Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Coolvette »

Intressant ämne, fotografering är lite som att diskutera stereoanläggningar... 8)

Vissa människor söker felen på (ljud-) bilden, dom kan inte njuta av låten eller fotot, bara se felen och kommentera "fasfel" eller "dåligt skärpedjup".

För andra inte spelar kvaliteten någon som helst roll.
En låt eller ett foto, oavsett skärpan startar för dom bara en minnesbild och dom förflyttas till en helt annan plats och tid.

Jag respekterar, och uppskattar, dom som snöar in på detaljer men för min del fungerar dagens mobilkameror tillräckligt bra, har i många år asat sunt på en kompaktkamera men nu får mobilen ta över...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

Coolvette skrev:Intressant ämne, fotografering är lite som att diskutera stereoanläggningar... 8)
Förstår din tanke men kan inte riktigt hålla med. En kamera kan jämföras med an annan tekniskprodukt men fotografering är ett hantverk och kan inte jämföras med att lägga på en platta på skivspelaren.
Måste citera en bekant till Mona som är en mycket duktig fotograf. -"Att säga till någon: - vilka fina bilder du tar! Du måste ha en bra kamera. Är som att säg till en kock: - Vilken god mat du lagat du måste ha bra grytor".
Likväl mat och musik som foto blir inte bra av enbart bra utrustning, men det underlättar.

Val av kamera och hur avancerad man väljer är beroende på vad du ska använda den till. För forum och facebookbilder så behövs inget annat än mobil eller compaktkamera.
//Jossan
Josefine Andersson
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Falkfish »

Raketsport skrev:
Coolvette skrev:Intressant ämne, fotografering är lite som att diskutera stereoanläggningar... 8)
Förstår din tanke men kan inte riktigt hålla med. En kamera kan jämföras med an annan tekniskprodukt men fotografering är ett hantverk och kan inte jämföras med att lägga på en platta på skivspelaren.
Måste citera en bekant till Mona som är en mycket duktig fotograf. -"Att säga till någon: - vilka fina bilder du tar! Du måste ha en bra kamera. Är som att säg till en kock: - Vilken god mat du lagat du måste ha bra grytor".
Likväl mat och musik som foto blir inte bra av enbart bra utrustning, men det underlättar.

Val av kamera och hur avancerad man väljer är beroende på vad du ska använda den till. För forum och facebookbilder så behövs inget annat än mobil eller compaktkamera.
Saknar fortfarande GILLA knappen...
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Coolvette »

Raketsport skrev:
Coolvette skrev:Intressant ämne, fotografering är lite som att diskutera stereoanläggningar... 8)
Förstår din tanke men kan inte riktigt hålla med. En kamera kan jämföras med an annan tekniskprodukt men fotografering är ett hantverk och kan inte jämföras med att lägga på en platta på skivspelaren.
Måste citera en bekant till Mona som är en mycket duktig fotograf. -"Att säga till någon: - vilka fina bilder du tar! Du måste ha en bra kamera. Är som att säg till en kock: - Vilken god mat du lagat du måste ha bra grytor".
Likväl mat och musik som foto blir inte bra av enbart bra utrustning, men det underlättar.

Val av kamera och hur avancerad man väljer är beroende på vad du ska använda den till. För forum och facebookbilder så behövs inget annat än mobil eller compaktkamera.
Jossan, jag förstår din tanke men du förstår mig fel, tror jag.
Jag förstår mycket väl att för en fotograf blir inte bilden till av en slump, mycket tanke med vinklar och ljussättning, jag underskattar inte det och ur den aspekten är fotografering mycket mer av ett hantverk men det är betraktaren jag pratar om.

Min mening är att en del människor som betraktar bilder eller hör på musik inte kan släppa den tekniska aspekten.

Att höra på en LP-skiva kan vara att " lägga på en platta" men för de verkliga stereonördarna stoppar det inte där.

Från en betraktare av ett foto kan man höra att fokus ligger fel, att vitbalansen skulle kunna vara bättre, att man skulle tona bilden mer i rött, detta på en bild som för mig visar ett intressant motiv, jag tittar sällan på den tekniska delen, bryr mig mindre.

På liknande sätt kan en stereonörd "höra förbi" musiken som sådan och bara fokusera på tekniska bitar i det ljud som når örat.
För andra startar musiken en minnesbild och då betyder inte för mycket eller för lite bas / diskant ett dugg, dom bryr sig lika lite om dessa "brister" som många andra bryr sig om kort skärpedjup på ett foto.

Det finns ett subjektivt begrepp som ofta används om bilar och motorcyklar: "körglädje".
Tekniska fakta bakom ett fordon går att fastställa, effekt, vikt, acceleration, toppfart, detta och mycket mer går att mäta.
Körglädje är ju något man själv upplever, hur fordoner rör sig, hur ergonomin passar den egna kroppen, och så vidare.
På ett liknande sätt kan högtalare faktiskt vara beskaffade.
Man kan mäta hur hög effekt man kan mata innan spolarna brinner upp, hur låg frekvens basen kan återge, hur höga frekvenser diskanten kan återge men likt körglädje har man svårt att mäta ljudkvaliteten som når örat, om det är burkigt ljud eller liknande.

Alla har rätt till sitt eget förhållningssätt till detta, finns inget rätt eller fel, bara olika åsikter.
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av drutten »

Shoppade ett par stycken NOS Bing 15mm till Flinta i dag :)
Bilagor
image.jpg
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av BjörnK »

Skulle behöva en sådan bing 15 till mitt projekt.
Var handlade du?
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av drutten »

Köpte mina hos RNMotor
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av BjörnK »

Finns den butiken kvar?
Hemsidan verkar inte fungera
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av drutten »

BjörnK skrev:Finns den butiken kvar?
Hemsidan verkar inte fungera
Ja den finns kvar han har tydligen lite teknikstrul
Borde komma igång igen snart
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av BjörnK »

Det fick bli Brattis2 på Tradera som jag köpte min av.
Han hade lite andra nosbingar till salu, såg jag.
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Falkfish »

Bästa priset på NOS Bing Kyrkportare torde väl ändå vara : http://www.mopedrenovering.se/sachs/for ... nte-g.html
Mattis
Forumsponsor
Inlägg: 180
Blev medlem: 25 jun 2008, 23:00
Ort: Backen / Åsensbruk

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Mattis »

Fick hem en fin motor idag. Vet inte vad jag skall ha den till.. Skulle haft en 2000 eller liknande. Eller så blir den som pynt i någon hylla.
Det är en 50/3 klh. De första kleinkraftraderna hade dessa runt -60
3,2 hästar med lilla kyrkporten. Långa växellådan med samma utväxling på 3:an som de 4-växlade.
Seriöst och noggrant renoverad med fina bitar. Tyvärr plastluftburk...
Bilagor
IMG_20160303_112814.jpg
IMG_20160303_113159.jpg
IMG_20160303_113122.jpg
IMG_20160303_113043.jpg
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av erlan »

jag har även sett effektuppgifter på dom där cylindrarna på 3,8 hk.
är det någon som VET om det finns med olika effekt? det kan ju skilja på luftburkar och avgasrör?
den lilla fläktkylda toppen finns väl även med stora och små förbränningsrum?

erlan
Mattis
Forumsponsor
Inlägg: 180
Blev medlem: 25 jun 2008, 23:00
Ort: Backen / Åsensbruk

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Mattis »

erlan skrev:jag har även sett effektuppgifter på dom där cylindrarna på 3,8 hk.
är det någon som VET om det finns med olika effekt? det kan ju skilja på luftburkar och avgasrör?
den lilla fläktkylda toppen finns väl även med stora och små förbränningsrum?

erlan
Enligt herren jag köpt den från så har 3,8ps större kanaler och ser ut som en 4,3ps underifrån. Dock lilla kyrkporten på bägge som jag förstod det.
50/3 klh som jag har. 3,2ps vid 6800varv komp 8,7
50/3 lkh 3,8ps vid 7350varv komp 9,0
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av erlan »

Tackar så mycket för den lärdomen.
då har jag nog båda cylindrarna i mina samlingar, kanske...
jag har en med mindre kanaler, som jag trott var uppfilad från runt insug.
ska kolla om den har 2 "vårtor"

känns som det är ett samlarområde som kommer att räcka livet ut.

erlan
Skriv svar