Ford Fiesta "Millio" MK1-1979 S/B mot Sach

Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Ford Fiesta "Millio" MK1-1979 S/B mot Sachsmotoris

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska nu sälja min Fiesta MK1 som jag haft sedan Maj-2012.

Bilder finner ni här: http://www.garaget.org/?car=293702

Årsmodell är 1979 så bilen är skattebefriad och billig att försäkra, jag har under mitt ägande bytt bromsskivor+belägg fram, och klossar bak. 80xx mil har denna bil rullat sedan ny, bägge skärmarna och frontplåten är bytt 2ägare tillbaka, pga bristande parkeringsförmåga hos föraren.

Bilen är inne i sin besiktningsperiod nu, men säljer då jag inte har tid att fixa hålet i höger fotbrunn. Som orsakats av ytterligare ett hål uppe mot A stolpen som låtit stänk från framhjulen komma in och lägga sig i golvisoleringen. Vänster sida har även den ett hål i framför A stolpen och därmed begynnande rost nere i fotbrunnen.

Främre inredning, alltså golvmatta+isolering och instrumentpanel är borttaget för att finna dessa skador. Alla delar finns till bilen.

En uppsättning dubbade på plåtfälg med MYCKET bra mönster (köpta beggade, ska ha rullat en säsong. 8mm mönster kvar), och en uppsättning odubbade som följde med bilen, medföljer vid köpet. Och självklart också alufälgarna med sommardäck som syns på garagetsidan (obs sommardäcken är snedslitna pga kass hjulinställning fram).

En extra motor+låda plockat från en 1980års MK1 a medföljer miltal okänt, men provstartad med glappande fördelare och gick iallafall. Fördelaren har jag dock lyckats slarva bort

En 5petad låda från en MK3 1,3 medföljer också för den som vill konvertera till 5petat. Det som saknas för att få det att lira är ett spakställ som har backspärren höger bakåt, istället för som nuvarande vänster framåt.

Mycket trevlig liten bil som är rapp för sin ålder. Klockren som till/från jobbet bil med liten bränslenota.

Även två st reparationshandböcker, en fin och en verkstadsanvänd medföljer, samt en delvis komplett FORD Verkstadspärm, alltså den som var till för Fords egna verkstäder.

Pris för denna pärla sätter jag till 5000:- med tanke på alla delar som medföljer. Om du nu känner för att pruta så är dina försök inte förbjudna, men skänker inte bort grejjerna. Snabb affär ger dig dock en större chans.

Byten som är intressanta: Sachsmotoriserad moppe. Gärna någon version med 17 eller 19tummare. Men även 15 går an. Vill du ha mer än bilen för bytet, så är det tyvärr ej lika intressant, då får det vara något alldeles extra du erbjuder.

För att nå mig ringer du: 073-593 42 66. Eller mailar till: omrt@live.se

Ser dock helst att du ringer

Pris/utgångsbud: 5000
Plats/närmaste stad: Vassmolösa/Kalmar <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den bilen har jag åkt i funkade bra! thumb_up

Men faktiskt mer än så jag har nåt minne av en liten motorservice också med ventiljustering och tändningsgenomgång. :wink:

Jag har också för mig det är ett sprillans nytt batteri... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En sån har jag haft fast en 83:a sista året med mk1 karossen. Bästa bil jag någonsin haft. Köpte den av min farfar när han inte kunde köra mer.

8000 mil? mätaren går runt vid 9999 mil.... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min första bil var en silverfärgad fiesta från 77 <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Bästa bil jag någonsin haft.
:shock: :shock: :shock: :shaking shocked: :shaking shocked: :Stop_: :hmm:

:lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kejsaren skrev:
volvomannen skrev:Bästa bil jag någonsin haft.
:shock: :shock: :shock: :shaking shocked: :shaking shocked: :Stop_: :hmm:

:lol: :lol:
kan inte va många bilar han haft eller vad tror du kejsaren?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->även jag har ägt ett antal fiestor från -77-93 säkert ett femtontal olika, den roligaste av dem var ju givetvis en RS 1800 jag hade..gick som en skållad råtta.. :lol:

men nu är Forderan över för min del efter ca 35 fordar.. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä int så många men forden kördes 10000 mil av farfar och 10000 av mig och den var aldrig sönder bara lite bromsbelägg nåt avgassystem och service det tycker jag kvalificerar för en bra bil. :D

