Mopedbutiker

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Micke S »

Det är ju några som kör med kretsen som jag själv på ett par motorer och Sura och någon mer. Sura vann ju backtävlingen i år och jag fick nöja mig med en andra plats men det visar att motorerna går mycket bra med kretsen. I dag fick jag ett meddelande från en annan kille (han är medlem här) som var roligt att läsa.

Hej Micke!

Det har gått ett tag nu.
Jag har haft ett elände med bestyckningen, som jag skrivit tidigare... Nu har jag dock kommit till ett läge där jag förmodligen måste vara nöjd.
Din lilla tändmoj har gjort stor skillnad på låga varv. Jag kan ligga på mycket lågt varv på tvåan och smyga mej genom villakvarteret Smile
På fullvarv finns inga tendenser till spikning.
Skitbra liten sak!!


Det finns dock säkert mer att hämta. Själv kör jag på 5an i drygt promenadtakt utan att motorn protesterar och från cykelhastighet 20 km/h eller något är den urstark på 5an till strax över 100 som den är växlad för. Är man lite konservativ med portningen så har man igen det med ett fett register. Det kan kanske tyckas lite märkligt att jag tjatar om låg och mellanregister men får man bra fjong där då gör det mer för prestanda än att bara öka toppeffekten. Speciellt på högre växlar som där man kan tvingas växla ner hela tiden om det är klent i botten. De trevligaste motorerna att köra är de som har ork och inte måste tokvarvas, det blir bara jobbigt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Sura »

Ja nog blir det mera ork på låga varv !
Han som bänkade i Mellsta frågade vad fan jag hade gjort med mina moppar, för det var ett sjujävla mellanregister tyckte han.
Jag bänkade ju Finnholmaren med 50cc EKF med 5.8 hk cylinder till 6,7 hk på hjulet, och den känns inte alls som en 50cc när man drar iväg vid en korsning.
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Micke S »

Kör man med fast tändning brukar man välja en kompromiss t.ex. 2mm före TDC för att det inte ska bli för segt på låga varv. Det som händer då är att motorn går tungt på höga varv och tappar toppeffekt och i ett visst läge spikar och överhettar. Med kresten kan man köra med brutalstarka 3-3,5 mm på låga varv och sedan drygt 1 mm på höga varv. På det sättet ökar även toppeffekten. Genom att man tänder sent då blir det varmare i avgasystemet så att det stäms av för ett högre varvtal samtidigt som man håller temperaturen i cylindern nere.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Micke S »

Jag fick ett trevligt samtal från Testo på Mopedrenovering i dag. De går verkligen seriöst fram och har testat kretsen på en måttligt trimmad motor som nu är körd i bänk på Tivedens motor. Resultatet blev att kresten är konstaterad att fungera exakt som utlovat. De som är intresserade av att optimera motorer med Kokusansystem får hålla ögonen öppna på Mopedrenoverings hemsida.

De som vill bygga kretsen själva kan förstås göra det. Ritningen är ju publicerad om än kanske inte med optimerade värden på komponenter. Men ser man till besväret att köpa material och knåpa ihop det på ett proffsigt sätt så skulle jag själv välja att köpa färdigt om priset är rimligt. Jag vet inte vad priset kommer att bli och lägger mig inte i det.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Coolvette »

Micke S skrev:Jag fick ett trevligt samtal från Testo på Mopedrenovering i dag. De går verkligen seriöst fram och har testat kretsen på en måttligt trimmad motor som nu är körd i bänk på Tivedens motor. Resultatet blev att kresten är konstaterad att fungera exakt som utlovat.
Kul att få en bekräftelse.

Bra jobbat!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Micke S »

Ja det är kul. Jag fick idén för flera år sedan men jag hade inget behov då och brydde mig inte om att fullfölja. I samband med backtävlingen i E-tuna förra året hade jag svårt att få till bra starter och få moppen att dra ordentligt precis när jag la i tvåan. Enda sättet att komma iväg ordentligt utan att den boggade var att hålla startvarvet uppe och få precis lagom hjulspinn. Moppen hade inte heller något bra lågvarvsregister vid vanlig körning så det var ett djäkla växlande hela tiden. Jag har fortfarande den motorn kvar, i min svarta Zundapp. Efter att den fick kretsen försvann lågvarvsproblemen och den drar ordentligt på en gång vid uppväxlingar. Det hade gått att ordna genom att ställa tändningen tidigare men då skulle toppeffekten minska och motorn börja spika på högre varv. Det går normalt inte att höra när det sker utan märks när bakhjulet låser och man har fått hål i kolven.

Problemet med att motorn blev svag hörs vid 3 s och 10 s in i filmen.

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Micke S »

Lovande produkt :)
http://www.mopedrenovering.se/interesti ... kusan.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Puchlasse »

Här är en annan spännande produkt
http://www.mopedrenovering.se/andra-mop ... tempo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Mopedbutiker

Inlägg av JanneL »

Får man vara full när man är med på bild? slider_anon.gif
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Hynboholm »

Puchlasse skrev:Här är en annan spännande produkt
http://www.mopedrenovering.se/andra-mop ... tempo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Den killen hade lagt ett brev i en kartong som jag öppnade imorse.
Det stod något om att en tjuv vid namn Lasse hade stulit alla lödnipplar, så jag blev utan...
Hederlig som han är, han i kepsen, så skulle han skaffa nya och skicka! :mrgreen:
slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Micke S »

Ettans mopeder har en hel del grejor till KS125, cylinderkit, Ritovevar och lösa Rito-vevstakar m.m. :drewl: Det kanske fler firmor kunde satsa på så att det blir lite konkurrens och kanske någon lyckas bli One Shop Stop för KS100/125 som troligen kommer att öka i popularitet, inte bara i Sverige utan även i grannländer? :whistle2:

Den första som kliver i och kan sälja cylinderkit 17 hp, vevstake, lager m.m. får en beställning av mig.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: Mopedbutiker

Inlägg av testo »

Kommer efter nyår! :D
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Micke S »

Då håller jag ann och väntar till dess ! Mycket bra för både er och köpare att ni verkligen bryr er på riktigt och det är verkligen roligt att se hur ni jobbar. En bra affär handlar inte om absolut lägtsa pris utan om förtroende och ska göra både köparen och säljare nöjda som ni men inte alla har förstått.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Puchlasse »

Micke, du anar inte hur kul vi har, vi går igång på allt runt våra underbara mopeder. Vi har mångdubbelt fler ideer än vi hinner förverkliga, och fler helt fantastiska personer runt om som hjälper oss, som tex du.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mopedbutiker

Inlägg av Micke S »

Ja jag förstår att ni har bra mycket roligare än på ett vanligt kneg eller något annat som man har hållit på med länge.

Tack för en utomordentlig service. Har precis beställ KS125-delar av Testo som verkligen är på hugget, där gjorde ni ett klipp som anställde honom.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar