Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

Vilken smäll den fått på fälgbanan :shock:
Snygg hoj som ser betydligt äldre ut än den är
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Lolalola »

Raketsport skrev: 26 okt 2020, 12:30 Vilken smäll den fått på fälgbanan :shock:
Snygg hoj som ser betydligt äldre ut än den är
Ja den har fått en riktig körare där på sidan. Men eftersom det snart är vår har jag redan tagit isär hjulet och lämnat in grejorna till min omekrings-guru. Med lite tur får jag tillbaka hjulet på onsdag. Men jag snålade och tänker använda en bakfälg från Yamaha AS3. Den är aningen smalare men gratis och framförallt fanns den i mitt garage. :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Micke S »

Ordningen återställd :D Jag har varit utan moppe ett tag men fick möjlighet att köpa tillbaka min gamla Zundapp. Den köptes nu utan motor och får en 5-växlad med YZ80 cylinder som jag gör iordning.

Moppen såldes 2018 om jag minns rätt. Köparen en mycket trevlig person gick tyvärr bort i cancer sedan. För ett tag sedan såldes moppen av dödsboet och en vän köpte den för att komma åt motorn. Det var en 5 vx med reedkonverterad Polini80 och 44-slag vevaxel från RP Exhaust. Så fort jag fick reda på att den eventuellt skulle säljas framöver passade jag på att knipa den innan den erbjöds till försäljning.

Bilden är från när jag hade den men den ser precis likadan ut nu.
Bilagor
Min.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Hasse »

Välkommen tillbaks! :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Micke S »

Hasse skrev: 29 okt 2020, 15:19 Välkommen tillbaks! :wink:
slider_cheers.gif
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av billykid »

En en stonkare...vill....ha... mistick_yes.gif
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HVA59 »

phhhh... Det har inte varit mycket med inköp nu på senaste... Har inte varit mycket med något överhuvudtaget faktiskt... Har lite grann tappat orken med maskiner helt och hållet faktiskt :( Vet inte riktigt varför, men gnistan försvann känns det som. Det har nog sina anledningar som jag inte vill prata om, men även min totala inkompetens att fixa ens den minsta lilla bagatell som gjort att det inte hänt så mycket på sistone.
Funderar faktiskt på att göra mig av med en del grejjer nu... Tror mina trogna Yamaha DTs får gå... Den ena lyckas jag inte få att gå bra igen och den andra har någon snott förgasardelar från :roll: Även 245:an lär nog snart få gå... Har insett att rosten är typ överallt och att jag numera av "anledningar" inte har tillgång till nån verkstad längre så att fixa det blir nog ett övermäktigt projekt för mig.
Funderar även till och från på att göra mig av med en del mopeder, men är lite osäker än.

Oavsett, nu när det är avklarat, så var det i alla fall så att när jag var kanske 13 eller nåt sånt och precis hade börjat intressera mig för mopeder så var jag hos en som morfar kände och fick prova att se om jag kunde få igång en del av hans mopeder. Han hade en ganska rejäl samling av alla möjliga fordon i uthusen till sitt lilla torp, bilar, traktorer, motorcyklar, mopeder... Bland annat en chevrolet från 1929 som rullat i byn sen ny, bara 3000 mil eller nåt sånt. En Nimbus 750cc motorcykel, en fin blå Rex 98cc (som jag blev tillfrågad om jag ville provköra, men jag vågade inte :wink: ) en Rex 147cc med kilrem från 1928, en blixt 98cc, en DKW Diamant 98cc, en Husqvarna Novolette från 1952, en Monark M32 från 1953, en MCB 1209, en Velo Solex... Ja där fanns mer men men.
I alla fall så minns jag mycket väl hur jag kämpade hela dagen tills jag hade så ont i benen att jag knappt kunde stå upp med att försöka få igång den gamla Novoletten och Monarken. De hade ju gnista bägge två så det skulle väll inte vara så svårt att få igång dem, men jo, det var det! Minns hur jag kämpade fram och tillbaks längs den lilla grusvägen med de båda tvärdöda mopederna :D Ett roligt minne nu men inte lika kul då! Fick aldrig igång nån av dem, så rullade ut 1209:an, och jodå, 3 kickar så small den igång! Den måste ha varit nerdrevad rejält för jag minns att när jag skulle köra iväg så stegrade den så jag nästan ramlade av. Men den lät fruktansvärt illa i motorn så jag körde inte så länge med den.

