Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Micke S »

Bra grej som man har nytta och glädje av :) Det ser ut att vara bra volym, är det en 10 liters?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

Micke S skrev:Bra grej som man har nytta och glädje av :) Det ser ut att vara bra volym, är det en 10 liters?
Inte fullt så stor, den är på 6 liter. Får väl ta en blockhalva i taget :)
//Jossan
Josefine Andersson
posch
Forumsponsor
Inlägg: 244
Blev medlem: 08 jul 2009, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av posch »

Antar att du inte har hunnit prova den än.
Jag fick en 10 liters som födelsedagspresent i höstas.
Har testat med en sönderplockad förgasare i en glasburk fylld med avfettning, nedsänkt i behållaren fylld med vatten.
Det fungerade bra. Testade även med avfettning i en kapad plastdunk med ekrar i. Fungerade också.
Med bara vatten inget märkbart resultat.
Ska vara Intressant att få veta andras erfarenheter.


Bild
Bild
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

Har inte hunnit testa än. Vilken temp körde du på?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Micke S »

Jag kör max temp fast skulle man vänta på att burken värmer upp så tar det lång tid. Så jag häller i varmvatten som håller 55 grader. Sedan använder jag handdiskmedel, YES Platimum och en halv påse citronsyra.

Det finns säkert bättre medel men det här fungerar bra. Har läst att en del kör med avfettning med bra resultat. Men jag har inte testat för det går åt 20 liter för att fylla burken och det skulle bli dyrt. Dessutom kanske det inte är så kul att ha så mycket varma ångor i garaget och det innebär nog en viss brandrisk också.

Jag brukar göra en vanlig avfettning med duschflaska och pensel först så att man slipper skita ner tvättmediat på en gång.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
posch
Forumsponsor
Inlägg: 244
Blev medlem: 08 jul 2009, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av posch »

Jag hällde också i varmvatten och knappade in 50 grader
Men lade i en glasburk bara så stor att förgasardelarna fick plats fylld med avfettning.
Tid 45 min, men tror att delarna var rena långt tidigare.
Ska prova med diskmedel vid tillfälle.
Användarens profilbild
twostroker
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 sep 2014, 19:01
Ort: Skåne

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av twostroker »

Jag kör med full värme (80 grader), och Tickopur R33 i ultraljudstvätten.
Funkar mycket bra...
Avfettning ska inte användas direkt i tvätten.
Yamaha FS1 x4
Puch Maxi
Monarscoot -57
Usch Dakota-77
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av SS440-80 »

Man ska inte gnälla över snö och kyla, man ska utnyttja varje säsong till max :mrgreen:

Så för att få ut mest möjliga av före-mopedförsäsongen, så blev det en riktigt rolig julklapp :-BD TVÅTAKT SÅKLART mistick_yes.gif

Bild

Bild

Bild
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HSE »

Köpte en modell av Sterlingmotor. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stirlingmotor" onclick="window.open(this.href);return false;.
DSCN5796.JPG
DSCN5796.JPG (127.8 KiB) Visad 3020 gånger
.
DSCN5797.JPG
DSCN5797.JPG (130.43 KiB) Visad 3020 gånger
. Förvånade hur mycket den varvar, motsvarar ångmaskinen i bakgrunden men utan vatten och ångpanna :shock: Själva modellen lider tyvärr av dålig/glapp lagring av vevpartiet men varvar som sagt ändå vildsint och driver en liten generator.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Patrik »

Var och skulle handla igår kväll och råkade köpa mig fyra guldfiskar också.
(alla guldfiskar är inte branngula).
6tag_090118-204822.jpg
/ P
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av GhR08 »

20180104_143832.jpg
För att bidra med något helt annat.
En annan hobby jag ut förutom mopeder och motorcyklar är uranglas.
En pudel jag köpte på en antikaffär i södra Stockholm.
Gjord i Italien nån gång under 40-50 talet.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

Det är roligt med flera hobbys. Har aldrig hört talas om uranglas, hur halkar man in på det området?
//Jossan
Josefine Andersson
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HSE »

Man kan kolla med en Uv lampa om det är Uranglas :wink: "Uranglas är glas där man har tillsatt uran i glasmassan. Mängden uran i glaset varierar vanligen från spårnivåer till runt 2 viktprocent uran. Färgen på uranglas varierar från gult till grönt. Uranglas användes förr till hushållsföremål, men detta upphörde i princip då tillgången på uran kraftigt begränsades under kalla kriget"
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Patrik »

HSE skrev:D16 elle D20 tror jag det är :wink: Saknar bara D24 nu...
Jag köpte mig en D12 på Tradera någongång och kanske någon D10 också men sedan fick det bli en sprillans D21 (hösten 2010 var det fick jag kollat i mailen).

Tyckte D21 verkade käck med att man kan pumpa på vatten medans maskinen är i drift så den föll jag för.

D24an är ju frän med sin manöverpanel men skulle nog välja en D22 med sina dubbla cylindrar.


Sedan kan man ju drömma om en gammal D32... Fast det gjordes ju en begränsad på 500st upplaga av dom förra året men prislappen var väl en bit över 2000 euro..

/ P
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HSE »

Patrik skrev:
HSE skrev:D16 elle D20 tror jag det är :wink: Saknar bara D24 nu...
Jag köpte mig en D12 på Tradera någongång och kanske någon D10 också men sedan fick det bli en sprillans D21 (hösten 2010 var det fick jag kollat i mailen).

Tyckte D21 verkade käck med att man kan pumpa på vatten medans maskinen är i drift så den föll jag för.

D24an är ju frän med sin manöverpanel men skulle nog välja en D22 med sina dubbla cylindrar.


Sedan kan man ju drömma om en gammal D32... Fast det gjordes ju en begränsad på 500st upplaga av dom förra året men prislappen var väl en bit över 2000 euro..

/ P
Tittat på D21 med sin matarvattenpump men som du skriver D22 är också intressant. Men de är inte så billiga med tanke på att de mest står på en hylla hos mig. Runt 6 k sek nya. Funderar att bygga om till gasdrift som här. https://www.youtube.com/watch?v=t-eJFi9kCIU" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar