Topplock till Sachs, testar ett nytillverkat
Topplock till Sachs, testar ett nytillverkat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har några NOS topplock till Sachs liggandes, det är den lilla modellen
och undrar om det finns någon som vill göra en bytesaffär, jag skulle vilja
få tag på ett stort topplock, jag är inte ute efter ett NOS lock utan bara ett i
bra skick både in och utvändigt så att säga
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
och undrar om det finns någon som vill göra en bytesaffär, jag skulle vilja
få tag på ett stort topplock, jag är inte ute efter ett NOS lock utan bara ett i
bra skick både in och utvändigt så att säga
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borra, gänga och sätt i ett sådant här...
http://3fhobbyservice.jetshop.se/tandstift-ngk-m10-for-icu-ignition-p-971-c-236.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
http://3fhobbyservice.jetshop.se/tandstift-ngk-m10-for-icu-ignition-p-971-c-236.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Fråga til trådskaparen (eller annan som vet), när kom det här lilla topplocket med det där förbränninsrummet? Har bara sett med det vanliga äldre förbränningsrummet.
Har tyvärr inget större topplock att byta bort, annars skulle jag ha bytt. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har ett beg för Pys om du behöver, dock ingen pys där nu (en skruv istället)Raketsport skrev:Är alla utan uttag för pys?
Fråga til trådskaparen (eller annan som vet), när kom det här lilla topplocket med det där förbränninsrummet? Har bara sett med det vanliga äldre förbränningsrummet.
Har tyvärr inget större topplock att byta bort, annars skulle jag ha bytt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jag köpte och det följde med ett när jag köpte en NOS 3,4 hk cylinder för någon vecka sedan, om man vet när dom
typerna av cylindrar började tillverkas så kanske den infon kan vara till någon hjälp att bestämma när det dök upp <!-- </EdIndex> --></div>
Jag är inte så påläst att jag kan svara på din fråga tyvärr, fick två stycken med ett par NOS 2,4 hk membrancylindrarAmarace skrev:Jag har ett beg för Pys om du behöver, dock ingen pys där nu (en skruv istället)Raketsport skrev:Är alla utan uttag för pys?
Fråga til trådskaparen (eller annan som vet), när kom det här lilla topplocket med det där förbränninsrummet? Har bara sett med det vanliga äldre förbränningsrummet.
Har tyvärr inget större topplock att byta bort, annars skulle jag ha bytt.
jag köpte och det följde med ett när jag köpte en NOS 3,4 hk cylinder för någon vecka sedan, om man vet när dom
typerna av cylindrar började tillverkas så kanske den infon kan vara till någon hjälp att bestämma när det dök upp <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns minst två olika former på dom små topplocken och det som visas på bilderna här är är den ovala modellen som passar till den fartkylda motorn. Har för mig jag sett dessa topplock på MCB:s mindre mopeder från mitten av 70-talet vad dom nu heter.
Sedan finns det också det lilla runda topplocket som passar till de fläktkylda motorerna men som även fanns på vissa MCB modeller innan stortoppen monterades på alla MCB modellerna de sista åren på sextiotalet och en bit in på sjuttiotalet.
Bruks"stockholmarna" och de första Compakterna med Sachsmotor vill jag minnas hade det lilla runda topplocket även på motorer utan fläktkylning.
Först satt den en skruv i pyshålet men sedan försvann den och det såg ut som locken på bilderna här.
Själv gillar jag Sachs stortopp eftersom den kyler bra men inte är så väldans stor så den blir en resonanslåda för motorljudet som dapparnas senare stora rektangulära topplock. <!-- </EdIndex> --></div>
Sedan finns det också det lilla runda topplocket som passar till de fläktkylda motorerna men som även fanns på vissa MCB modeller innan stortoppen monterades på alla MCB modellerna de sista åren på sextiotalet och en bit in på sjuttiotalet.
Bruks"stockholmarna" och de första Compakterna med Sachsmotor vill jag minnas hade det lilla runda topplocket även på motorer utan fläktkylning.
