Hur stöldbegärlig är en moped?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Handfot
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2010, 23:00

Hur stöldbegärlig är en moped?

Inlägg av Handfot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som lundabo är jag mycket väl insatt i hur, var och när en cykel stjäls. Men hur ligger det till med mopeder generellt. Skillnad mellan nyare och äldre mopeder? T.ex ny Peugeot mot gammal Monark som har samma pris på begagnadmarknaden.
Helt avgörande om den är fastlåst eller viktigare med kraftigt lås?

Vore trevligt med kunskap innan man får erfarenhet! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp en Zundapp staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ha efter samtal med försäkringsbolag kommit fram till att vad gäller eumoppar så räknar bolagen kallt med att 50 % av dessa blir stulna inom ett år nä de är nya. Vad gäller gammelmoppar är det väl inte så begärligt måste ju vara någon som vet vad det är och vad det är värt.

Det viktiga är ju att låsa fast din ögonsten hels genom en ramdel som inte går att låssa annat än den kapas av sen är det väl så att ju fler lås desto bättre. Men jag skulle aldrig lämna min moppe obevakad över en natt ute. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->för något år sedan försökte någon sno samtliga av mina mopeder under hela sommaren, flera gånger. en gång bar dom iväg med den cirka 50 meter, men övergav det senare, en annan gång hade dom försökt kapa upp låset utanför på plats, men gav upp. och den sista gången återigen försökte dom kapa upp det nya låset. dessa gånger va det wire lås från mc.

Absolute sista gången dom försökte sno den sommaren hade jag skaffat båglås, den försökte dom såga upp med en liten såg. dom kom genom plasten på flera ställen innan dom gav upp. detta gällde inte några dyrgripar, utan två st puch maxi. hade dom bara försökt lite mer med wirelåsen, exempelvis rycka i dom när dom kapat sönder dom, så hade dom fått med sig mopparna, för det va så jag gjorde när jag upptäckte dom, att det bara behövde nåda stöten så gick dom upp.

så visst försökte folk fortfarande sno gamla moppar, men tror det är mindre vanligt nuförtiden. finns ju så sjukt mycket eu moppar och alla ser likadana ut <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->inte en enda nisse åker veteranmoppe här som är 15 utan nya.. förutom
tre killar som åker i en grupp om två dino blå Puch Dakota och en guld,
samt att ja såg ett par kottar på varsin Compakt förra helgen, den
ena va ljusblå och den andra rubinröd

va ser man som är stulet? jo kinesmopeder som är nytillverkade
om ens en stulen moppe över huvetaget, lustigt på 25 000+ invånare <!-- </EdIndex> --></div>
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla vad försäkringspremien är på en flakmoped...
Minns den var skyhög redan då jag hade min flaka.
Att helförsäkra den var bara att glömma. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->trots att jag slarvat som en dåre med mina schletna moppar har ingen gillat dom så som jag gjort :( haha, nä, men finns ju långfingriga j*vlar, som snor delar istället...eller bensin.... <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, det komiska med mina mopeder var att året innan stod ena jävel olåst hela sommaren utan att jag tänkte på det alls, den stod utanför på samma stället som året efter folk försökte hela sommaren sno den...

nu är mest bensinen som folk snor, därför är tankarna tomma på båda, och den tredje är inlåst i stålbur <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det säkert att ni tror folk är tjuvar bara för att mopeder försvinner...
Jag tror dom är missförstådda för dom flesta långtidslånar dom :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar