Mopedbutiker

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Puchlasse »

Härligt Janne. Tror i princip allt det är på g. Majshandtag i olika färger står under Testos skrivbord, men han är på semester.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
gtBen
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 jun 2015, 15:54
Ort: Ostkanten

Re: Mopedbutiker

Inlägg av gtBen »

disktant skrev:
JanneL skrev:Tänkte på nytt försöka handla på Twostroke men det sket sig totalt.
det står ju klart och tydligt på deras site
Telefonkontakt?
Vi förstår att det finns tillfällen då det bästa alternativet är att kunna ringa om det uppstått något problem.
På Twostroke har vi dock valt att inte ha någon typ av telefonsupport, detta beror på att vi hanterar hundratals frågor varje dag.

Genom att få in dessa frågor via e-mail så kan vi välja att göra något som inte är möjligt via telefon, det är att prioritera de viktiga frågorna först, t.ex i de fallen då det uppstått ett problem med en redan köpt produkt.

Om vi inte hade kunnat göra denna prioritering så är risken att viktiga frågor hade fått sitta i en lång telefonkö eller fått en upptagetton i örat. Tack vare vår mailsupport så har du som kund möjligheten att kontakta oss när det passar dig.

Vi svarar på inkomna e-mail måndag till fredag från klockan 07:00 till 16:00.
De läser tydligen tråden och svarar på sin egen sida ...och efter du klippte och klistrade in det är det kompletterat med:
Till er som ändå kommer att fortsätta försöka hitta ett sätt att komma i kontakt med oss via telefon så kan vi bara be er att spara den tiden och energin till något annat. Ta de få minuter det tar och skicka oss ett e-mail istället, vi lovar er att vi kommer att besvara er så snabbt som möjligt.
hate-wall.gif hate-wall.gif hate-wall.gif ... slider_thankyou.gif

Bengt
Rambler 2000 -57 ...mycket patina
fd.Raket ...röd & fin
fd.Roulette ...Lyx
fd.Crescent Compact 2vxl 70-tal
fd.Crescent Compact 3vxl -77
fd.Flakmoped m.ILO
fd.Puch Alabama -65
fd.Monark Husqvarna 50-tal
† Puch Florida 60-tal
† Rambler Autoped
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Raketsport »

Tror de flesta svenska mopedfirmorna kollar av kritiken här.
Inlägg här kan vara ett bra sätt att bli hörd när man inte får kontakt och kan lösa problem med leverans o.s.v.

Jag tycker dock att det är viktigt att ha viss telefontid uppsatt, om än bara en timme om dagen. Bland annat för de som har svårt att skriva och läsa till exempel. Då avser jag inte bara dyslexi och synfel utan även sjukdomar som reumatism m.m. vilka kan göra det svårt att hantera tangentbord.
//Jossan
Josefine Andersson
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Baronen »

Som MHC har ju bara några timmar i veckan. Men det går ju faktiskt att få tag på honom. Jag var hos honom och handlade i mars. Det är ingen butik då han bara syslar med näthandel men vad mycket roligt det fanns att bliga på! Flintablock uppradade på långa rader och en massa roligt NOS. Det var ett roligt besök :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Mopedbutiker

Inlägg av JanneL »

Raketsport skrev:Tror de flesta svenska mopedfirmorna kollar av kritiken här.
Inlägg här kan vara ett bra sätt att bli hörd när man inte får kontakt och kan lösa problem med leverans o.s.v.

Jag tycker dock att det är viktigt att ha viss telefontid uppsatt, om än bara en timme om dagen. Bland annat för de som har svårt att skriva och läsa till exempel. Då avser jag inte bara dyslexi och synfel utan även sjukdomar som reumatism m.m. vilka kan göra det svårt att hantera tangentbord.
helt rätt !
Med en telefontid ger man ju ALLA en chans.
När man dessutom som i mitt fall ber om en uppringning utan krav på att det är bråttom, kan de ju ta det vid de tillfällen som alltid finns nån gång.

Dessutom har ju Twostroke väldigt mycket bra delar och "stor potential" att kunna bli ännu mer servicevänliga,
att dom har tagit nån slags principbeslut att välja bort ett av alla sätten att kommunicera på verkar i min värld lite arrogant.
Dom vill så att säga ha kundernas pengar men vill inte prata med dom.

Jag vill passa på att påpeka att de inte gjort nåt fel mot mig.
Användarens profilbild
ljohnz
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 mar 2015, 08:48

Re: Mopedbutiker

Inlägg av ljohnz »

Vill på detta sätt premiera den i mitt tycke utan konkurrens bästa mopedbutiken. Naturligtvis Mopedrenovering! Alltid blixsnabba, oavsett arbetsbörda, och fantastiska på alla sätt och vis. Ett extra stort tack till dom, då jag hade problem med mitt nyinhandlade brytarlösa tändsystem till Raketen, var det aldrig några problem att få support och (helt i onödan visade det sig) få nya delar. All heder till dessa fantastiska människor.
/Lennart
slider_score.gif slider_thankyou.gif
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Mopedbutiker

Inlägg av evelinas pappa »

Ettans igen.
Nu har jag handlat från dom igen fast jag hade lovat mig själv att aldrig mer. 3ggr har det blivit och dom 2 sista fel. Det är det vanliga att dom inte håller leveranstider och att man får ringa/maila dom och fråga "vad händer med min beställning".
Och fel blir det som vanligt.
Jag beställde bl.a. en fälgbanan och en ekersats till flakmoped dessa passar inte ihop. Jag köpte 4mm ekrar vilket jag vet ej är original men, original ekrar skall vara 3,2 mm och alla handlare säljer 2,9 mm. Alla som haft med m
Flakmopeden att göra vet att bakhjulet är utsatt från både axella och radiella belastningar som är mycket högre än på vanliga 2hjuliga mopeder med mycket haverier som följd. Min styvfarfar jobbade som reparatör på det komunala bostadsbolaget, dom hade väl en 30-40 flakmopeden och han ekrade minst ett par hjul i månaden.
Då köper man ju inte klenare ekrar i min värld iallafall.
Råkade se att ettans hade 4 mm och jag kostade på en fälgbanan oxå, fick maila och undra var min order blev av. När den väl kom kontrollerade jag direkt delarna jag köpt och ekrarna passade inte i fälgen. Borra upp kanske någon skulle säga men nej stora diametern på nipplen går ej ner i fälgen så att den ligger som den skall.
Kontakt med ettans
Retursedel
Frakten fick jag själv stå för men antog att jag skulle få tillbaka den
Pengar på banken
Men ej frakt
Flera mail hit o dit men dom vägrar stå för frakt med hänvisning att dom uppmanar alla att mäta ekrar innan beställning.

Jag hävdar i min tur att det är deras fel oberoende att dom uppmanar folk att mäta innan, det står nämligen klart och tydligt "passar på flakmoped" på flera olika ställe på hemsidan, inte ett enda mått på nipplen eller hålen i fälgen.
Hur skall jag då som kund själv kontrollera om delarna passar ihop.
Ovan på allt så kan dom inte skylla på att alla hjul har olika då jag beställde både fälgbanan och ekersats från dom.
Det enda rätta om dom hade lite kännedom om sina produkter och en gnutta känsla för goda kundrelationer skulle varit att dom svarade på min beställning och berättade att delarna ej är kompatibla med varandra.

Detta med att kunden får stå för frakten är tydligen vanligt när man returnerar till Ettans vilket jag tycker dom skall göra när dom ej gör rätt. Det är inte mycket pengar men om jag ger och får tillbaka 450 kr men frakten är 140 då fick jag bara tillbaka 310 alltså får jag som kund betala 140kr för inget ting.
Har aldrig anmält till Arn men nu tänkte jag göra det men då visar det sig att det går ej på så små värde.
Detta vet Ettans troligen om och kommer väl aldrig betala tillbaka frakt till någon.

Riktigt dåligt, men han är ju snickare från början så han vet väl inte att det finns mindre mått än cm och inte att det finns något som heter skjutmått.
Jag kommer inte handla från dom mer.

Vidare undrar jag varför importörer ej har större krav på delarna dom tar in. Ex har jag fått flera nytillverkade delar som ej har rätt diameter m12 eller m6 osv skall vara 12 mm och 6mm inte 11,6 eller 5,7 eller något annat heller.
Jag själv skulle hellre betala 50 procent mer för en sak som är rätt än en billig del som jag skall behöva reklamera.
Jag har jobbat hela mitt liv som industrimekaniker både i fabriker och som entreprenör. Alla tillverkande fabriker har något som kallas ankomst kontroll, detta tycks inte finnas i mopedbranchen. Det kostar lika mycket att gänga en 12 mm axel som en 11,7 kanske lite mindre verktygsslitage eller energi men denna vinst försvinner när man räknar på alla irritation och vad det kostar att skicka tillbaka saker.
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Mopedbutiker

Inlägg av musköchrister »

basmotor säljer 3,2mm rostfria ekrar i många olika längder,kostar 620:- för en sats,då får man välja på 3 olika nippelstorlekar,5,8mm
6,5mm och 7,0 mm
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Mopedbutiker

Inlägg av evelinas pappa »

Jo dom har ekrar på basmotor.
Jag brukar bygga/ekra hjul till både mopeder och gamla mc från och till åt diverse folk som ej kan själv och mig själv så klart. Vi har köpt från Basmotor flera ggr. Nu hade dom semester och jag skulle ändå beställa andra saker och såg då att ettans hade ekrar som var grövre.
Att Basmotor har ekrar gör tyvär ingen skilnad på att ettans är usla eller att importörerna blir bättre på ankomst kontroll.
Ekrar är beställa från England och kommer troligen imorgon, rostfria 3,2mm med förnicklade nipplar i rätt dimension.
Hög kvalitet, både på mått och material. Samma som Basmotor säljer.

Kan nämna att jag får ett bra pris om jag beställer till minst 15 hjul om det skulle vara så att någon annan är intresserad. Eller så kunde ju någon handlare köpa hem riktiga saker , jag kan förmedla kontakten.
Givetvis skall Basmotor fortsätta sälja ekrar, men dom som inte känner till att dom finns eller att det finns annat än felaktigt benämnda ekrar till flakmopeder skulle kanske kunna hitta lättare om det fanns hos en mopedhandlare.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Mopedbutiker

Inlägg av erlan »

några komentarer till affären med effans:

ekrarna som är 140x4 kommer förmodligen från jofrab/garage24 och kan i så fall beställas hos alla deras återförsäljare. i princip alla mopedbutiker. garage 24 borde kunnat tala om vilka fälgar som ekrarna passar till.

en M12 utv gänga ska inte ha 12,0mm diameter, den ska vara ca 11,8.
12,0 skulle den bli om man gjorde gängtopparna knivskarpa, men det vill ju ingen ha, därför gör man dom lite avrundade.

erlan
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Mopedbutiker

Inlägg av evelinas pappa »

Ytterdiametern på m12 är 12 mm i alla gängtabeller. Om man beställer ett komplett nav eller för den delen bara en axel till navet då skall axeln passa i både kullager och muttrarna utan att dra sönder gängan. Kullagerna är 12 mm då skall axeln va 12 oxå , vanligen en slipad eller komprimerad axel som är 11,97 inte 11,8 eller som i mitt fall när jag fick 11,6. Det är inte meningen att axeln skall glappa på det viset i lagerna.
Jag har flertalet ggr fått nytillverkade delar som har gängade detaljer som är för små, tex vajersträckare m6 som är 5,5-5,6 mm detta är inte jag nöjd med.

Alla besitter vi olika kunskaper och alla gör vi på olika sätt. Inom mopedhobbyn finns dom som inte är så tekniska (men har viljan)och dom som kan mer, vad det gäller mig själv så tycker jag nog att jag vet hur en gänga skall vara. Jag har jobbat som verkstadsmekaniker hela mitt yrkesliv, för tillfället är jag arbetsledare på ett industriservice företag där jag varit anställd dom senaste 12 åren utöver det driver jag en egen mekanisk verkstad sedan 5 år tillbaka.

Vad det gäller var ettans fått sina ekrar från så spelar det ingen roll, dom saluför ekrarna och fälgbanorna som jag köpte under fliken flakmoped utan att ange några mått eller att delarna inte passar ihop. Då är det utan tvekan deras ansvar att betala tillbaka varenda kr som dom ekrarna kostat mig, men detta står dom inte till med hänvisning till att kunden själv skall kolla om delarna är kompatibla med varandra. Jag har handlat av dom fler gånger då jag själv fått stå för frakten tillbaka när det varit fel på deras saker. Jag blev förbannad denna gång och tänkte att nu skall jag inte ge mig. Jag har aldrig tidigare anmält någon men tänkte göra det denna gång. Men det går ej då summan är för liten.

Alla kunder som känner att dom inte är nöjda skall klaga på delar som inte uppfyller specifikationerna. Gör vi inte det så kommer inte handlarna ställa krav på leverantörerna som i sin tur inte ställer krav på tillverkarna och vi kommer bara få mer skitprodukter. Men det är ju trots allt så att skall man jobba som elektriker eller som kirurg eller för den delen många andra yrken så krävs det utbildning, men så är det tydligen inte för mopedhandlare/importörer, även en snickare borde kunna klura ut hur ett skjutmått funkar. Jag är mekaniker men jag vet hur en tumstock funkar, jag håller på att renovera mitt fjärde hus men för den sakens skull har jag inte kommit på tanken att starta en byggfirma för jag är inte så mycket byggare. Jag vill påstå att ägaren till ettans skulle blivit kvar i snickaryrket för han är inte den bästa på att driva mopedfirma och definitivt inte den bästa på att göra kunder nöjda. Detta finns aldeles för många missnöjda kunder som handlat av honom.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Mopedbutiker

Inlägg av erlan »

oj viken reaktion det blev då.
själv har jag bara kört supportsvarv i 25 år. så jag är ju nybörjare.
men enligt min toleranstabell så har en M12 gänga tolerans mellan 11,701-11,966 mm i utvändigt mått.
så gör man en konstruktion med kullager på en masstillverkad gänga så blir resultatet lite B-kvalitet.
ett bra exempel på det är ju satserna med spårkullager som säljs till leleu och grimecanaven.
på åkafortmopeder så gör jag egna axlar av en lång M16 skruv i 12.9 kvalitet.
på mer normala mopeder anser jag att det räcker gott att locktita fast axeln i lagren.

minitoleransen på en M6 är 5,794 så en M6 som mäter 5,5-5,6 är ju helt klart undermått.
men på en wirespännare kan jag leva med det, för belastningen är ju rätt låg där.

att jag påpekade att ekrarna kom från jofrab var ett sätt att lite fint antyda att det är ytterst få delar som man måste köpa från ettans, dom flesta finns hos fler handlare.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Micke S »

Jag blev också irriterad när jag fick hem en ny hjulaxel till den blå Zundappen som kändes märkbart glapp i lagren jämfört med den gamla rostiga och fula originalaxeln. Den nya axeln var 11,8 mm och den gamla utan att jag minns exakt höll i alla fall minst 11,9 mm. Nu gör det inte så mycket på en främre hjulaxel för lagren kläms ju med nav mot innerringarna med en distans mellan lagren. Men det känns lite onödigt att hjulet ska kunna röra sig 2 tiondelar vid hårda påkänningar för det lär ju slita på bromsnavets anliggningsyta. Men på en hobbymoppe kommer det nog aldrig att märkas, det är skillnad om det är en Cross som körs hårt i terräng. Jag gjorde iordning ett hjul av ett gammalt 160 mm Crossnav. Fy fan vad slitet det var på olika sätt. Så jag fick börja med att plansvarva anliggningsytor och göra bussningar för att få det bra. Men det var värt jobbet för sådana nav är svåra att få tag på och ger en fantastisk bromsverkan när de är i bra skick.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Micke S »

Handlar inte längre från VRM som inte vill gå minus även vid felaktig leverans av något annat än det man har beställt :?

Det här är dämparna jag beställde för 5900 kr som var ett bra pris.

Bild

Och de här Uraldämparna som leverades, till samma pris 5900 kr plus frakt 300 kr på fakturan :shock:

Bild

Jag erbjöd 3500 kr men bar tvungen betala 4995 "för att det inte skulle gå på minus" för VRM.

Skärping för fan så gör man inte affärer ! VRM får gärna kommentera men jag gjorde verkligen mitt yttersta för att vara jysst och erbjuda betala bra 3500 kr för dämpare som jag inte skulle vilja ha ens gratis men det gick inte att komma överens så det är bara att stryka dem som leverantör framöver.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Mopedbutiker

Inlägg av JanneL »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Hur fasen kan du betala ett enda öre??
Det är ju inte ditt fel att han skickat en helt annan produkt?
Vill han ha tillbaka dem så ska han skicka en fraktsedel eller betala returfrakten!
Med hänvisning till det du skrivit, tycker jag du var alldeles för snäll om du betalat nåt alls.
Om det är så att de dämparna du beställt inte finns längre ska han ringa dig och kolla om det är ok med ett par andra.

Jag är nog lite gammalmodig, men så tycker jag.
Skriv svar