Volvo 242 1975, Topplocket hemma!

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gurra goes bonnatrimm! <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Gurra goes bonnatrimm!
vad annars? :mutt: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kort sagt:insugskanalen ska bli mindre och mindre till strax före ventilen
och sen vidga sig igen.
fast Aulis Puutanen sa en gång att en maximalt portad b20 topp flödar ungefär som en otrimmad pinto-topp.
SU är ingen dum förgasre. fast alla har inte tålamod med att lära sig synkronisera och ställa in dom.
och s.k. förgasarolja till dämpkolvarna som man säljer till dyrt literpris i liten
flaska är vanlig automatlådeolja. ATF

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev: Bild
Efter en dryg timme. många timmar kvar :lol: :D

Kom gärna med BRA tips!! inte massa skit

Tack för mig :idea:
Slipa INTE bort ventilstyrningarna :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fan då har pappa sagt fel till mig då :roll:
Han sa att dem gjorde sådär förr :shock:

bara börja på en ny då :evil: :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:fan då har pappa sagt fel till mig då :roll:
Han sa att dem gjorde sådär förr :shock:

bara börja på en ny då :evil: :evil:
ja de lär du göra eller pressa i nya styrningar. billiga på mekonomen te B20. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta börjar ju bra.... :roll: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->beror på hur långt han vill åka :) äh det går alt att jobba med styrningarna inte så brutalt kanshe <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om han vill åka :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det går att slipa ner styrningarna så där. men man måste ha rätt modell på centreringsdon till ventilsätesfräsarna. det finns en variant som bara styr invändigt i styrningen. eller om man kan få det fräst i en mira-fräs.
på den gamla goda tiden var styrningarna till b20 så billiga så dom började man att byta. en sats 44-37 ventiler hade dom flesta ochså råd med.
med en k-kam och dubbla su så kunde man förvänta sig 120 hk

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Anglia59
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 apr 2010, 23:00
Ort: Östersund

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hör kanske inte till tråden, men ni som vet, är det "bara" att pressa ut dom gamla styrningarna och sedan pressa i dom nya i en järntopp? eller bör man värma först? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vill minnas man bara pressar ur och pressar i dem i en vanlig press. Värma toppen går ju inte den är alldeles för stor i förhållande till styrningarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Risken är stor att du slår av ventilhatten nu, var styrningarna det minsta glappa så blir det ännu glappare nu med för kort styrning.
Pressa i en ny bara ! Du ska gröpa ur lite runt styrningarna, och igentligen räcker det med att du rätar ut kanalerna lite bara :? <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen!!! :)

Bra slut på denna dagen kanske? :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=nwWCQuSV2rg
lekte lite :oops: :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag haft lite tur! :wink:

pappa skaffade ju förgasare åt mig å dem sitter nu på bilen!!

Och kikade in i kanalerna å den ser nästan portad ut? :shock:

Är inga "bullar" som jag slipade bort bara en ventilstyrning på insuget. Kanske ska vara så?
nån som vet om det är 42 eller 44mm insugs ventil på denna nya motorn?

En bild får ni :) ska pula ihop lite gasstag imorgon!

Bild


Nån som har grejer för att synka in dem???

Skulle behöva det! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar