Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart kul och hitta sådana fynd och det händer ju inte precis varje dag. Där hade jag nappat direkt även om jag minst sagt aldrig gillat den modellen med plåtram och den platta tanken. Men man kan ju gilla saker av olika skäl och här är skicket direkt vinnande för mig i alla fall. Det är bara att gratulera till ett bra köp. :D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:Gällandes Smarten så finns det: dragkrok, universal bagageräcke, samt takräcke att köpa. Motorstorlekarna varierar, det finns 4 modeller av smart med olika utstyrsel varav min är den dyraste förutom Brabusmodellen som är en fabrikscustom som ligger på över 200 000kr
I min sitter det en 3cylindrig mercedesmotor på närmare 1000cc
med insprutning. Den har väl ca 60hkr å är riktigt snabb i den lilla pluttbilen..
Ja den där bilen är ju klart intressant. Konstigt att jag inte reflekterat över den tidigare men jag är, kanske tyvärr?, fixerad vid det som är gammalt och sådana saker är "nytt" och alldeles för dyrbart i min föreställningsvärld.

Genom Patriks inlägg och "fråga på annat fordon" kunde jag se att den här bilen får dra 820 kg släp med B-kort och det är långt över vad jag väntade mig. Har man sedan takräck är ju lastmöjligheterna inte sämre än någon annan bil. För min del i tidigare bilar har jag kört utan passagerarstol så det gått att lasta där men i nya bilar är det inte alltid så lätt att demontera sätena. I varje fall är det så i min Audi 100 = näst intill omöjligt...

Nu ska jag leka lite och följa begagnatmarknaden på Blocket för den här bilen men jag väntar mig den kostar betydligt mer där så du har säkert fyndat riktigt ordentligt om min magkänsla är rätt. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vaför va det rasade motorer på smartarna för ? :? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen aning jag vet knappt vad Smart bil är. Jag kör väldigt lugnt och är inte så orolig för motorras men har det varit sådana problem så har fabriken säkert åtgärdat det.

Jag kollade begagnatmarknaden lite löst igår och en sån tio år gammal ligger runt 20 papp ungefär men då har de gått betydligt mer än ett par tusen mil så drNovolette måste fyndat rejält där med halva priset, knappt några mil på mätaren osv.

En annan sak jag undrar över vad är bilen gjord av, jag menar dörrar, skärmar, trösklar osv. Är det vanlig karosseriplåt, plast, aluminium, kolfiber (!) eller vad? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:köpte en husbuss me luftfjädring 8)
Bild
Perfekt transport och boende till Vännäs nästa helg :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag åkte en smart för första gången i mitt liv för ett par dagar sen, en vänn som har en och är helt tokig i smart, hon kör själv en rosa smart med massa tillbehör och hon anordnar smart träffar med mera, till och med tatuerat smartlogga på vaden! :lol: med andra ord tokig i smart.

Jag blev förbryllad över hur rymliga dom är!? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja Wiklundsgrabben, gillar man en halv bil så :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Egentligen är jag ganska ointresserad av bilar och har väl varit det mest hela tiden trots jag haft och hållit på med dom. För mej är det mer som ett redskap eller verktyg och som statussymbol är värdet snarare negativt då bilar förstör naturen och då är jag mer stolt på cykeln men ändå är bilen oslagbar och mkt bra att ha. Som jag ser det har den här bilen, Smart alltså, fler fördelar än den ger sken av. Den gör helt enkelt skäl för sitt namn, Smart alltså... :wink:


En annan sak jag börjat bedöma på bilar på är hur dom låter. En statsjeep kan låta som ett reaplan med dom stora breda hjulen i motorvägsfart. Nu måste jag lyssna hur en sådan här Smart låter. Det finns väl inte jättemånga av dem men någon gång ska jag väl få höra när jag passerar cykelbron över motorvägen eller står vid en P-plats vid en landsväg. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Klart kul och hitta sådana fynd och det händer ju inte precis varje dag. Där hade jag nappat direkt även om jag minst sagt aldrig gillat den modellen med plåtram och den platta tanken. Men man kan ju gilla saker av olika skäl och här är skicket direkt vinnande för mig i alla fall. Det är bara att gratulera till ett bra köp. :D
Precis, gillade att den var i såpass ok skick så man bara behöver fixa så den går :)

Här är en bild från svänghjulssidan också, en sak jag la märke till är att det är nåt plastband "snirklat" runt elen från motorn, Jossan och Monas bild på deras hade också så, var det original tro?
Och det är nog inte bara på veven den är stum den här, för t.om växelspaken är stum.

(klicka för större bild)
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stor bra bild amarace. Fiffigt med länk i bilden oxå...

Jag vill minnas att den där spiralen runt kablarna var original.

Tror du att du har igång den i sommar??? <!-- </EdIndex> --></div>
Halvars
Inlägg: 473
Blev medlem: 06 feb 2011, 00:00
Ort: Sachsdalen

Inlägg av Halvars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en fin fungerande plåtbil idag.
Tillverkare är Alps från Japan.
http://imageshack.us/photo/my-images/406/020qcf.jpg/
Men inte fan får jag till det med bilderna.
Chaffisen har kört lite huvudlöst, men vad kan bergära för en tjuga :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Egentligen är jag ganska ointresserad av bilar och har väl varit det mest hela tiden trots jag haft och hållit på med dom. För mej är det mer som ett redskap eller verktyg och som statussymbol är värdet snarare negativt då bilar förstör naturen och då är jag mer stolt på cykeln men ändå är bilen oslagbar och mkt bra att ha. Som jag ser det har den här bilen, Smart alltså, fler fördelar än den ger sken av. Den gör helt enkelt skäl för sitt namn, Smart alltså... :wink:


En annan sak jag börjat bedöma på bilar på är hur dom låter. En statsjeep kan låta som ett reaplan med dom stora breda hjulen i motorvägsfart. Nu måste jag lyssna hur en sådan här Smart låter. Det finns väl inte jättemånga av dem men någon gång ska jag väl få höra när jag passerar cykelbron över motorvägen eller står vid en P-plats vid en landsväg. :)


Den går enormt tyst å har samma kupe'utrymme som en merca C-class, är supersoft i fjädringen å "sätter sig" tom. vid gaspådrag.
..nä alla som åkt me är sålda tom. min 76åriga superskeptiska farsa!
En polare sitter redan å lusläser blocket..

Bilen är hög å dörrarna är enormt stora så den har grymt bra inkliv.
Utymmet bakom stolarna rymmer 2 stora scanbackar dvs 98cm långt å ca 40cm djupt 80cm högt. jag funderar på att ha ett skåp med hyllor bak då utnyttjas ju även höjden å man får nog med sig det mesta om man bara har ett takräcke för lite längre grunkor..

För min del så har det länge känts onödigt att skjutsa runt på ett baksäte å när det gäller arselflyttning så vill jag bara att det ska funka å dessutom billigt. för mig funkar då antingen gammalt skattebefriat eller modernt funkis Hi-tech microbil.
Denna gång har jag betalat fläsk.. Det var ingen som helst bra affär men jag betalar hellre mer för en flongny känd enägars gubbil med mok. och v-däck (fastän många år på nacken) än en av nyare årsmodell med okänd bakgrund & en drös med mil, eftersom jag tänkt mig denna som en keeper..

när det gäller motorerna så är dom 100% Merca å kvalitet därefter men anledningen till att det finns risk för ras är två.
1: dom har varit för generösa när dom skrivit serviceintervallerna i serviceboken oljebyte var 1500mil är alldeles för sällan på en liten motor som jobbar rätt varmt å bara har 3liters oljevolym.
2: dom äldre smartisarna har ingen oljeplugg utan måste sugas.
många skiter i detta å tömmer motorerna via insatsoljefiltret som ser ut att sitta längst ner på motorn men faktum är att det ligger kvar ca 1liter gammelolja i tråget. Så motorerna får mao. aldrig fräsch olja
Där är en av anledningarna till att jag dyrbetalade för en 1000milabil <!-- </EdIndex> --></div>
Smatter
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 jun 2012, 23:00

Inlägg av Smatter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev: Bilen är hög å dörrarna är enormt stora så den har grymt bra inkliv.
Hur är ståhöjden i en såndäringa? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack doktorn intressant men vad betyder "mok." och vilket land är bilen gjord i? Det ringer Norge i bakhuvudet men jag vet inte säkert...

Lycka till med bilen förresten, jag tror den kommer ge dig mer utrymme för veteranprylar du stöter på och vill ha...

I våras missade jag två gamla utombordsmotorer i skapligt originalskick. Den ena var en 30- eller 40-tals Penta men startkula på svänghjulet och mässingsrigg och den andra var en Seagull från 60-talet. Båda tusen spänn men hade inga pengar just då men han var bussig och lovade hålla dom åt mig. Efter två månade återkom jag men då hade han så sålt dom bara någon vecka innan. :(

Vad jag menar är att jag tycker det är roligare med sånt än slänga pengar på dyr bensin, dyra bilförsäkringar m.m. Därav tycker jag den där lilla bilen är synnerligen intressant och det går ju t.o.m. att dra hem ett rejält lass ved med släpvagn. Som bil räknat är då inte Citroen 2CV något alternativ i en jämförelse om man nu inte drar in det där med nostalgi och kultvärde.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:vad betyder "mok."
Motor- och kupevärmare <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar