäms med kanten sen skruvar du in 1,5 varv
Men bara ett byta till dubbla förgasare utan att ändra nåt annat märks nog inte mycket
Annan kam väcker liv i maskinen <!-- </EdIndex> --></div>
Först den elektriska ventilen
Den sitter väl på dom som har tomgångsjusteringen på insuget och ska stänga när man stänger av tändningen så motorn stannar och inte glödtänder
På dubbelinsuget finns väl ingen sån "kanal" så det kvittar nog om den är inkopplad eller inte bäst är nog att ha två utan ventil.
Nålen du inte hittade sitter ju i mitten på trotteln (precis som på bing) och går ner i munstycket (som är höj och sänkbart med skruven)
på bing är det nålen man höjer eller sänker för att ändra blandningen
om du tittar på munstycket när du skruvar på skruven så ser du att det rör sig
Skruva då så att munstycket ligger jäms med kanten sen skruvar du in 1,5 varv
Men bara ett byta till dubbla förgasare utan att ändra nåt annat märks nog inte mycket
Annan kam väcker liv i maskinen <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag tycker han blev vassare! Nu går det sladda enkelt på 3ans växel, där var han riktigt trött förut!
men funderar på om toppen är planad! <!-- </EdIndex> --></div>
Ännu mer tips! Tackar tackar!!Braxmatte skrev:
Men bara ett byta till dubbla förgasare utan att ändra nåt annat märks nog inte mycket
Annan kam väcker liv i maskinen
Jag tycker han blev vassare! Nu går det sladda enkelt på 3ans växel, där var han riktigt trött förut!
men funderar på om toppen är planad! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->efter synkning av gasspjällen och inställning av munstycken till det ni rekomenderade, sen ställa om tills de går jämt och bra, och stiften visade bra, samt kollat så vakumkolvarna lyfter lika.
men en jobbig grej var att vi inte ställde på mer bränsle efter "grundvärdet" utan tvärt om den gick för fett, sura ner sig efter en stunn på tomgang.
nått verka inte stämma testade och vikka på kolvarna samtidigt som motorn gick och den öka lite lätt på båda förgasarna men det var då den sura sig om man inte gasa ur den.
ställde man förgasarna så motorn gick som bäst, och den inte sura sig, så var stiften ljus beige nästan vita. har väll och göra med att det inte är olja i förbränningen som 2t? då reagerade den inte alls om man rörde kolvarna nästan tvärtom
men bilen gick som bäst nu och den går utan smällar osv så den verkar inte vara direkt snålställd
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
men en jobbig grej var att vi inte ställde på mer bränsle efter "grundvärdet" utan tvärt om den gick för fett, sura ner sig efter en stunn på tomgang.
nått verka inte stämma testade och vikka på kolvarna samtidigt som motorn gick och den öka lite lätt på båda förgasarna men det var då den sura sig om man inte gasa ur den.
ställde man förgasarna så motorn gick som bäst, och den inte sura sig, så var stiften ljus beige nästan vita. har väll och göra med att det inte är olja i förbränningen som 2t? då reagerade den inte alls om man rörde kolvarna nästan tvärtom
men bilen gick som bäst nu och den går utan smällar osv så den verkar inte vara direkt snålställd
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om den surar när den är grundinställd (1,5varv in på skruven alltså), då är nål eller munstycke slut alternativt att nålventilen inte tätar ordentligt så den flödar över lite.
Men går den att få till genom justering är de tju bara o köra så.
Ett tips om man inte ha rnog bra motoröra är att när man ställt bränslet korrekt så ska motorn hacka till o nästan stanna om man lyfter vakumkolven lite.
Braxmatte, tomgångsventilen har inget med insuget att göra, det är först på nyare (78 o upp) som det blev en kanal i insuget, o då sitter ventilen där också. Då den sitter på förgasaren så går den på luftkanalen i förgasaren bara.
Om toppen är planad kan du mäta dig till, har för mig det ska vara runt 87 el 88mm från nedre planet upp till planet för ventilkåpan om den är original.
O ja håller med Braxmatte, en annan kam, lär göra underverk Men du får ju en starkare motor med bara dubbla SU jämfört med enkel. <!-- </EdIndex> --></div>
Men går den att få till genom justering är de tju bara o köra så.
Ett tips om man inte ha rnog bra motoröra är att när man ställt bränslet korrekt så ska motorn hacka till o nästan stanna om man lyfter vakumkolven lite.
Braxmatte, tomgångsventilen har inget med insuget att göra, det är först på nyare (78 o upp) som det blev en kanal i insuget, o då sitter ventilen där också. Då den sitter på förgasaren så går den på luftkanalen i förgasaren bara.
Om toppen är planad kan du mäta dig till, har för mig det ska vara runt 87 el 88mm från nedre planet upp till planet för ventilkåpan om den är original.
O ja håller med Braxmatte, en annan kam, lär göra underverk Men du får ju en starkare motor med bara dubbla SU jämfört med enkel. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->K och D är väldigt lika (skiljer 3 grader i duration, i övrikt precis lika), och rätt så "snälla" men ändå inte dåliga.
K satt original på B20E 74, D satt original på B20E upp t.om 73.
Jag skulle föredra K, den är den nyare av dom. Men körmässigt är dom som sagt väldigt lika. <!-- </EdIndex> --></div>
K satt original på B20E 74, D satt original på B20E upp t.om 73.
Jag skulle föredra K, den är den nyare av dom. Men körmässigt är dom som sagt väldigt lika. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tackar för detta!! Hur har det gått braxen? hittat nått?
Som han kanske ska sälja för 25 000kr, ska jag slå till? <!-- </EdIndex> --></div>
Polaren har en b20, steg 2 topp, borrad till 2,1l, ny renoverad, ny viktad, balanserad, allt nytt. ny renoverade förgasare ( weber 45or)zappafan skrev:H3 kam, porta & dubbla 45:or annars är det väl inte lönt...
Som han kanske ska sälja för 25 000kr, ska jag slå till? <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län