Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Peter Holbrant »

Inte dagens inköp men gårdagens...
kr2.jpg
De vart en Kreidler Florett av 1967 års modell.
kr7.jpg
kr6.jpg
kr5.jpg
Stått sedan 1971 sjukt länge alltså 50 år. Men motor går runt och det finns gnista så med det vart de si så där 35mil och hämta igår.
kr11.jpg
Vart hemma sent så blev avlastad och synad idag då jag ändå hade ledig måndag efter jour.
Det som en gång varit bensin luktade ja inte bensin i alla fall. Sköljde ur tanken bensinkran bortom räddning så bytte ut den och bränsleslang.
Plockade av och rengjorde förgasaren som var fylld av något jag mest kan beskriva som gräddkola. Tog en stund göra rent.
Monterade en ny kedja då den saknades helt och lyckades få loss lameller som satt sig. Sen ett oljebyte och till min förvåning
såg oljan bra och flytande ut. Vart med om mycket värre. Så i med ett par dl gräsklipparolja och 5liter aspen i tanken.
Ett torrkickande dubbelkolla att gnistan fanns. Tillbaks med stift och på med kranen och se på tusan startade på första kicken..
kr13.jpg
Alltså första kicken vart helt paff bra tomgång lyse som tuta fungerade ja hade jag bara haft kåpor på och mer än nått halvkilo 60-tals syre i däcken hade det blivit en tur direkt haha..

Jaja vart en kaffe sedan ut montera kåpor sträcka kedja och tvätta av de värsta möget å bättra på lufttryck i däcken..
kr16.jpg
kr17.jpg
Ett par km provkörningsrunda utan några större bekymmer lite anliggande broms efter inbromsning annars tuffade den på fint med undantag att växlar behövs justeras lite hoppig på 3ans växel men det var väl allt att gnälla på.

Blir väl en renovering vad det lider men ett enklare objekt behövs lite nya plastkåpor till styrkronan och gaffelben de blir till pulver om man tar i dom. Ja ett par kedjesträckare samt kedjeskydd. Sen är det väl bara allmän genomgång lite puts och färg hade tänkt mig Californiavit med svarta detaljer och svartvit sadel. Oavsett trevlig moped som det är och kan med lagom jobb bli riktigt fin..
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av SS440-80 »

Grattis till nyförvärv :thumb:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Peter Holbrant »

SS440-80 skrev: 28 sep 2021, 12:21 Grattis till nyförvärv :thumb:
Tackar åjo skitnöjd riktigt trevlig moped och ett rätt lätt objekt skadar inte få ett lättare objekt ibland heller...
Men ännu bearbetar jag en plan hur den ska se ut! Blir inte riktigt en original renovering eller snudd på för gillar modellen men kommer bli lite egna detaljer och egen färgsättning, ska bara klura färdig i skallen hur den ska bli i min skepnad...
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av umekille »

lämna den orörd utvändigt men ge den en behövlig genomgång...
50års förvaring (patina) säger mer än blank nylackat.
Moppens history liksom försvinner vid första slipdraget.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 29 sep 2021, 08:36 lämna den orörd utvändigt men ge den en behövlig genomgång...
50års förvaring (patina) säger mer än blank nylackat.
Moppens history liksom försvinner vid första slipdraget.
Nä patina är inte min grej även om jag faktiskt äger en patinamoped i form av en skoterett... Sen är grejen när mopeden är renoverad så börjar en ny patina där jag har personliga minnen till varje repa som buckla..... Sen håller jag inte med dig patina är en kombination av gammalt och lathet säger inte mycket mer än så. Varje renovering berättar om renoverarens kunskaper färdigheter samt byggarens vision.

Hade en helt underbart patinerad mustang....
3.jpg
3.jpg (68.5 KiB) Visad 2571 gånger
Helt fantastiskt fin patina inte för att någon lyfte ens ett ögonbryn när man hade den på något rally en skruttig moped i mängden..

Lade två månaders arbete på den och byggde om den i den skepnad jag ville ha den i absolut inte original absolut ingen patina bara lite eget skapande ett bygge lack färg i den kombinationen jag ville ha den....
must.jpg
Du och alla andra har naturligtvis rätt i att anse att jag förstörde en mångårig fantastisk patina... Själv anser jag jag byggde det jag ville äga som inte fanns att köpa färdigt utan måste skapas vilket fungerar utmärkt för mig eftersom de är lämpligt ändå min moped mina pengar mitt arbete... Men visst en patina moped mindre...

Original må vara för gubbar och patina för lata eller de som inte kan är mer mitt sätt att se de på... Men som sagt jag tycker skruvandet renoverandet men även skapa nått eget och unikt är det mest roliga med hobbyn... Andra gillar putsa på en redan fin moped eller bygga för åka fort osv moped är en bred hobby... finns något för de flesta...
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HVA59 »

Jag tillhör den gruppen som älskar patina, tycker det är så snyggt med ett gammalt fordon som har slitits med åren :) Men det finns ju undantag, sånna som bara har stått de senaste 5 åren på nån fuktig plats och gravrostat är ju inte snyggt det minsta, det ska ju vara slitage patina... Sen har jag inget emot de som gör en fin och seriös renovering, modifierat eller ej, det kan man ju själv välja om man ändå ska renovera. Här finns en hel hög duktiga gôbbar på detta forumet som gång på gång har visat var skåpet ska stå när det gäller renovering. Och det tycker jag är hur häftigt som helt, att ni kan få det att se så bra ut! Något som jag aldrig själv skulle kunna göra.
Det hemskaste som finns enligt mig är sånna klåparrenoveringar där de bara tagit och penslat på lite färg dem hittat i en burk i källaren utan förarbete och kallar det för renoverat, har sett för många sånna stackars mopeder där de totalt förstört den gamla patinan hate-wall.gif

Så lacka du din Kreidler i californiavit Peter, det blir säkert jättesnyggt tror jag, kommer matcha Volvon bra :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketaren »

Jo Monarken ska enligt säljarenstarta hoppas kunna få snurr på den så fort vårvärmen börjar komma åter är dock tråkigt att trampaxeln är av så den har bara en trampa men hoppas hitta lämpliga bitar att laga det hela med..
Saxopeden är det något tändningsfel på och en del el måste fixas till tänkte låta skönheterna behålla sin patina hur som haver….
F4C9EBCD-8FC8-4D4E-8B46-33EBBC19FF1C.jpeg
F4C9EBCD-8FC8-4D4E-8B46-33EBBC19FF1C.jpeg
A6719602-B1C6-47F9-AB65-468A250BB5ED.jpeg
Bilagor
E22F73E9-8FFE-455C-9E69-D202763B5089.jpeg
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketaren »

Skumt… syns att man inte är nåt geni på att få in foton… lyckades till och med med en dublettbild.. :roll:
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av umekille »

Bild
Ultraljudstvätt 750ml.Clas ohlson 499:-
Har inte hårdtestat denna godingen än men
av det jag provat så verkar den fungera okey.
En Bingförgasare skulle vara skoj få prova...
tyvärr gav jag bort alla mopeddelar för länge
sen. cocos_acc.gif
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av umekille »

Bild
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Peter Holbrant »

Äntligen hemma vart köp vart bestämt någon vecka men idag var de hämtning...
r22.jpg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Lolalola »

Fantastiskt trevlig! :thumb:
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Petrolhead »

Inte ett inköp egentligen utan mer av ett byte -hittade en kille på FB som ville ha en MT5 och hade en Compact att byta med. Att det var i närheten gjorde det möjligt och vi bytte.
Planen är lite småfix och köra 2-vxl ettt tag till jag fått ordning på en 4-pet jag har i gömmorna.
Compact1.jpg
Compact1.jpg (118.08 KiB) Visad 1585 gånger
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Patrik »

Minsta fyrbeningen här hemma fyllde fyra år i går så han fick ju få sig en egen "traktor".

Hydrostatdrift å 106cm i klippbredd.
IMG_20230725_205118.jpg
IMG_20230726_225110.jpg
/ Patrik
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av umekille »

Bild

köpte en till polaren me som tack för hjälp.
Skriv svar