Har haft en ny bil en fiat brava 01:a Skrotades efter 13000 mil då hade typ allt som kunde gå sönder gjort det, gav upp efter besiktning december 2010 då var hela framvagns balken avrostad det blev spansk flagga. Aldrig mer en fiat :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men janne när jag var och hälsade på dig så hade du 3st fordar på gården och du var hur glad som helst :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:En sån har jag haft fast en 83:a sista året med mk1 karossen. Bästa bil jag någonsin haft. Köpte den av min farfar när han inte kunde köra mer.

8000 mil? mätaren går runt vid 9999 mil....
Fullt medveten om att mätaren slår runt vid 9999. Vad jag kan utröna har den dock aldrig slagit runt. Senaste Bes, så är mätarställningen noterad till: 7131 mil. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
kejsaren skrev:
volvomannen skrev:Bästa bil jag någonsin haft.
:shock: :shock: :shock: :shaking shocked: :shaking shocked: :Stop_: :hmm:

:lol: :lol:
kan inte va många bilar han haft eller vad tror du kejsaren??
Alltå 1:st :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Den bilen har jag åkt i funkade bra! thumb_up

Men faktiskt mer än så jag har nåt minne av en liten motorservice också med ventiljustering och tändningsgenomgång. :wink:

Jag har också för mig det är ett sprillans nytt batteri... :roll:
Jodå, ventiljustering och byte av brytare, samt inställning av förgasaren gjordes innan Maj hann ta slut om jag minns rätt. Batteriet och en ny laddbrygga åkte i första veckan i Juni. Sedan dess har den snurrat på tämligen problemfritt.
carl76 skrev:Min första bil var en silverfärgad fiesta från 77
Trevligt, köp denna och återupplev tiden :wink:
kejsaren skrev:
volvomannen skrev:Bästa bil jag någonsin haft.
:shock: :shock: :shock: :shaking shocked: :shaking shocked: :Stop_: :hmm:

:lol: :lol:
Du är varmt välkommen att åka med en sväng så kommer du inse varför han tyckte den var bra. Är en väldigt trevlig bil, betydligt rappare än man tror också. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:
NiklasHögberg skrev:
kejsaren skrev:
volvomannen skrev:Bästa bil jag någonsin haft.
:shock: :shock: :shock: :shaking shocked: :shaking shocked: :Stop_: :hmm:

:lol: :lol:
kan inte va många bilar han haft eller vad tror du kejsaren??
Alltå 1:st :roll:
1 volvo144 67:a
2 fiesta 83:a
3 volvo 240 dl 81:a
4 fiat uno 88:a
5fiat brava 01:a
6 audi 80
7volvo 940 91:a den jag har idag. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:
56:an skrev:Den bilen har jag åkt i funkade bra! thumb_up

Men faktiskt mer än så jag har nåt minne av en liten motorservice också med ventiljustering och tändningsgenomgång. :wink:

Jag har också för mig det är ett sprillans nytt batteri... :roll:
Jodå, ventiljustering och byte av brytare, samt inställning av förgasaren gjordes innan Maj hann ta slut om jag minns rätt. Batteriet och en ny laddbrygga åkte i första veckan i Juni. Sedan dess har den snurrat på tämligen problemfritt.
carl76 skrev:Min första bil var en silverfärgad fiesta från 77
Trevligt, köp denna och återupplev tiden :wink:
kejsaren skrev:
volvomannen skrev:Bästa bil jag någonsin haft.
:shock: :shock: :shock: :shaking shocked: :shaking shocked: :Stop_: :hmm:

:lol: :lol:
Du är varmt välkommen att åka med en sväng så kommer du inse varför han tyckte den var bra. Är en väldigt trevlig bil, betydligt rappare än man tror också.

Fiestan var faktiskt en trevlig liten bil.Jag flyttade även ett helt
studentbohag i den,det var förstårs inte mycket möbler men en hel del annat inkl. en cykel..... <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->återgå till ämnet nu. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Skriv svar