I vintras då gick denne mannen hastigt bort, och hans släktingar sålde alla hans grejjer på Klaravik. Mycket av grejjerna blev fruktansvärt dyrt, men jag Hade ögonen på Novoletten och Monarken. Kändes på sätt och vis fel men samtidigt kändes det som att jag ville ha revansch på mopederna. Jag hade tyvärr ingen möjlighet att buda på dem själv, men pappa höll ett öga på auktionen. Fick sen ett sms att han inte hade vunnit nån moped... Men två 98 kubikare! Va?! Ingen av oss har ju mc körkort! Men jodå, han hade köpt oss en 98 kubikare var. DKW:n och Blixten. Och i slutändan så hade han faktiskt ovetande lyckats vinna Novoletten med :mrgreen: cocos_acc.gif

Har tyvärr inga bilder förutom de från Klaravik, och sparade aldrig några på Novoletten, men det går ju att ordna framöver :)
DKW-diamant.jpg
DKWn lade jag köpte jag sedan av pappa. Det är troligtvis en 37:a, men jag är inte 100% säker på det. Det tråkiga med den är att det inte finns några papper på den, bara de gamla skyltarna på den. Någon som vet om och hur man kan regga in en motorcykel bara med dem? (Jag kan lova att tutan låter precis lika mycket som det ser ut förresten :mrgreen: )
Blixt-NV.jpg
Bilxten har en ganska härlig patina, och en ganska skön körställning om man jämför med DKWn, den lilla frädringen i denna gör den 100 gånger bekvämare än DKWn, tro mig! Och till denna finns i alla fall ett papper på att den har blivit nerstrypt 1945 för att kunna gå under de nya lättviktslagarna då. Något som DKWn aldrig blivit. Den är från 1938 enligt papperna.

Båda motorcyklarna lyckades jag faktiskt få liv i samma dag som vi hämtade dem! Båda hade otroligt nog gnista direkt, och efter en rejäl rengörning av tankar och förgasare så puffade båda två igång. DKWn är betydligt piggare än Blixten, men den är ju också inte strypt som Blixten är. Blixten går lungt och behagligt fram i en sådär 40-45kmh med ett trevligt dovt ljud. Man har bra balans och kontroll över den. Dock är den lite trött i backarna.
DKWn är exakta motsatsen. Den går som ett skållat troll aldelles för fort för vad den är, motorn har ett ilsket knatter och rejält med kraft, och man är glad att man lyckas hålla sig kvar i styret när man studsar fram i 60+ utan fjädring :mrgreen: Man sitter högt och vingligt och pinngasen är farligt okontrollerbar. Den 3:dje växeln är så mycket overdrive att man nästan når ljushastighet känns det som. Den går tyvärr lite oroligt på tomgång, troligtvis är väll de 85 år gamla packboxarna inte helt friska, och den har ganska rejält glapp i vevlagern med så den skulle nog behöva lite motorrenovering.
Novoletten hade vi tyvärr inte lika tur med... Förgasaren och tanken var här lika fulla med lera och gammal bensin som i motorcyklarna, men den måste ha stått fuktigt elle något de sista åren, för när vi tog av svänghjulskåpa så ran där ut vatten... Det hade nog stått ganska mycket vatten i tändsystemet för det såg rätt illa ut. Tändspolen var täckt av mögel så ja, ingen gnista där. Den får lindas om nån gång i framtiden så jag äntligen för revansch på den!

Så var det med det, blev mycket text att läsa ojoj...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HSE »

Roligt att höra av dig, tråkigt att gnistan försvunnit! Men vi får alla svackor av olika längd. Har inte hänt mycket på min mopedfront heller sedan pandemin lade en våt filt över allt.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av SS440-80 »

Grattis till roliga auktionsvinster slider_score.gif

Synd att Novoletten ärgat ihop i tändsystemet, men chansen är att den frisk invändigt i motorn :)

Så här såg det ut i en Autoped som jag fick. Hela tändplattan förstörd, men vevslängen var inte kaputt.
Bild
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Lolalola »

HVA59 skrev:bilder och text
Häftigt! slider_score.gif
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HVA59 »

Tack!
Ja förhoppningsvis får man tillbaka viljan lite nu när värmen kommer :)
Den autopedmotorn var inte vacker :shock: Då var denna Novoletten ändå bättre, för där tror jag nog inte tändplatta och svänghjul är värre än att de går att återanvända efter en rejäl rengörning. De är rejält ärjade men inte så rostiga och hemska som på den där!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Dick1959
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 nov 2020, 13:33

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Dick1959 »

Traderavinst Mustang-59, tyvärr ommålad på 70-talet
Bilagor
8BB12DB7-9A15-49CE-965D-963668BF2EF3.jpeg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Lolalola »

Wow! :shock:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av erlan »

När du har gamla regnumret så kan du leta fram regpappren i något arkiv.
Jag kommer inte ihåg om det var i länsstyrelsens arkiv eller landsarkivet.
Sen är det bara lite byråkrati. och besiktning.

erlan
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Jfk »

Erlan. Regnummer,besiktning? Det sitter ju en ilo piano på mustangen? Det är väl en mustang i monarpedkostym,dvs en moped. Eller?
Monark monarped -62
MCB 1195
Skriv svar