Pioneer hpm. Högtalare

ricke 23
Inlägg: 216
Blev medlem: 11 jun 2010, 23:00
Ort: knivsta

Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av ricke 23 »

Vet att det e fel forum men testar.

Nån som har delar till retro hifi

Söker delar ev hela Pioneer hpm högtalare
Nån som kan tänkas ha dyligt?

Mvh / Richard
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av billykid »

ricke 23 skrev:Vet att det e fel forum men testar.

Nån som har delar till retro hifi

Söker delar ev hela Pioneer hpm högtalare
Nån som kan tänkas ha dyligt?

Mvh / Richard
.
.
.
Dom har jag letat efter länge Typ: 10år...så lycka till... :D

Annars så har jag delar till Pioner Retro Old Hifi Typ: SA510 + 610 mfl... :mrgreen:
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av Coolvette »

billykid skrev:
ricke 23 skrev:Vet att det e fel forum men testar.

Nån som har delar till retro hifi

Söker delar ev hela Pioneer hpm högtalare
Nån som kan tänkas ha dyligt?

Mvh / Richard
.
.
.
Dom har jag letat efter länge Typ: 10år...så lycka till... :D

Annars så har jag delar till Pioner Retro Old Hifi Typ: SA510 + 610 mfl... :mrgreen:
De dyker väl upp på Blocket eller Tradera möjligen.

Mina HPM70 som jag köpte i Augusti 1981 har spelats ofantligt hårt och hittills har jag inte inte bytt ett enda element.
Basmembranen är ju upphängda lite annorlunda, inte i en gummikant som torkar och spricker, det är mer som en gummerad förlängning på membranet i sig, den upphängningen verkar vara odödlig... 8)

Jag skulle själv vilja hitta ett par HPM150 med det speciella, cylindriska, diskantmembranet på toppen men dom går väl inte att finna.
ricke 23
Inlägg: 216
Blev medlem: 11 jun 2010, 23:00
Ort: knivsta

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av ricke 23 »

Ok dessa ja har är i behov av en hel del kärlek.

Det är ett par hpm 60 Av den första modellen dessa har doch torkade skumkanter o är i behov av omkantning men innan jag gör nått sånt behöver ja se att jag får tag på en superdiskant o en diskant o ett mellanregister som även dom e pajj

Fick dessa med en vintage förstärkare jag köpte håller på o plocka ihop en lite vintage anläggning för o kunna lira lite vinyl
:D

Pioneer nummrena på det ja söker
Hp-015a-1
45-709f
10-719a

Mvh / Richard
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av frippegubben »

Själv fyndade jag ett par B&O Beovox s60 när jag köpte en beg ministereo åt grabben.
De låter fantastiskt bra (säger jag med hörselskada och inget att jämföra med) och gjorde att jag fick leta fram både förstärkare och annat för att sätta upp ett lyssningsrum igen.
Synd att inte benställningarna fanns kvar bara.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av Coolvette »

Sorry, låt mig bara kapa din tråd tillfälligt, man blir ju rejält nostalgisk... 8)

Gick igenom mitt gamla hemarkiv och mycket riktigt fann jag kvittot på mina högtalare:
Bild
De kostade 2200 kronor år 1981, har givetvis kvar mina lönelappar från den tiden också och den månaden
tjänade jag 5021 kronor före skatt, 3451 kronor och femtio öre efter skatt, hela köpet kostade mer än måndadslönen... :roll:
Ser att jag handlade på kontokort, man var otålig, bodde hemma, orkade inte spara, greps av köpdjävulen... :twisted:

HPM-serien var ju speciell med fyra element, de flesta högtalare då och nu var trevägs.
Begreppet HPM betydde High Polymer Mylar och syftade på det speciella diskantelementet.
Jag tror att HPM-serien var den första högtalarserien som egentligen betraktades som bra japanska högtalare.
Första serien var väl de valnötsfanerade 40, 60 och 100, vill jag minnas, kanske någon ytterligare ingick i den serien.
Andra serien var svartfolierad och det hette 50, 70, 90, 120 och 150, om jag minns rätt.

Bild

Bild

Upphängningen av baselementets membran är lite annorlunda mot de flesta basar som har en mjuk skumkant som torkar.
Bild

Bild

Som sagt, jag har spelat rejält hårt med mina högtalare, min förstärkare är sedan -93 en 20 kilos Pioneer 757 MkII som ska ge rejält med effekt, den har gått flat out timme efter timme, förvisso genom en equalizer, utan att något element bränts, dom tåler rejält med stryk...
Ber om ursäkt för urspårningen, det bär bara iväg när man börjar.

Lycka till med sökningen, berätta gärna om du får napp.

Tråden återlämnas... :wink:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av billykid »

Coolvette skrev:Sorry, låt mig bara kapa din tråd tillfälligt, man blir ju rejält nostalgisk... 8)

Gick igenom mitt gamla hemarkiv och mycket riktigt fann jag kvittot på mina högtalare:
Bild
De kostade 2200 kronor år 1981, har givetvis kvar mina lönelappar från den tiden också och den månaden
tjänade jag 5021 kronor före skatt, 3451 kronor och femtio öre efter skatt, hela köpet kostade mer än måndadslönen... :roll:
Ser att jag handlade på kontokort, man var otålig, bodde hemma, orkade inte spara, greps av köpdjävulen... :twisted:

HPM-serien var ju speciell med fyra element, de flesta högtalare då och nu var trevägs.
Begreppet HPM betydde High Polymer Mylar och syftade på det speciella diskantelementet.
Jag tror att HPM-serien var den första högtalarserien som egentligen betraktades som bra japanska högtalare.
Första serien var väl de valnötsfanerade 40, 60 och 100, vill jag minnas, kanske någon ytterligare ingick i den serien.
Andra serien var svartfolierad och det hette 50, 70, 90, 120 och 150, om jag minns rätt.

Bild
.
.
.
Vad ska du med detta skärp....lika bra du skänker dom till Orsa....är du omölig så kab ja ta frakt kostnaden... staff_shutup9ou.gif

Bild

Upphängningen av baselementets membran är lite annorlunda mot de flesta basar som har en mjuk skumkant som torkar.
Bild

Bild

Som sagt, jag har spelat rejält hårt med mina högtalare, min förstärkare är sedan -93 en 20 kilos Pioneer 757 MkII som ska ge rejält med effekt, den har gått flat out timme efter timme, förvisso genom en equalizer, utan att något element bränts, dom tåler rejält med stryk...
Ber om ursäkt för urspårningen, det bär bara iväg när man börjar.

Lycka till med sökningen, berätta gärna om du får napp.

Tråden återlämnas... :wink:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av billykid »

Vad ska du med detta skärp....lika bra du skänker dom till Orsa....är du omölig så kan ja ta frakt kostnaden... staff_shutup9ou.gif
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av Coolvette »

billykid skrev:Vad ska du med detta skärp....lika bra du skänker dom till Orsa....är du omölig så kan ja ta frakt kostnaden... staff_shutup9ou.gif
Du kan få mitt skärp, ge mig adressen så kommer det... :lol: :lol: :lol:
Högtalarna får dock stå kvar, dom klarar sig nog min tid ut.

Jag gjorde en sökning på ebay.com efter "Pioneer HPM" och fick en hel den svar.
Även på ebay.de kommer det några träffar, problemet att köpa högtalare på distans är ju transport och test.
ricke 23
Inlägg: 216
Blev medlem: 11 jun 2010, 23:00
Ort: knivsta

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av ricke 23 »

jo finns grejjer o få tag på i usa men frakten e ju typ det dubbla av vad grejjerna kostar :) så ska försöka få tag på prylar på hemma plan el så får man väll ev skita i o fixa dom där burkarna :(

så här ser dom ut som ja har
behöver få tag på super diskanten HP-015a-1 , diskanten 45-709F samt mellanregistret 10-719A till en burk

Bild
Bild


o en bild på stärkaren som skall driva dom en pioneer sx-636
Bild

Med vänlig hälsning / Richard
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av Coolvette »

ricke 23 skrev:jo finns grejjer o få tag på i usa men frakten e ju typ det dubbla av vad grejjerna kostar :) så ska försöka få tag på prylar på hemma plan el så får man väll ev skita i o fixa dom där burkarna :(

så här ser dom ut som ja har
behöver få tag på super diskanten HP-015a-1 , diskanten 45-709F samt mellanregistret 10-719A till en burk


o en bild på stärkaren som skall driva dom en pioneer sx-636


Med vänlig hälsning / Richard
Kul då finns ju förutsättningar.
De är första generationens HPM om jag minns rätt, kom väl 1976-77 ungefär.
En kompis hade ett par HPM40 som lät riktigt bra.
ricke 23
Inlägg: 216
Blev medlem: 11 jun 2010, 23:00
Ort: knivsta

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av ricke 23 »

Superdiskan och diskan på väg på posten.

Mellanregister pioneer artnr: 10-719a sökes med ljus o lykta någon?

Mvh /richard
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av Säcken »

En vän har 2st 719,minimal tryckning på ena näsan å lite mer på den andre.
150kr + frakt. Har bild på dom i min tele om du är sugen.

Mvh Säcken
ricke 23
Inlägg: 216
Blev medlem: 11 jun 2010, 23:00
Ort: knivsta

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av ricke 23 »

Man blir så glad när sista pusselbiten faller på plats mistick_yes.gif Verkar som att säcken löst det sista bekymmret med mina högtalare o lokaliserat ett par mellanregister slider_thankyou.gif

Mvh / Richard
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Pioneer hpm. Högtalare

Inlägg av Säcken »

Inte illa att ja kan hjälpa till nån gång mistick_yes.gif
Skriv svar