Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HVA59 »

Det blev minsan en motor i veckan...
20120301_054525.jpg
20120301_055123.jpg
20120301_054548.jpg
Alltid trevligt med säljare som vet hur man packar :)
20120301_055133.jpg
Tänkte börja ett litet "projekt" med denna motorn, får se hur det blir med det...
Den verkar vara ganska fin maskinellt sätt, kan inte känna några glapp eller så!
Väldigt intressant motor, hade hört talas om att det skulle vara en ganska stor motor, men så här stor och tung trodde jag verkligen inte att en motor som denna skulle vara! Ca 11 kg och då har den ju ändå inte ens någon inbyggd trampfunktion!

Skönt att du kunde fixa problemet med inläggen Jossan!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HSE »

Ser fin ut och HMW skylten är kvar :shock: Den brukar alltid ramla bort... synd förgasaren saknas, originalet är också svårfunnet. Men fin motor med lite udda konstruktions lösningar här och var.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HVA59 »

Ja den är nog i ett ganska ok skick, men behöver nog få av cylindern och kolven och rengöra vevhuset, kanaler, mm, för där verkar vara ganska mycket skräp där i. Dessutom Verkar där vara lite mystiskt metallspån i svänghulet som har satt sig på magneterna... Får bli en undersökning där också. Kollade lite mer på magneterna dessutom och hittade en krysskil som satt på en av dem :shock: Undrar om det är motorns egen... Bäst att checka.
Ja angående förgasaren så är den ju som du säger svårhittad, men nu ska ju inte motorn i någon originalmoped är tanken, så hade tänkt anpassa lite och bygga ett eget insug och se om jag kan få dit en gammal Bing förgasare som jag har liggandes. Ifall jag inte skulle råka hitta en original såklart, för det hade ju så klart varit roligast!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av GlobalNomad »

Behövde en rod till sommarn.
Bilagor
20181108_100737.jpg
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HVA59 »

Kanske inget inköp, snarare julklapp. Men alltid kul med originalliteratur, även om de mesta från boken ju finns här på Raketsport.
20120413_104238.jpg
20120413_104344.jpg
20120413_104309.jpg
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HVA59 »

Har blivit nån moped till sedan forumet senast var igång...

I våras köpte jag denna mopeden, en Kärnan med Expressmotor från 1954, köpt via tradera utan någon som helst funktionsgaranti, körde långt iväg och hämtade hem den, kom hem sent på kvällen och bestämde mig för att jag ville se om det fanns liv i den, jodå, med lite ny bensin i tanken och ny luft i däcken så gick den igång nästan direkt! Helt otroligt! Nog den piggaste enpetaren jag nånsin kört, gör nog 45 och är stark som attan, den var lite skabbig och saknade lite smått och gott när jag köpte den men jag har kompletterat det efter hand, dock behöver motorn nu en renovering för den läcker olja och vevlagerna börjar bli slut i den.
20120716_085457.jpg
20120716_085523.jpg
Sen blev det även en Victoria förra veckan, en Vicky 4 från 1956, har en del patina men är i hyfsat skick, motormässigt köpte jag den som ej fungerande, men efter att jag kom hem så konstaterade jag att förgasaren var lös och att det var veck på bensinslangen, så efter att ha åtgärdat det så startade den lätt! Dock har den lite problem, den ligger i ettans växel och vägrar gå ur den, så något är troligtvis trasigt i växellådan, får nog dela motorn. Dessutom är vajerfästena i bromssköldarna spräckta både fram och bak, så sånna söker jag efter med ljus och lykta...
20120716_090350.jpg
20120716_090423.jpg
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Knezzen »

Otroligt vackra mopeder! Letar själv efter nån enpetare, gärna remdriven. Får se om jag snubblar över någon i Falun på lördag :)
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HVA59 »

Tackar! Remdrivna mopeder är väldigt roliga, jag har en Novolette som ju är remdriven och det är faktiskt en lite annorlunda känsla att köra med remdrift, mycket mjukare.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av SS440-80 »

Gillar Kärnan/Radexin skarpt mefipallina_yahoo.gif
Mopeder med integrerad tank i ramen är lite speciella...

Har också en sån, fast en Kroon. Skillnaden är egentligen bara att Kroon-fabriken i Vansbro bytte framgaffeln mot sin egen :-BD

IMG_1189.JPG
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HVA59 »

Tack! Ja jag har också kommit underfund med hur vackra mopeder med ramtank kan vara :D
Din Kroon är ju helt fantastisk i skicket! Jag har aldrig tänkt på det förr men nu ser jag ju att den är så gott som identisk sånär som på gaffeln då!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av SS440-80 »

Ja den är riktigt fin. Köpte den av Bosse Ellergren i Hjorted, som hade den i sitt mopedmuseum.

Även Örnen sålde den här modellen, fast de hade samma framgaffel som din Kärnan.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HVA59 »

Jasså från Bosse, jag visste inte att han sålde mopeder :wink: Men det klart ser man på skicket så kan jag ju tänka mig att den har stått där!
Ja Örnen sålde med sånna, dem hade ju en del udda modeller, men jag har aldrig sett just en sån, varken på internet eller i verkligheten. Förrutom reklambilderna från 50-talet då så klart
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

Vilka fynd HVA59!
Gillar Expressmotorn skarpt. Fick möjlighet att provköra en Apollo med Express när jag gjorde ett reportage och blev förvånad över hur stark och pigg motorn var.
Victoria också fina mopeder. Kvalite och elegans, som de själva sa.

SS440-80. Tror aldrig jag sett den Kroonmodellen förr. Broschyrbild möjligtvis men aldrig i verkligheten eller på bild.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

Någon som fyndade på Falun DAK-marknad?
Jim hade span åt mig efter en flottör till Villiersförgasaren, men hittade ingen.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Knezzen »

Köpte cylinder och topp till kompisens Monarped med Pilot FM50.1 för framtida trimförsök. Annars var det tyvärr dåligt med fynd :(
6F5F5C20-5D20-4544-AE8F-A4C894593135.jpeg
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Skriv svar