Det kallar jag en dålig affär <!-- </EdIndex> --></div>Halvars skrev:Böt bort en Rödmyra som var helt komplett och bara att åka med mot en Zyndapp cylle (70 cc) nu behöver jag bara resten som motor och moppe så har jag en Zyndapp
mc körkort
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur är det med kläder? Det fins ingen lag hur man ska vara klädd
på en mc...Men uppkörningen vad jag förstått kräver ett redigt skinnställ
och grova skinnhandskar Skinnjacka och skinnbrallor av typ vardagsstuk gills inte...samt grova kängor...sånt e ju svindyrt köpa bara för att få kortet(hade tänkt ta de då kan man ju köra 98 o svartkvarna typ laglig) <!-- </EdIndex> --></div>
på en mc...Men uppkörningen vad jag förstått kräver ett redigt skinnställ
och grova skinnhandskar Skinnjacka och skinnbrallor av typ vardagsstuk gills inte...samt grova kängor...sånt e ju svindyrt köpa bara för att få kortet(hade tänkt ta de då kan man ju köra 98 o svartkvarna typ laglig) <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Vilken skyddsutrustning ska jag använda?
Sökanden ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador."
Hämtat från körkortsportalen.
håller med om att det blir dyr utgift, hjälm har man ju redan och kängor har väll de flesta, men jacka och byxor avsedda för mc och ryggskydd kommer bli dyrt <!-- </EdIndex> --></div>
Sökanden ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador."
Hämtat från körkortsportalen.
håller med om att det blir dyr utgift, hjälm har man ju redan och kängor har väll de flesta, men jacka och byxor avsedda för mc och ryggskydd kommer bli dyrt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.handelsboden.com har mc-kläder men dyra ju
jo det verkar som du måste ha skyddskläder vid uppkörning
och reflexväst men sen skiter lagen i vad du har när du kör privat.
många körskolor hyr ut kläder <!-- </EdIndex> --></div>
jo det verkar som du måste ha skyddskläder vid uppkörning
och reflexväst men sen skiter lagen i vad du har när du kör privat.
många körskolor hyr ut kläder <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du vill göra det extra svårt för dig på uppkörningen så skaffar du dig en "glidare".
Uppkörningen är uppdelad i två moment kan man säga. Manöverprov och sedan körning i trafik, om man klarar av manöverproven vill säga. Under manöverprovet ska man visa att man hanterar cykeln i låg hastighet dvs krypkörning i en uppmärkt bana. Och sedan blir det lite undanmanöver i ca 50 km/h med efterföljande slalom, vändning, tillbaka i slalombanan i 50 och sedan en effektiv bromsning. Smällfullt på bromsen alltså! Det är inget jag skulle vilja göra på en Yamaha Viagra ( Virago) tex. Räkna med att du är nervös under uppkörningen. Sedan följer ytterligare bromsprov i 70 och 90 km/h.
När jag tog mc-kortet sommaren 2010 så körde jag en Suzuki GSX 750 -98. Snällare hoj får man leta efter. Lättmanövrerad och en väldigt förlåtande motor, om man råkar ligga på för hög växel tex. Man sitter upprätt vilket gör bromsövningarna väldigt kontrollerade. Riskutbildningen som är obligatorisk körde jag en Honda 600 Hornet med ABS. Känns lite fusk med ABS, vilken apa som helst klarar av en fullbromsning då
Hörde flera som bommade sin uppkörning på sin Harley Japanson eller liknande för att de inte klarade av manöverbanan.
Mitt råd ang skyddsutrustningen är att absolut inte snåla.
Lycka till med körkorten! <!-- </EdIndex> --></div>
Uppkörningen är uppdelad i två moment kan man säga. Manöverprov och sedan körning i trafik, om man klarar av manöverproven vill säga. Under manöverprovet ska man visa att man hanterar cykeln i låg hastighet dvs krypkörning i en uppmärkt bana. Och sedan blir det lite undanmanöver i ca 50 km/h med efterföljande slalom, vändning, tillbaka i slalombanan i 50 och sedan en effektiv bromsning. Smällfullt på bromsen alltså! Det är inget jag skulle vilja göra på en Yamaha Viagra ( Virago) tex. Räkna med att du är nervös under uppkörningen. Sedan följer ytterligare bromsprov i 70 och 90 km/h.
När jag tog mc-kortet sommaren 2010 så körde jag en Suzuki GSX 750 -98. Snällare hoj får man leta efter. Lättmanövrerad och en väldigt förlåtande motor, om man råkar ligga på för hög växel tex. Man sitter upprätt vilket gör bromsövningarna väldigt kontrollerade. Riskutbildningen som är obligatorisk körde jag en Honda 600 Hornet med ABS. Känns lite fusk med ABS, vilken apa som helst klarar av en fullbromsning då
Hörde flera som bommade sin uppkörning på sin Harley Japanson eller liknande för att de inte klarade av manöverbanan.
Mitt råd ang skyddsutrustningen är att absolut inte snåla.
Lycka till med körkorten! <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg