Sida 469 av 488

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 16 jun 2018, 12:57
av Lolalola
EN ULTRALJUDSTVÄTT! :thumb:

Bild

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 16 jun 2018, 17:00
av JoNo
Har man hamnat i Zündappträsket nu...?! :shock:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 16 jun 2018, 18:42
av Lolalola
Det där kan vara en s.k. instegsmodell. Flytta genast över grejorna till en E-typeram. :D

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 16 jun 2018, 20:27
av JoNo
Lolalola skrev:Det där kan vara en s.k. instegsmodell. Flytta genast över grejorna till en E-typeram. :D
:D

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 18 jun 2018, 14:59
av JoNo
Mer Zundapp relaterat :shock:
Jag fick mig en gratis mambaram med redig framgaffel.
Gaffeln får nog kvickt hoppa över till ramen bredvid...

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 21 jun 2018, 10:17
av Raketsport
Nu är det kört JoNo :D
Två är början på en samling

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 21 jun 2018, 21:29
av Skåning
Investerat i en expanderdorn, som passligt nog tar ända från 36 till 45 mm med de två expandrarna. Letat länge efter en sådan, men aldrig lyckats att hitta någon med så stor greppvidd tidigare. Och köpa två olika bara för att kunna sätta upp önskvärda (cylinder)diametrar med har kostat lite väl mycket, sett till egentliga behovet.
20180621_144920.jpg
Begagnad, men fortfarande som ny! :D

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 22 jun 2018, 09:20
av JoNo
Raketsport skrev:Nu är det kört JoNo :D
Två är början på en samling
Oops! :oops: :D

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 22 jun 2018, 10:12
av Micke S
Skåning skrev:Investerat i en expanderdorn, som passligt nog tar ända från 36 till 45 mm med de två expandrarna. Letat länge efter en sådan, men aldrig lyckats att hitta någon med så stor greppvidd tidigare. Och köpa två olika bara för att kunna sätta upp önskvärda (cylinder)diametrar med har kostat lite väl mycket, sett till egentliga behovet.

Begagnad, men fortfarande som ny! :D
Hur fäster man den i svarven? Mellan dubbar eller på annat sätt?

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 22 jun 2018, 10:41
av erlan
ja man sätter en sån mellan dubbarna.
och kollar väldigt noga att allt blir tillräckligt rakt.
jag brukar vara skeptisk till expanderande dornar om jag behöver bättre noggranhet än 0,1mm.

erlan

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 22 jun 2018, 10:48
av Micke S
Ok, tack för svar Erlan. Bäst brukar bli om man har möjlighet att spänna i 4-backskiva eller att ha ett justerbart fäste för cylindrar i 3-backs chuck.

Jag har tillverkat ett sådant här så att det går enkelt och bra att centrera.

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 24 jun 2018, 10:00
av Skåning
Hej!

Alltid kul med frågor och (sakliga)diskussioner, brukar oftast leda till att nya infallsvinklar och "bra att tänka på" saker kommer upp. thumb_up

Även om jag jobbat/jobbar som motortekniker sedan många år tillbaka + ett antal år på en "motorslip" - mek.verkstad där det gjordes/görs många udda och unika jobb. Så dyker det ändå hela tiden upp nya och alternativa BRA sätt att lösa motorproblem på, allt utifrån egen förutsättningar och behov.

Mest sysslat med dieselmotorer och främst i segmentet 3 - 16 (40) L cylindervolym + renovering av en del lösa komponenter tillhörande bensinmotorer tidigare. Så detta med mopedmotorer och speciellt dess tändsystem är lite som en ny (osäker)värld för mig sen knappt 2 år tillbaka...
Gillar helt klart enkelheten med att inte behöva ha lyfthjälp över motorbänken hela tiden och att man kan förvara allt i en papplåda istället för på SJ-pall. :D
Micke S skrev:Hur fäster man den i svarven? Mellan dubbar eller på annat sätt?
Ändarna på dornen är cylindriska -lilländan slipad i linje med konan (samt att båda är dubbhålsborrade) , så att sätta upp den mellan chuck och dubb är ur det hänseendet inga problem.