Först satt den en skruv i pyshålet men sedan försvann den och det såg ut som locken på bilderna här.
Själv gillar jag Sachs stortopp eftersom den kyler bra men inte är så väldans stor så den blir en resonanslåda för motorljudet som dapparnas senare stora rektangulära topplock. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fläktkylning så det verkar som dom monterades på båda typerna av motorer <!-- </EdIndex> --></div>
Dom membrancylindrarna jag köpte är fartvindskylda medans den sista 3,4 hk cylinder är för56:an skrev:Det finns minst två olika former på dom små topplocken och det som visas på bilderna här är är den ovala modellen som passar till den fartkylda motorn. Har för mig jag sett dessa topplock på MCB:s mindre mopeder från mitten av 70-talet vad dom nu heter.
Sedan finns det också det lilla runda topplocket som passar till de fläktkylda motorerna men som även fanns på vissa MCB modeller innan stortoppen monterades på alla MCB modellerna de sista åren på sextiotalet och en bit in på sjuttiotalet.
Bruks"stockholmarna" och de första Compakterna med Sachsmotor vill jag minnas hade det lilla runda topplocket även på motorer utan fläktkylning.
Först satt den en skruv i pyshålet men sedan försvann den och det såg ut som locken på bilderna här.
Själv gillar jag Sachs stortopp eftersom den kyler bra men inte är så väldans stor så den blir en resonanslåda för motorljudet som dapparnas senare stora rektangulära topplock.
fläktkylning så det verkar som dom monterades på båda typerna av motorer <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter som du skaffat topplocken utomlands. Här är i alla fall den svenska modellen där jag såg topplocket
http://www.raketsport.com/mini_mopeder_.htm#1237
http://www.raketsport.com/mini_mopeder_.htm#1237
Inte topplocken menar du väl??? För då får du inte dit kåporna. <!-- </EdIndex> --></div>Jerka_59 skrev:Dom membrancylindrarna jag köpte är fartvindskylda medans den sista 3,4 hk cylinder är för
fläktkylning så det verkar som dom monterades på båda typerna av motorer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
och dom såldes i ett "kit", det kan ju vara ett hopplock av NOS-delar
men båda typerna av cylindrar ryms i fläktkåpan, på dom fartvindskylda
fick jag göra en specialare för att få fast den högra kåpan då det inte
finns det gängade hålet på dom cylindrarna
Jag har inte använt någon av dom topplocken som följde med utan
monterat dom med en stor topp som passar till fläktkåporna <!-- </EdIndex> --></div>
Membrancylindrarna hittade jag i USA och 3,4:an kommer från Tyskland56:an skrev:Det låter som du skaffat topplocken utomlands. Här är i alla fall den svenska modellen där jag såg topplocket
http://www.raketsport.com/mini_mopeder_.htm#1237
Inte topplocken menar du väl??? För då får du inte dit kåporna.Jerka_59 skrev:Dom membrancylindrarna jag köpte är fartvindskylda medans den sista 3,4 hk cylinder är för
fläktkylning så det verkar som dom monterades på båda typerna av motorer
och dom såldes i ett "kit", det kan ju vara ett hopplock av NOS-delar
men båda typerna av cylindrar ryms i fläktkåpan, på dom fartvindskylda
fick jag göra en specialare för att få fast den högra kåpan då det inte
finns det gängade hålet på dom cylindrarna
Jag har inte använt någon av dom topplocken som följde med utan
monterat dom med en stor topp som passar till fläktkåporna <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade det här på blocket idag så jag blåser av bytesaffärer
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
http://www.blocket.se/stockholm/Sachs_Stora_toppen_Nytillverkad_43689994.htm?ca=17&w=3
Det ser bra ut på bilderna, inte farligt dyrt heller så det blir att införskaffa ett
och testa <!-- </EdIndex> --></div>
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
http://www.blocket.se/stockholm/Sachs_Stora_toppen_Nytillverkad_43689994.htm?ca=17&w=3
Det ser bra ut på bilderna, inte farligt dyrt heller så det blir att införskaffa ett
och testa <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed