Hur ringer du?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Caddylasse skrev:Kastade ut fasta linan för nåt halvår sen. Saknad av ingen.
Samma här, fast för nästan ett år sedan :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rekommenderar att testa fast telefon via mobilnätet, 3G. Inga sladdar eller sånt. Dessutom funkar ju telefonerna vid strömavbrott och du får behålla ditt hemnummer, däremot kan du endast använda dom i hemmiljön nära basstationen som också går på batteri. Än så länge är det billigare och har det funkat fint. Men eftersom detta är nytt så finns det "barnsjukdomar", jag har fått byta ut basenhet en gång då denna hade produktionsfel. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack, jag kollade det där men jag kan inte se någon större skillnad med det jag redan har bortsett jag kan ringa eller ta emot samtal utanför huset....



Igentligen är jag inte ett dugg konservativ men kan ändå vara det helt omedvetet. Här sitter jag med mitt fasta telefonabonnemang som mina föräldrar tog när dom gifte sig i början av 50-talet. Det är ett enkelt kort gammalt nummer och det känns nästan som en del av mig själv. Det har också känts som en bro till tryggheten och det enda sanna och riktiga. :roll: Bara genom att sträcka ut armen kan jag t.ex. nå sjukvårdsupplysning, de få nära jag har osv.

Men tiderna förändras.... Skulle jag räkna alla ingående samtal, som med åren blivit allt färre och färre så är minst hälften telefonförsäljning och någon organisation som vill ha pengar som jag inte har. Dessa samtal kan jag vara utan....

Telefonen har alltid kostat och har väl ökat ungefär som andra priser. Skillnaden vad jag förstår är att det nu kommit fler alternativ och som vid viss användning kan bli billigare. Jag har nu fått en begagnad mobiltelefon av ett pensionärspar jag känner och som jag är chaufför åt ibland t.ex. om dom ska hämtas vid järnvägsstationen. Tanken är väl att jag ska vara nåbar. Det var även uppladdat hundra kronor att ringa för märkte jag efter att ha läst om kvällarna hur den fungerar. Det är ett litet häfte med små små bokstäver så jag måste ha starkare glas. Det är mycket att sätta sig in i och telefonens funktioner verkar också knutna till operatören. Pappersinfot tror jag inte räcker till jag får nog söka på webben både på telefontillverkaren (Samsung) och operatören.

Nu funderar jag på att säga upp mitt gamla fasta abonnemang och använda den här kontantkortstelefonen som *vanlig telefon*. Det kommer bli lite nya vanor, man blir "kort i luren", men det får bli så.



Sen är det där med datorn och bredbandet....

Som läget är nu har jag Telia adsl abonnemang med priset kopplat till den fasta telefonen. Jag kan således inte slopa den fasta telefonen och behålla det fasta bredbandet till samma pris men egentligen är det inte särskilt billigt om man jämför mobilt bredband. Det skulle kosta ungefär hälften av det jag betalar nu.

Telia har ett mobilt bredband som kostar 99 kr per månad och då får man använda upp till 2 GB och nu undrar jag om det skulle räcka för mig. Jag sitter mycket vid datorn, ofta hela kvällarna, men kollar inget rörligt, bara tuben någon gång men det är inte ofta, däremot sitter jag mycket vid hemsidor som forumet, tradera och andra *vanliga* hemsidor. Jag får bara en känsla av att det skulle räcka med god marginal, kan det vara så? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara vanligt surfande (alla forum, nån dagstidning lite vanliga hemsidor, men inget streamat) så hamnar jag på som lägst 100Mb per dygn.
Bara bilder drar ihop rätt så fort på bandbredden.

Ligger i snitt på runt 200Mb per dygn Men bara llte surfande på t.ex Youtube ökar det snabbt. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack, precis vad jag sökte. :D

Jag ska räkna på det här.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Tack, jag kollade det där men jag kan inte se någon större skillnad med det jag redan har bortsett jag kan ringa eller ta emot samtal utanför huset....
Mobil hemtelefoni är betydligt billigare än vanlig fast telefoni. Men det är säkert lika bra om inte bättre med telefon via bredband. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Få se nu... 100 Mb x 30 dagar blir.... 3000 Mb

= 3 Gb Ser väl inte så lysande ut kanske.... :?

Men man kan ju alltid prova... Bindningstiden är ju bara arton månader :lol:


Vad händer om man surfat upp potten, kan man skriva nåt på forumet eller sköta Tradera hjälpligt? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:
56:an skrev:Tack, jag kollade det där men jag kan inte se någon större skillnad med det jag redan har bortsett jag kan ringa eller ta emot samtal utanför huset....
Mobil hemtelefoni är betydligt billigare än vanlig fast telefoni. Men det är säkert lika bra om inte bättre med telefon via bredband.
Menar du det här???

http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-mobilnatet.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En annan grej med mobilt bredband...

Kan man hela tiden ha kontroll över hur många Mb man surfat upp?

Jag menar man måste lägga upp nån form av budget så det räcker månaden ut... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Raketsport skrev:
56:an skrev:Tack, jag kollade det där men jag kan inte se någon större skillnad med det jag redan har bortsett jag kan ringa eller ta emot samtal utanför huset....
Mobil hemtelefoni är betydligt billigare än vanlig fast telefoni. Men det är säkert lika bra om inte bättre med telefon via bredband.
Menar du det här???

http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-mobilnatet.aspx
Exakt, vi fick ett erbjudande dock eftersom haft tele2 ett tag. Ring och kolla samtalsavgifter och sånt.
Jag personligen föredrar hemtelefonen framför mobilen, eftersom jag så gott som alltid är hemma. Dessutom förlägger jag mobilen hela tiden, det är inte ovanligt att den ex. lämnats och glömts bort i pannrummet och hunnit ladda ur <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tja... varför inte.... 49 kr/månad om man samtidigt beställer bredband, nu vet jag inte om det gäller både fast eller mobilt bredband men vad jag kunde se har Tele2 butik inne i stan på Kaggensgatan... Jag ska banne mig fara dit och ta ett snack med dom. Vem vet... det kan bli nåt av det här....
Jag får tacka för tipset.
  • thankyou_blue
<!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Få se nu... 100 Mb x 30 dagar blir.... 3000 Mb

= 3 Gb Ser väl inte så lysande ut kanske.... :?

Men man kan ju alltid prova... Bindningstiden är ju bara arton månader :lol:


Vad händer om man surfat upp potten, kan man skriva nåt på forumet eller sköta Tradera hjälpligt?
Minns inte, men har för mig man hamnar på runt 100kbit/s när man gått över gränsen, det går segt med andra ord :)

Men innan du binder upp dig kan du ju köpa en USB-sticka med kontantkort för att testa, brukar finnas runt 300kr, det är dyrt (39kr/dag eller 99kr/vecka) men för att se hur det känns fungera kan det vara bra innan man binder upp sig för lång tid.

Jag har en sån sticka utifall att man behöver när vanliga bredbandet är nere eller liknande, den köpte jag för 199kr på Ica Maxi för nåt år sedan.

Nu kan jag även använda mobiltelefonen som en mobil router och surfa via abonnemanget på den ifall det krisar.
Men man ska alltid ha flera vägar att gå :)

Jossan, det där med att telefonen fungerar vid strömavbrott, så fungerar ju vanlig fast telefoni, det är alltid batteribackup som räcker länge i stationerna, man kan ju såklart inte ha en bärbar telefon då, men med trådad telefon fungerar det utmärkt. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I dag har jag varit i Teliabutiken samt i Tele2butiken. Det finns faktiskt båda här lite oväntat kanske... Teliabutiken har funnits länge och Tele2butiken sen oktober förra året. Jag hade med mig båda senaste räkningarna för telefon och bredband och biträdets spontana kommentar var; Va??? Ringer du så lite?
Jag skriver hellre om det går sa jag. Mejl är suveränt... 8)

I Teliabutiken fick jag veta det är tre månaders uppsägning på både fast telefon och adsl-bredbandet men det gick inte att säga upp i butiken utan man måste ringa Telia och begära uppsägning.

Nu lutar det åt jag bestämmer mig för den telefonen Josefine pratar om. Den kostar 49 kronor i månaden om man samtidigt beställer bredband och det måste jag ju ha. För 29 kr/mån extra kan jag fortsätta ringa kvällar och helger för endast öppningsavgiften 69 öre och det tycker jag är bra för då kan man prata utan att känna sig stressad. Dessutom kan jag behålla mitt gamla telefonummer och jag ska försöka göra det hemligt för att slippa oönskade samtal. En annan fördel är att nummerpresentatör ingår automatiskt så det är inget man behöver betala extra för.

Total månadskostnad för telefon fasta avgifter blir då 78 kronor mot 175 kr som jag betalar för närvarande.

Sen var det då bredbandet och då får det bli Medium enligt nedan för det minsta lär väl inte räcka till och så mycket billigare är det inte den lilla datamängd som ingår men inte bara mängd, hastigheten är sämre för Small är 3G mot 4G i Mediumalternativet. Grejen är också att modemet ingår, jag har ingen lust slänga ut ett antal hundralappar på den där lilla USB-stickan som jag kanske måste göra med ett annat alternativ.
  • Mobilt Bredband Medium

    4G-hastighet upp till 15 Mbit/s
    15 GB data ingår
    169 kr/mån med USB modem och
    24 månader bindningstid
http://www.tele2.se/mobilt-bredband/abonnemang.aspx#


Ja, vad säger ni, låter det här vettigt?

Skillnaden var jag förstår är att jag nu blir helt frånkopplad från det gamla telefonnätet med kablar i luften och i marken och uppkopplad till det nya trådlösa mobilnätverket som telekomoperatörerna var och en äger själva med master här och där och som funnits ett antal år nu. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker det låter vettigt, men jag kan inte mycket om mobilt bredband. Där vet säkert Amarace mer. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag trodde du hade mobilt bredband, har du inte det???

I så fall måste jag besöka Tele2butiken igen, jag frågade aldrig om adsl, biträdet föreslog mobilt bredband direkt som om det inte fanns något annat alternativ....? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar