En Crescent 2000s, såld under namnet Apollo. Farsan har en riktigt fin blankvit 2000 med aphäng som väckte för mycket habegär för att jag skulle kunna motstå när jag hittade denna på blocket Nu är frågan vad det ska bli av den, är lite sugen på att försöka göra en grum custom av den... Vi får se vad det blir!
Grattis! 2013 är rules. Lite mysko men frän färgkombo på denna, mintgrön-blå?
Tack! Ja, den är lite udda. Kanske har med leverantören att göra? MB M.Berlin & Co.AB Värnamo står det på styret, som jag förstått det så sålde de crescent 2000 under namnet apollo och det kanske är därför min har den färgsättning den har? I övrigt har jag inte kunnat hitta så mycket info om Apollo-varianten av 2000...
dom flesta Apollo BelRock hade väl dessutom zyndappmotor. är nog första av Apollos cr2000 kloner jag ser med sachs.
Bushido skrev:
Tack! Ja, den är lite udda. Kanske har med leverantören att göra? MB M.Berlin & Co.AB Värnamo står det på styret, som jag förstått det så sålde de crescent 2000 under namnet apollo och det kanske är därför min har den färgsättning den har? I övrigt har jag inte kunnat hitta så mycket info om Apollo-varianten av 2000...
Jo, M.Berlins tillverkning marknadsfördes under namnet Apollo, dem började tidigt med mopeder, deras första modell hette Apollo Motorette och hade en Fuchs påhängsmotor. Sedan fortsatte tillverkningen, främst med de två motorerna Zündapp och Express, starka och vackra ramar av egen konstruktion var det också.
Senare gick dem över till att sälja lätt modifierade Crescent (NV) mopeder, för att till slut helt och hållet bara sälja dekaltrimmade Crescentar...
erlan skrev:
dom flesta Apollo BelRock hade väl dessutom zyndappmotor. är nog första av Apollos cr2000 kloner jag ser med sachs.
erlan
Jag blir inte riktigt klok på vilken modell av Apollo detta ska föreställa, när jag söker på Bel Rock så tycker jag inte att jag hittar något liknande direkt...
HVA59 skrev:
Bushido skrev:
Tack! Ja, den är lite udda. Kanske har med leverantören att göra? MB M.Berlin & Co.AB Värnamo står det på styret, som jag förstått det så sålde de crescent 2000 under namnet apollo och det kanske är därför min har den färgsättning den har? I övrigt har jag inte kunnat hitta så mycket info om Apollo-varianten av 2000...
Jo, M.Berlins tillverkning marknadsfördes under namnet Apollo, dem började tidigt med mopeder, deras första modell hette Apollo Motorette och hade en Fuchs påhängsmotor. Sedan fortsatte tillverkningen, främst med de två motorerna Zündapp och Express, starka och vackra ramar av egen konstruktion var det också.
Senare gick dem över till att sälja lätt modifierade Crescent (NV) mopeder, för att till slut helt och hållet bara sälja dekaltrimmade Crescentar...
Motorette står det ju på framkåpan på min, men det kan väl inte stämma då? Detta känns ju ganska uppenbart som en av de senare ommärkta crescentarna... Är ju identisk med en 2000s (2011), förutom märket då
erlan skrev:
dom flesta Apollo BelRock hade väl dessutom zyndappmotor. är nog första av Apollos cr2000 kloner jag ser med sachs.
erlan
Jag blir inte riktigt klok på vilken modell av Apollo detta ska föreställa, när jag söker på Bel Rock så tycker jag inte att jag hittar något liknande direkt...
HVA59 skrev:
Bushido skrev:
Tack! Ja, den är lite udda. Kanske har med leverantören att göra? MB M.Berlin & Co.AB Värnamo står det på styret, som jag förstått det så sålde de crescent 2000 under namnet apollo och det kanske är därför min har den färgsättning den har? I övrigt har jag inte kunnat hitta så mycket info om Apollo-varianten av 2000...
Jo, M.Berlins tillverkning marknadsfördes under namnet Apollo, dem började tidigt med mopeder, deras första modell hette Apollo Motorette och hade en Fuchs påhängsmotor. Sedan fortsatte tillverkningen, främst med de två motorerna Zündapp och Express, starka och vackra ramar av egen konstruktion var det också.
Senare gick dem över till att sälja lätt modifierade Crescent (NV) mopeder, för att till slut helt och hållet bara sälja dekaltrimmade Crescentar...
Motorette står det ju på framkåpan på min, men det kan väl inte stämma då? Detta känns ju ganska uppenbart som en av de senare ommärkta crescentarna... Är ju identisk med en 2000s (2011), förutom märket då
Nej Bel Rock är det inte, den hade enbart Zündapp motor och dessutom en annan, egentillverkad ram.
Men exakt vad denna modellen heter vet jag inte... Dem hade många sällsynta modeller som inte tillverkades i många exemplar.
Men om det nu står "Motorette" på din så kan det mycket väl stämma, dem gillade nämligen att kalla sina mopeder för Motorette, och det fanns många olika modeller med namnet Motorette, det namnet hängde med i många år, och fanns dessutom även på någon av deras motorcyklar har jag för mig...
HVA59 skrev:
Nej Bel Rock är det inte, den hade enbart Zündapp motor och dessutom en annan, egentillverkad ram.
Men exakt vad denna modellen heter vet jag inte... Dem hade många sällsynta modeller som inte tillverkades i många exemplar.
Men om det nu står "Motorette" på din så kan det mycket väl stämma, dem gillade nämligen att kalla sina mopeder för Motorette, och det fanns många olika modeller med namnet Motorette, det namnet hängde med i många år, och fanns dessutom även på någon av deras motorcyklar har jag för mig...
Haha, låter lite som att de bara slabbade på lite nya klibbor utan omsorg om de inte ens bemödade sig med att ge de kopierade modellerna egna namn
Jag får försöka googla vidare, skulle gärna vilja veta lite mer om vad det är för något mer exakt, årsmodell, namn etc.
Bushido skrev:
Haha, låter lite som att de bara slabbade på lite nya klibbor utan omsorg om de inte ens bemödade sig med att ge de kopierade modellerna egna namn
Jag får försöka googla vidare, skulle gärna vilja veta lite mer om vad det är för något mer exakt, årsmodell, namn etc.
Tja, Apollo var mycket välgjorda mopeder... Men M.Berlin hade kanske lite svårt att komma på namn till sina mopeder
HSE skrev:Inarbetade namn skall man inte byta i onödan, se bara på WV Golf...
I och för sig sant, men om man nu tillverkar ommärkta mopeder av ett anat märke kanske man iallafall ska bemöda sig med att ta bort plåten där det står originalmärke och modell... Å andra sidan kan det ju ha skett i efterhand, ramnumret och numret på plåten io sadelbottnen matchade ju inte så det kanske är någon tidigare ägare som bytt ut sadeln mot en från en faktisk crescent. I originalsadeln kanske det stod apollo, det lär jag ju aldrig få veta
Nja... jag vet inte. Nog för att den fattas, men jag känner mig ganska färdig med Zündapp och säljer nog av dem. Kanske att jag behåller den röda som är till SportCombinette.