Däremot kan det vara lämpligt att bearbeta mot det hållet som dornen expanderat åt, då riskerar man inte att arbetsstycket går löst.
erlan skrev:ja man sätter en sån mellan dubbarna.
och kollar väldigt noga att allt blir tillräckligt rakt.
jag brukar vara skeptisk till expanderande dornar om jag behöver bättre noggranhet än 0,1mm.

erlan
Rena och gradfria anläggningsytor är såklart en förutsättning för att det ska funka, sen är resten upp till den som sätter upp det hur bra det blir. Så länge en "bearbetare" bara har en hyffsad utrustning att jobba med så är det upp till honom/henne att gör det bästa eller upp till vad som krävs i det aktuella fallet av det!
Och så länge det inte gäller ren serietillv. så brukar man ha ganska bra betalt för den (extra)tiden det tar att justera in det lilla sista med "blydaggen" tills att ind.klocka inte rör sig mer än önskat.

Sen kan man alltid diskutera vad som är "bra nog" ang toleranser, men helt klar så ger ökad insikt att man får allt snävare sådana. Det svåra "när man kan" brukar mera vara att vara nöjd i tid, då det sett till funktion inte lönar sig med bättre. Men visst är det något speciellt i att göra saker onödigt bra bara för att man kan och vill! :roll:

Helt klart att expanderdornar är lite i form av en bra "nödlösning" att ta till om man inte kan-vill-får-hinner-orkar göra en specifik fixtur för varje aktuell uppspänning, som såklart kan bli betydligt exaktare, starkare och stabilare. Men till det aktuella fallet då jag mest planerar att använda dornen för att sätta upp lite olika cylindrar med för att kunna "smeka av" anläggningsytan mot topp så tror och hoppas jag att det ska funka. Trots att jag av naturen är ganska petig av mig, speciellt då det kommer till motorjobb och tillhörande bearbetning. :wink:
Micke S skrev:Ok, tack för svar Erlan. Bäst brukar bli om man har möjlighet att spänna i 4-backskiva eller att ha ett justerbart fäste för cylindrar i 3-backs chuck.
Så länge uppspänningsytan bara är rund (eller ivf delbart med tre) så tycker faktiskt jag ett en vanlig 3-backs funkar bra. Lär man sig bara hur de tre olika spännskruvarna på sin chuck påverkar centreringen så kan man kompensera en hel del bara genom de. Det viktiga är att stanna upp, mäta och kolla av vad som händer och vad som påverkar vad. Innan man kört bort för mycket.

Ser man till exakta mått, toleranser och repeterbarhet så tycker jag temperaturväxlingar i lokalen, utrustning och inte minst arbetsstycket påverkar mest av allt och det är något som många lätt glömmer bort / bortser helt ifrån.
Tex så tog man alltid en kaffepaus innan man tog sista lilla rundan i heningsmaskinen i samband med att man renoverade lilländan på en sats vevstakar, annars kunde man vara säker på att minst en / ett par fick fel mått. :? Trots att man körde fram de alla till exakt samma tröghet över kolvbulten.

-Men vad f#n, nu var det väl bara små 50? kubiks motorer på 1(+/++..) hk och dess toleransbehov / bearbetning det gällde här! :mrgreen:

Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg och se till att få många mil med mopederna under sommaren!

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 24 jun 2018, 10:59
av erlan
plana ovansidan på en cylinder är nog inget problem på en sån dorn.
undersidan, mot blocket, är ju lite känsligare.

och om noggrannhet: min erfarenhet är att den som åker fortast är den som är mest noggrann.
alternativt att hanns motorer håller längst.

ett tips i sammanhanget: många av våra moppecylindrar har lagom stora hål för pinnskruvarna genom kylflänsarna för att direkt gänga M8 i. då blir det sen lätt att spänna upp den på en planskiva.
man gör skivan tillräckligt stor för att få in fingrarna mellan backarna och få på muttrarna.

erlan

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 26 jun 2018, 15:28
av Raketsport
Lite sen på bollen, men nu har den godkända hjälmen äntligen kommit hem från England. Strulade lite med Bells tillhörsutbud.
Finväder
IMG_20180626_162530.jpg
Regn och rusk
IMG_20180626_162503.jpg

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Postat: 01 jul 2018, 18:06
av Lolalola
Ser snygg ut. Är det mindre stoppning än i andra moderna öppna hjälmar?

Själv kör jag med en äldre dito. Jag är MYCKET rädd om dekalerna. :)
Bild