Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
EN ULTRALJUDSTVÄTT!
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Det där kan vara en s.k. instegsmodell. Flytta genast över grejorna till en E-typeram.
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Lolalola skrev:Det där kan vara en s.k. instegsmodell. Flytta genast över grejorna till en E-typeram.
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Mer Zundapp relaterat
Jag fick mig en gratis mambaram med redig framgaffel.
Gaffeln får nog kvickt hoppa över till ramen bredvid...
Jag fick mig en gratis mambaram med redig framgaffel.
Gaffeln får nog kvickt hoppa över till ramen bredvid...
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Nu är det kört JoNo
Två är början på en samling
Två är början på en samling
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Investerat i en expanderdorn, som passligt nog tar ända från 36 till 45 mm med de två expandrarna. Letat länge efter en sådan, men aldrig lyckats att hitta någon med så stor greppvidd tidigare. Och köpa två olika bara för att kunna sätta upp önskvärda (cylinder)diametrar med har kostat lite väl mycket, sett till egentliga behovet.
Begagnad, men fortfarande som ny!
Begagnad, men fortfarande som ny!
Andreas.
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Oops!Raketsport skrev:Nu är det kört JoNo
Två är början på en samling
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Hur fäster man den i svarven? Mellan dubbar eller på annat sätt?Skåning skrev:Investerat i en expanderdorn, som passligt nog tar ända från 36 till 45 mm med de två expandrarna. Letat länge efter en sådan, men aldrig lyckats att hitta någon med så stor greppvidd tidigare. Och köpa två olika bara för att kunna sätta upp önskvärda (cylinder)diametrar med har kostat lite väl mycket, sett till egentliga behovet.
Begagnad, men fortfarande som ny!
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
ja man sätter en sån mellan dubbarna.
och kollar väldigt noga att allt blir tillräckligt rakt.
jag brukar vara skeptisk till expanderande dornar om jag behöver bättre noggranhet än 0,1mm.
erlan
och kollar väldigt noga att allt blir tillräckligt rakt.
jag brukar vara skeptisk till expanderande dornar om jag behöver bättre noggranhet än 0,1mm.
erlan
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Ok, tack för svar Erlan. Bäst brukar bli om man har möjlighet att spänna i 4-backskiva eller att ha ett justerbart fäste för cylindrar i 3-backs chuck.
Jag har tillverkat ett sådant här så att det går enkelt och bra att centrera.
Jag har tillverkat ett sådant här så att det går enkelt och bra att centrera.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Hej!
Alltid kul med frågor och (sakliga)diskussioner, brukar oftast leda till att nya infallsvinklar och "bra att tänka på" saker kommer upp.
Även om jag jobbat/jobbar som motortekniker sedan många år tillbaka + ett antal år på en "motorslip" - mek.verkstad där det gjordes/görs många udda och unika jobb. Så dyker det ändå hela tiden upp nya och alternativa BRA sätt att lösa motorproblem på, allt utifrån egen förutsättningar och behov.
Mest sysslat med dieselmotorer och främst i segmentet 3 - 16 (40) L cylindervolym + renovering av en del lösa komponenter tillhörande bensinmotorer tidigare. Så detta med mopedmotorer och speciellt dess tändsystem är lite som en ny (osäker)värld för mig sen knappt 2 år tillbaka...
Gillar helt klart enkelheten med att inte behöva ha lyfthjälp över motorbänken hela tiden och att man kan förvara allt i en papplåda istället för på SJ-pall.
Däremot kan det vara lämpligt att bearbeta mot det hållet som dornen expanderat åt, då riskerar man inte att arbetsstycket går löst.
Och så länge det inte gäller ren serietillv. så brukar man ha ganska bra betalt för den (extra)tiden det tar att justera in det lilla sista med "blydaggen" tills att ind.klocka inte rör sig mer än önskat.
Sen kan man alltid diskutera vad som är "bra nog" ang toleranser, men helt klar så ger ökad insikt att man får allt snävare sådana. Det svåra "när man kan" brukar mera vara att vara nöjd i tid, då det sett till funktion inte lönar sig med bättre. Men visst är det något speciellt i att göra saker onödigt bra bara för att man kan och vill!
Helt klart att expanderdornar är lite i form av en bra "nödlösning" att ta till om man inte kan-vill-får-hinner-orkar göra en specifik fixtur för varje aktuell uppspänning, som såklart kan bli betydligt exaktare, starkare och stabilare. Men till det aktuella fallet då jag mest planerar att använda dornen för att sätta upp lite olika cylindrar med för att kunna "smeka av" anläggningsytan mot topp så tror och hoppas jag att det ska funka. Trots att jag av naturen är ganska petig av mig, speciellt då det kommer till motorjobb och tillhörande bearbetning.
Ser man till exakta mått, toleranser och repeterbarhet så tycker jag temperaturväxlingar i lokalen, utrustning och inte minst arbetsstycket påverkar mest av allt och det är något som många lätt glömmer bort / bortser helt ifrån.
Tex så tog man alltid en kaffepaus innan man tog sista lilla rundan i heningsmaskinen i samband med att man renoverade lilländan på en sats vevstakar, annars kunde man vara säker på att minst en / ett par fick fel mått. Trots att man körde fram de alla till exakt samma tröghet över kolvbulten.
-Men vad f#n, nu var det väl bara små 50? kubiks motorer på 1(+/++..) hk och dess toleransbehov / bearbetning det gällde här!
Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg och se till att få många mil med mopederna under sommaren!
Alltid kul med frågor och (sakliga)diskussioner, brukar oftast leda till att nya infallsvinklar och "bra att tänka på" saker kommer upp.
Även om jag jobbat/jobbar som motortekniker sedan många år tillbaka + ett antal år på en "motorslip" - mek.verkstad där det gjordes/görs många udda och unika jobb. Så dyker det ändå hela tiden upp nya och alternativa BRA sätt att lösa motorproblem på, allt utifrån egen förutsättningar och behov.
Mest sysslat med dieselmotorer och främst i segmentet 3 - 16 (40) L cylindervolym + renovering av en del lösa komponenter tillhörande bensinmotorer tidigare. Så detta med mopedmotorer och speciellt dess tändsystem är lite som en ny (osäker)värld för mig sen knappt 2 år tillbaka...
Gillar helt klart enkelheten med att inte behöva ha lyfthjälp över motorbänken hela tiden och att man kan förvara allt i en papplåda istället för på SJ-pall.
Ändarna på dornen är cylindriska -lilländan slipad i linje med konan (samt att båda är dubbhålsborrade) , så att sätta upp den mellan chuck och dubb är ur det hänseendet inga problem.Micke S skrev:Hur fäster man den i svarven? Mellan dubbar eller på annat sätt?
Däremot kan det vara lämpligt att bearbeta mot det hållet som dornen expanderat åt, då riskerar man inte att arbetsstycket går löst.
Rena och gradfria anläggningsytor är såklart en förutsättning för att det ska funka, sen är resten upp till den som sätter upp det hur bra det blir. Så länge en "bearbetare" bara har en hyffsad utrustning att jobba med så är det upp till honom/henne att gör det bästa eller upp till vad som krävs i det aktuella fallet av det!erlan skrev:ja man sätter en sån mellan dubbarna.
och kollar väldigt noga att allt blir tillräckligt rakt.
jag brukar vara skeptisk till expanderande dornar om jag behöver bättre noggranhet än 0,1mm.
erlan
Och så länge det inte gäller ren serietillv. så brukar man ha ganska bra betalt för den (extra)tiden det tar att justera in det lilla sista med "blydaggen" tills att ind.klocka inte rör sig mer än önskat.
