Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Patrik »

Nu i eftermiddag har jag och Jesko hämtat oss en bakskopa som jag och Judith spanade in för ett tag sedan.

En del masande att få ut den till vägen men det lyckades vi med efter en stund.

Nu är det bara det här med kategorier på trepunkten vi får klurar lite på, har inte måttat ännu men ser ut att vara lite större hål på bakskopan än i armarna.


Bild
Bild

:)
/Patrik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av erlan »

Det finns speciella hylsor att lägga i lyftarmen.
tryckstången kan man köpa en extra ände till, och byta. det är samma mittendel till kat. 1 och 2,
på dom universaltryckstänger man kan köpa nu för tiden.

erlan
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Patrik »

erlan skrev: 17 jul 2020, 22:12 Det finns speciella hylsor att lägga i lyftarmen.
tryckstången kan man köpa en extra ände till, och byta. det är samma mittendel till kat. 1 och 2,
på dom universaltryckstänger man kan köpa nu för tiden.

erlan
Kategori 1 på traktorn, alltså 19mm till tryckstången och 22mm i dragarmarna.
Skopan har 22mm både "uppe" å "nere".

Tänkte tagit en sväng och handlat lite idag men rackarn hade bara öppet kl 10-12 så det var ju förstås stängt för dagen när jag kom dit.
Tog svängen om en loppis istället och köpte lite gamla grejer istället på hemvägen.

Bilder på "fynden" kommer senare. :)

/ P
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Lolalola »

En nytillverkad reklambanner!
Jag bytte ett fönster i det andra garaget och då fick jag skarva i en bit gips istället för den mysiga korrugerade plåten.
Det blev inte alls snyggt, men med en sån här uppspänd syns det ingenting. :)

Bild
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av SS440-80 »

slider_score.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick min nya svets idag och kan säga riktigt nöjd hänt en del på 12-15 år.. mindre lättare smidigare bättre justering och kraftigare ändå bara 1 fas 200amp dock kommer jag inte kunna kräma högre än 160 men det lär räcka tillräckligt
20200720_191822.jpg
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Patrik »

erlan skrev: 17 jul 2020, 22:12 Det finns speciella hylsor att lägga i lyftarmen.
tryckstången kan man köpa en extra ände till, och byta. det är samma mittendel till kat. 1 och 2,
på dom universaltryckstänger man kan köpa nu för tiden.

erlan

Jag och Jesko var och handlade lite grejer idag.
Jesko plockade ihop det mesta men tryckstången fick jag lyfta ner från hyllan själv då den vägde för mycket.


Bild

Tryckstången blev en med 19mm I traktor änden och 28mm i andra så med en hylsa i skopänden så blir det bra.
/Patrik
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av umekille »

bakskopa var populär frakta mjölkkrukan till mjölkbryggan vid vägen.
efter en dags snöskottande med den...vill du nog aldrig nyttja den igen sen cocos_acc.gif
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Patrik »

umekille skrev: 22 jul 2020, 18:59 bakskopa var populär frakta mjölkkrukan till mjölkbryggan vid vägen.
efter en dags snöskottande med den...vill du nog aldrig nyttja den igen sen cocos_acc.gif
Snöröjningen fixas med plogen fram. :)
IMG_20200722_204334.jpg
/ Patrik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HSE »

Vad köpte du för svets? Min är som sagt trasig, har en gammal enfasare som är omöjlig att svetsa snyggt med som jag haft i reserv. Svetsade ett trasigt fäste på åk klipparens aggregat häromdagen och det ser ut som en femåring gjort det :( Fast det håller än så länge men jag måste investera i nått som fungerar...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Peter Holbrant »

HSE skrev: 22 jul 2020, 21:32 Vad köpte du för svets? Min är som sagt trasig, har en gammal enfasare som är omöjlig att svetsa snyggt med som jag haft i reserv. Svetsade ett trasigt fäste på åk klipparens aggregat häromdagen och det ser ut som en femåring gjort det :( Fast det håller än så länge men jag måste investera i nått som fungerar...
Skickade ett pm om det...

I övrigt lustigt vart erbjuden köpa en casal förmånligt idag såpass förmånligt att det blir svårt neka så möjligt det blir 3 snabbprojekt detta året.... Köpte ju en Romet750 pegasus den ska dock inte göras mycket med fixa elen och säkerställa driftsäkerhet samt i alla fall 1 däck.. Ogar har bara fälgar kvar att fixa och få ordning på förgasaren och nu detta Casal projekt som mest verkar bestå i lite lack och plocka ihop den.. Men vi får se ska åka kika på den till helgen..
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av billykid »

Peter Holbrant skrev: 20 jul 2020, 18:28 Fick min nya svets idag och kan säga riktigt nöjd hänt en del på 12-15 år.. mindre lättare smidigare bättre justering och kraftigare ändå bara 1 fas 200amp dock kommer jag inte kunna kräma högre än 160 men det lär räcka tillräckligt
20200720_191822.jpg
.
.
Bra snyggt Peter, sticker ja ut min haka igen, maxar 200 Amp en fas min 16.A vilket du troligen ej behöver.
Min transo svets...haha på låga 42Amp/1,6mm eletroder....då blev det så här...(pinnsvetsar ner till gods 1.mm) sen blir det svårare.. staff_shutup9ou.gif

Men alla lär vi nått...lite avis på ditt slip/spackel. Där har ja å lära....få det jämt å snyggt...
Bilagor
hb.bränn_Pinsvet_mini.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av SS440-80 »

billykid skrev: 22 jul 2020, 23:52 Min transo svets...haha på låga 42Amp/1,6mm eletroder....då blev det så här...(pinnsvetsar ner till gods 1.mm) sen blir det svårare.. staff_shutup9ou.gif
Men alla lär vi nått...lite avis på ditt slip/spackel. Där har ja å lära....få det jämt å snyggt...

OJ! VILKEN STOR TÄNDSTICKSASK DU HAR BILLY :shock: :shock: :shock:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja ibland händer det bara.. Vart med ytterligare ett projekt... på denna var dock det mesta redan gjort.. till och med lackerad vad jag kan se saknas de lite småplock och skruvar samt en bättre framskärm luftburen samt ett trevligare styre.. Dock är bara tank och lampa lackerad men har ju färg över efter Rometen så möjligt den blir röd i stället.. Men den gröna färgen vart riktigt snygg den åxå så vi får se.. Å andra sidan projektet får ligga till sig till tid finns några andra måsten före..
20200727_204632.jpg
20200727_204644.jpg
20200727_204651.jpg
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HVA59 »

Ojojoj nu har jag äntligen lyckats ta mig in på forumet igen efter att ha tappat bort lösenordet... Måste skaffa ett som är lättare att komma ihåg haha.
Blir många trådar att läsa ikapp här nu, har natten räddad :wink:
Men det har blivit lite inköp sen sist, ja inte mycket i mopedväg, var nära på en fin Rex men den var för långt bort...
Men då det visserligen är flera månader lång kö för uppkörning så har jag i alla fall skaffat mig en bil, köpt av en som morfar kände... En ganska skabbig Volvo 245. Gillar modellen, och den går helt ok, men den är fruktansvärt rostig... Har aldrig lagat rost innan men lär nog lära mig på denna i alla fall :shock: Dock fick jag den billigt så den duger nog gott som första bil även om den är skabbig :)
20130611_022249.jpg
20130611_022233.jpg
Och nästan samtidigt fick jag tag i en traktor, jag har börjat intressera mig för sånna också nämligen, och har en Grålle från 49 och en Massey Harris från 46 sen innan, men fick nu chansen att köpa en mycket ovanlig Farmall DF25 av en jag känner till vad jag tyckte var ett bra pris. Den har stått i ett öppet skjul med andra traktorer i minst 35 år men jag ska försöka få igång den :)
20130611_000029.jpg
20130611_000038.jpg
20130611_000050.jpg
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar