Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Dolmen
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 maj 2021, 20:36

Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Dolmen »

Hej.
Är det någon mera än jag som upplever att trimmning av veteranmopeder är mer eller mindre standard på mopedträffarna?
Jag har både trimmade och otrimmade mopeder själv.
Men ibland det känns som man är en oönskad bromskloss om man inte hänger med om det går 45km/h + vilket det ofta gör när man åker med i mindre lokala sammankomster.
Jag själv har inga problem att knalla 30-40 oavsätt hur vässat man åker, sen kan det vara kul å gasa på lite då och då såklart.

Vad har ni för åsikter och erfarenheter ang detta?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av SS440-80 »

Tycker som du.
Att ibland är det kul att någon trimmad moped för att kunna gasa på om lusten till det kommer.
Men ofta så är det lika skoj att åka otrimmad enpetare med usel komfort och motorstyrka, men att få fisa omkring i 30-32Km/t och hinna att se omgivningarna under färden.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av HSE »

Har ju både otrimmade och vässade mopeder, mycket nöje för mig är att uppleva moped körningen som när jag var 15, vägde 15 kg mindre då så för att klara samma backar som jag gjorde då behöver jag vikt kompensera lite :D Så runt 1,5hk gör körningen mindre stressig för mig. Men på träffarna går det ju fort...
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av alf-johan »

Jag tycker att man gott och väl kan trimma lite så att den orkar med lite svullna gubbar cocos_acc.gif Jag åker inte så mycket moppe längre, är i alla fall medlem i en moppeklubb, för att i alla fall kunna känna lite tvåtakts lukt,
har även en annan hobby, jag samlar på samlarbilar, bara röda Ferrari scala 1:24 någon som gör det samma?
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av ESGEE »

Har inte heller problem att åka i 30-45, är väl lite larvig med K50 då jag har skärvor av min gamla och den ska det ju trimmas duktigt i så som det var på glada 80 Talet. E-typen blir standard typ 30-45, sån hade man ej för alla år sen ändå :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av umekille »

Vad säger farbror blå och lagen om det?
Har för mej det är ganska ordentligt kriminellt
enligt lagboken och beroende på mopedens skick oxå.
Dyrt tappa körkortet speciellt om du har fler än en bokstav.

"Den som kör en trimmad moped riskerar att rapporteras för olovlig körning. Det innebär dagsböter, samt omhändertaget körkort och eventuellt körkortstillstånd. Även du som förälder kan dömas till dagsböter eller få körkortet återkallat för tillåtande av olovlig körning om du haft kännedom om att mopeden är trimmad.7 maj 2020"
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av HSE »

Om man har MC kort så är det inte olovlig körning! Du får ju böter samma som om du kör en avställd mc vilket inte är så hårt. Det du hänvisar till är för dem som saknar mc kort :)
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av umekille »

tog man körkort efter 1975 fick man inget mc inpå
samt oförstående föräldrar gjorde att inget 16års
blev taget. sen rann åren iväg.....
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av HSE »

Utan mc kort är det inte bra att åka fast körandes en vrål trimmad moped :) Sedan tror jag inte polisen bryr sig om medelålders män med mopeder som toppar 40-45 vilket är vad de flesta av mina vikt kompenserade gör. Jag är mer ute efter ork än toppfart. Finns förstås ett par snabbare men så har jag ju också det där mc kortet...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av HSE »

Kör du avställd hoj(oförsäkrad då såklart) så får du 1200kr i böter. 800kr för fordon med körförbud och 800kr för att det är avställt. Andra boten får man 50% rabatt på :D Så jag skulle tro att det blir samma summor för trimmad moped, frågan är hur de ser det på försäkringen, om man har en för en moped gäller ju den inte för trimmad moped om man hård drar men orka poliserna skriva?
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Skåning »

Veteranmopeder som trimmats lite lätt och gör 40-45 km/h är det nog ingen polis som bryr sig om (så länge inget händer och de MÅSTE behöva bry sig). Mina egna mopeder klassar väl in här också, så jag är absolut ingen nitisk orginaltaliban! :D
Värre är det med alla dessa byggen som gör 100+ km/h och i tid o otid tvunget ska framföras i dessa hastigheter på mopedrundorna. Klart ansvarslöst och gör det surt för alla, bortsett från faran de medför så lär de (fullt förståeligt) även väcka de mest liberala polisernas haffintresse…

Tycker att trimning är både är kul, utmanande och klart intressant, där det hör hemma. Men när det handlar om effekter på 10 - 20 x över original och/eller byggen av rena mc-delar så är det ju inte såå mycket veteranmoped och körning med de som det handlar om längre. :(
Andreas.
Sigvardsson
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 nov 2021, 17:22

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Sigvardsson »

Jag tycker man ska njuta av rallyt och personligen har jag inga problem att köra original och vara i den stora klungan som brukar ligga i runt 30km.Serju en del som alltid vill slå fartrekord på rallyna men oftast så får dom ändå vänta in alla i slutet.Vill jag köra fort tar jag motorcykeln.
Lindrobert
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 dec 2021, 12:51

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Lindrobert »

Kör ju inte moppe för farten direkt - så original och otrimmat är det som gäller för mig :D
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av HSE »

Så här kan det gå om man inte har MC kort och kör trimmat:
31 mars 10:09, Trafikbrott, Uppsala
Moped som går för fort.
På Rapsgatan i Uppsala stoppar en polispatrull en moped som visar sig gå för fort.

Föraren, en man i 35-årsåldern, blir misstänkt för grov olovlig körning och polisen tar mopeden i beslag.

Avsändare
Magnus Jansson Klarin, presstalesperson RLC region Mitt
Publicerad
31 mars 12:45
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Lolalola »

Det verkar vara vägbulor och grejor där. Kanske en sån där 40-väg.
Skriv svar