Sen kan man alltid diskutera vad som är "bra nog" ang toleranser, men helt klar så ger ökad insikt att man får allt snävare sådana. Det svåra "när man kan" brukar mera vara att vara nöjd i tid, då det sett till funktion inte lönar sig med bättre. Men visst är det något speciellt i att göra saker onödigt bra bara för att man kan och vill!
Helt klart att expanderdornar är lite i form av en bra "nödlösning" att ta till om man inte kan-vill-får-hinner-orkar göra en specifik fixtur för varje aktuell uppspänning, som såklart kan bli betydligt exaktare, starkare och stabilare. Men till det aktuella fallet då jag mest planerar att använda dornen för att sätta upp lite olika cylindrar med för att kunna "smeka av" anläggningsytan mot topp så tror och hoppas jag att det ska funka. Trots att jag av naturen är ganska petig av mig, speciellt då det kommer till motorjobb och tillhörande bearbetning.
Så länge uppspänningsytan bara är rund (eller ivf delbart med tre) så tycker faktiskt jag ett en vanlig 3-backs funkar bra. Lär man sig bara hur de tre olika spännskruvarna på sin chuck påverkar centreringen så kan man kompensera en hel del bara genom de. Det viktiga är att stanna upp, mäta och kolla av vad som händer och vad som påverkar vad. Innan man kört bort för mycket.Micke S skrev:Ok, tack för svar Erlan. Bäst brukar bli om man har möjlighet att spänna i 4-backskiva eller att ha ett justerbart fäste för cylindrar i 3-backs chuck.
Ser man till exakta mått, toleranser och repeterbarhet så tycker jag temperaturväxlingar i lokalen, utrustning och inte minst arbetsstycket påverkar mest av allt och det är något som många lätt glömmer bort / bortser helt ifrån.
Tex så tog man alltid en kaffepaus innan man tog sista lilla rundan i heningsmaskinen i samband med att man renoverade lilländan på en sats vevstakar, annars kunde man vara säker på att minst en / ett par fick fel mått. Trots att man körde fram de alla till exakt samma tröghet över kolvbulten.
-Men vad f#n, nu var det väl bara små 50? kubiks motorer på 1(+/++..) hk och dess toleransbehov / bearbetning det gällde här!
Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg och se till att få många mil med mopederna under sommaren!
Andreas.
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
plana ovansidan på en cylinder är nog inget problem på en sån dorn.
undersidan, mot blocket, är ju lite känsligare.
och om noggrannhet: min erfarenhet är att den som åker fortast är den som är mest noggrann.
alternativt att hanns motorer håller längst.
ett tips i sammanhanget: många av våra moppecylindrar har lagom stora hål för pinnskruvarna genom kylflänsarna för att direkt gänga M8 i. då blir det sen lätt att spänna upp den på en planskiva.
man gör skivan tillräckligt stor för att få in fingrarna mellan backarna och få på muttrarna.
erlan
undersidan, mot blocket, är ju lite känsligare.
och om noggrannhet: min erfarenhet är att den som åker fortast är den som är mest noggrann.
alternativt att hanns motorer håller längst.
ett tips i sammanhanget: många av våra moppecylindrar har lagom stora hål för pinnskruvarna genom kylflänsarna för att direkt gänga M8 i. då blir det sen lätt att spänna upp den på en planskiva.
man gör skivan tillräckligt stor för att få in fingrarna mellan backarna och få på muttrarna.
erlan
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Lite sen på bollen, men nu har den godkända hjälmen äntligen kommit hem från England. Strulade lite med Bells tillhörsutbud.
Finväder Regn och rusk
Finväder Regn och rusk
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Ser snygg ut. Är det mindre stoppning än i andra moderna öppna hjälmar?
Själv kör jag med en äldre dito. Jag är MYCKET rädd om dekalerna.
Själv kör jag med en äldre dito. Jag är MYCKET rädd om dekalerna.