Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Patrik »

HSE skrev:Det där känner jag igen, haft 8 fjäderbrott på mina bilar de sista 10 åren. Bytte framfjädrarna på min senaste bil för två veckor sedan. De höll i alla fall 16 K mil. På SAAB jag hade för 10 år sedan höll de ungefär 10 K mil, fick byta två gånger på den bilen....
Ok, jag har haft några sänkningsfjädrar som gick av på en 900Turbo -95, bak gick de av mitt i men fram gick de av i nedre änden så det var ju bara att plocka bort.
Annars har jag klarat mig från fjäderbyten rätt bra genom åren.

Mvh Patrik
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HSE »

Fick första bytet på SAAB på garantin/Good Will men åkte på ett byte till på framfjädrarna efter några år. Körde 3,5 K mil om året då så det rullade på snabbt.
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av tompa »

Konstigt att det går så mycket fjädrar nu för tiden, har vägarna blivit sämre än tidigare grusvägar eller är fjädrarna sämre ?
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HSE »

tompa skrev:Konstigt att det går så mycket fjädrar nu för tiden, har vägarna blivit sämre än tidigare grusvägar eller är fjädrarna sämre ?
Bra fråga! SAAB hävdade när problemen kom med fjädrarna på NG 900 att det var galvaniska strömmar som påverkade och försökte lösa det med en bit plastslang påträtt över ena änden på fjädern. Inte hjälpte de inte. Bil provaren som hittade mina fjäderbrott senast sade att det är konstruktionen, vissa märken har strutformade/koniska fjädrar och inga problem med fjäderbrott medan de med raka fjädrar har det.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av erlan »

jag gissar att man har för bråttom vid härdningen.
det är en process som måste ta en viss tid, för att få rätt struktur i materialet.

fanns massor med bilar med raka fjädrar på -60 0ch -70 talen, men man hörde väldigt sällan talas om fjäderbrott.

erlan
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av zappafan »

erlan skrev:jag gissar att man har för bråttom vid härdningen.
det är en process som måste ta en viss tid, för att få rätt struktur i materialet.

fanns massor med bilar med raka fjädrar på -60 0ch -70 talen, men man hörde väldigt sällan talas om fjäderbrott.

erlan
+ 1 på det.... :thumb:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

Lite prylar hittade hem till oss igår.
Allt utom två delar var nos. Fanns hastighetsmätare, pedaler, lås och dessutom småplock till cykel
IMG_20170928_114125.jpg
Bilagor
IMG_20170928_113939.jpg
IMG_20170928_114027.jpg
IMG_20170928_113913.jpg
IMG_20170928_113948.jpg
IMG_20170928_114009.jpg
//Jossan
Josefine Andersson
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

IMG_20171001_144207.jpg
Har köpt några hjul tänkte använda dom till nått nytt bygge ungefär som en board track . :D
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Bushido »

Det blev en ny moped idag mistick_yes.gif
apollo motorette 1.jpg
apollo motorette 2.jpg
apollo motorette 3.jpg
apollo motorette 4.jpg
En Crescent 2000s, såld under namnet Apollo. Farsan har en riktigt fin blankvit 2000 med aphäng som väckte för mycket habegär för att jag skulle kunna motstå när jag hittade denna på blocket :lol: Nu är frågan vad det ska bli av den, är lite sugen på att försöka göra en grum custom av den... Vi får se vad det blir!
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketaren »

Har handlat lite större ting..så det gick inte att skicka med posten..återkommer på söndag när hämtning är gjord.. :mrgreen: :mrgreen:
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Hynboholm »

Raketaren skrev:Har handlat lite större ting..så det gick inte att skicka med posten..återkommer på söndag när hämtning är gjord.. :mrgreen: :mrgreen:
Jippi, ytterligare en rostig Taunus! mistick_yes.gif :mrgreen:
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Hasse »

Raketaren skrev:Har handlat lite större ting..så det gick inte att skicka med posten..återkommer på söndag när hämtning är gjord.. :mrgreen: :mrgreen:

Ett lass torrt spån?
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Raketsport »

Bushido skrev:Det blev en ny moped idag mistick_yes.gif

En Crescent 2000s, såld under namnet Apollo. Farsan har en riktigt fin blankvit 2000 med aphäng som väckte för mycket habegär för att jag skulle kunna motstå när jag hittade denna på blocket :lol: Nu är frågan vad det ska bli av den, är lite sugen på att försöka göra en grum custom av den... Vi får se vad det blir!
Grattis! 2013 är rules. Lite mysko men frän färgkombo på denna, mintgrön-blå?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Bushido »

Raketsport skrev:
Bushido skrev:Det blev en ny moped idag mistick_yes.gif

En Crescent 2000s, såld under namnet Apollo. Farsan har en riktigt fin blankvit 2000 med aphäng som väckte för mycket habegär för att jag skulle kunna motstå när jag hittade denna på blocket :lol: Nu är frågan vad det ska bli av den, är lite sugen på att försöka göra en grum custom av den... Vi får se vad det blir!
Grattis! 2013 är rules. Lite mysko men frän färgkombo på denna, mintgrön-blå?
Tack! Ja, den är lite udda. Kanske har med leverantören att göra? MB M.Berlin & Co.AB Värnamo står det på styret, som jag förstått det så sålde de crescent 2000 under namnet apollo och det kanske är därför min har den färgsättning den har? I övrigt har jag inte kunnat hitta så mycket info om Apollo-varianten av 2000...
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av mallgroda »

Det började med en tempmätare som man mäter mellan tändstiftet och topplocket med efter rekommendation av Micke S på bra mätinstrument

Bild

och fortsatte av bara farten 8) med en varvräknare

Bild
Skriv svar