Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Flintapöjk
Inlägg: 23
Blev medlem: 26 maj 2022, 17:10

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Flintapöjk »

Är det någon som har erfarenhet av att polisen plockar in 50+ gubbar med trimmad Veteranmoped o plockat körkortet? Är sugen på att skaffa nån kul gammal zundapp att finåka med , men de flesta verkar ha 2.6 eller 2.9 hkr vilket verkar trevligt, men jag vågar ju inte riskera mitt bilkörkort! Hur är det ute i stugorna? Vågar ni köra med trim?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av HSE »

Som sagt tidigare, eftersom jag har mc kort vågar jag, hade jag inte haft det är jag tveksam om jag vågat. Vågade aldrig köra trimmat när jag var 15 då jag var rädd om det kommande körkortet , ville inte riskera att få vänta ett år extra på det. Med hjälm på är det nog svårt för polisen att gissa ålder på föraren om de nu skulle bedöma +50 förare annorlunda :)
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Lolalola »

Jag vill gärna tro att tiden när man jagade trimmade moppar är över. Men den är förvisso inte det, för ett par år sen var det razzia här vid skolan, men samtidigt har jag aldrig hört om poliser som stoppar gubbar på trimmade veteranmopeder. Däremot vet jag att det förekommer nykterhetskontroller (och förstås fartkontroller) i samband med större mopedevenemang, men jag har aldrig hört att de då ens sneglat på förgasare eller ställt sig och kollat varven så som förr i tiden. Från mycket säkra källor, två av varandra oberoende poliser, har jag dessutom fått höra att de här på orten har fått inofficiella order om att ge fan i gubbmoppar och ABSOLUT inte ta fram cykelhållaren och släpa med dem till stationen för vidare dissekering.

Dock var det en snubbe här som åkte dit på en riktigt riktigt snabb elcykel och nog faktiskt blev av med kortet. Fast det var i en 30-zon och han lär ha flugit fram över fartbulorna.
Flintapöjk
Inlägg: 23
Blev medlem: 26 maj 2022, 17:10

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Flintapöjk »

Det var ju väldigt intressant information att de ska låta bli att kolla gubbmoppar! Hoppas det även gäller på min ort!
Då kanske man skulle våga att köra en zundapp med några hkr! -Men om man åker dit, utan mc- kort blir ju straffet väl tufft…..
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Lolalola »

Flintapöjk skrev: 23 jun 2022, 18:29 Det var ju väldigt intressant information att de ska låta bli att kolla gubbmoppar! Hoppas det även gäller på min ort!
Då kanske man skulle våga att köra en zundapp med några hkr! -Men om man åker dit, utan mc- kort blir ju straffet väl tufft…..
Ja den första frågade om jag hade tänkt trimma mycket, och när jag svarade att "jo... det kanske jag gör" frågade han om jag bodde mitt i stan. När jag sa att jag inte gjorde det så sa han "trimma på du, vi har annat att göra" och sen var det bra med det. Den andra, han med cykelhållaren, träffade jag på en kräftskiva. Grannkommun till Göteborg. :)

Såg för övrigt i gruppen på Facebook att ni får bra snurr på era Flintor.
Flintapöjk
Inlägg: 23
Blev medlem: 26 maj 2022, 17:10

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Flintapöjk »

Var det trafikpoliser du pratade med? De är ju nitiska på en helt egen nivå när det gäller sånt här!
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Lolalola »

Det vet jag faktiskt inte, men det var åtminstone vanliga uniformerade som åkte runt i målade bilar.
Flintapöjk
Inlägg: 23
Blev medlem: 26 maj 2022, 17:10

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Flintapöjk »

Ok!
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av HSE »

Såg just denna nyhet :)Körde sin elsparkcykel i 70 kilometer i timmen – bötfälls
i dag kl 08:34
av Jacob Ruderstam

DELA
En man har fått böter efter att ha kört för fort med en elsparkcykel i Sigtuna.
På sin hemsida skriver polisen att personen körde i 70 kilometer i timmen.
– Han uppmärksammades av polis, säger Helena Boström Thomas, presstalesperson på polisen.
Personen bötfälldes för oregistrerat fordon. Eftersom personen hade körkort med behörighet för motorcykel rörde det sig inte om olovlig körning.
Flintapöjk
Inlägg: 23
Blev medlem: 26 maj 2022, 17:10

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Flintapöjk »

Lösningen är alltså att ha mc kort! Då kan man köra hurfan som helst, o bara riskera böter! hate-wall.gif
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av HSE »

1200 spänn är ju inte så avskräckande heller :D
culot
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jul 2022, 07:02

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av culot »

Kan man endast ta Lätt MC kort idag och vad kostar ett sådant ? Ja ifall man nu skulle förekomma ifall trimsuget tog överhanden ?
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av Lolalola »

culot skrev: 20 jul 2022, 09:18 Kan man endast ta Lätt MC kort idag och vad kostar ett sådant ? Ja ifall man nu skulle förekomma ifall trimsuget tog överhanden ?
Skitmycket antagligen, och antagligen lika mycket som ett för tung motorcykel.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av HSE »

Kostnaden är ju som alltid svår att svara på, kan variera. Reglerna kan du läsa om här. https://www.trafikverket.se/korkort/ta- ... otorcykel/.
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Re: Trimmade veteranmoppar. Åsikter

Inlägg av mitofar »

culot skrev: 20 jul 2022, 09:18 Kan man endast ta Lätt MC kort idag och vad kostar ett sådant ? Ja ifall man nu skulle förekomma ifall trimsuget tog överhanden ?
Ta kontakt med en välrenommerad trafikskola, ta en testlektion och prata med mc-läraren om vilka kravnivåer du behöver uppnå.
Det lönar sig oftast att ta hjälp av proffs för att få tips på hur och vad man ska träna på. Ett öppet sinne och förmåga att ta till sig
tips utan att se det som personlig kritik underlättar väldigt mycket!

Lycka till!
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Skriv svar