Underbar indisk 90-talsreklam!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

JanneHagnell skrev: Dessutom ytterligare en indier som jag sett i Blocketannonser:
Bild
Intressant prisskillnad mot Bonnie, 3000 kr för...benskydd?
Ett bra grundämne för en smidig Road Racing farkost :D Dit med en potent maskin, skivbroms fram och stel sving så går det att köra fort eller mysköra vilket man önskar.

Här är en i södra Sverige som ser ut att vara ett vettigt objekt.
http://www.blocket.se/helsingborg/Kinet ... w=3&last=1

Bild
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Nu har det varit stilla här ett tag, men här kommer en påminnelse om att vi Bajajåkare är långt ifrån ensamma, även om det kan kännas så ibland här i Sverige.
Bild
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Spännande att se att det dock endast är män i den där enorma "familjen", hur går detta ihop? Nej men allvarligt, man märker ju att det är ju lite skillnad i frågor om jämställdhet mellan Indien och - i just denna fråga - välutvecklade Sverige.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Detta var visserligen några år sedan men visst, och det hade jag faktiskt inte sett.
Nu är ju jämställdhet på tapeten i Indien efter den tragiska gruppvåldtäkten och förhoppningsvis kan den ändå ge en puff i rätt riktning.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Underbar indisk 90-talsreklam!

Inlägg av JanneHagnell »

Nu var det ett tag sedan men här har vi en indisk Lambretta. Enligt uppgift från 70- eller tom 80-talet, mao långt efter att originalet kastat in handduken.
Dessutom lillaYezdi Colt som inte liknar något annat jag har sett - eller?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (119.41 KiB) Visad 7112 gånger
image.jpg
image.jpg (161.87 KiB) Visad 7112 gånger
image.jpg
image.jpg (249.53 KiB) Visad 7112 gånger
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Underbar indisk 90-talsreklam!

Inlägg av JanneHagnell »

Nya uppgifter gör gällande att den sista, Lambrettabaserade modellen tillverkades tom 1987 och hette Lamby Polo. Företaget API fortsatte med trehjulingar och annat fram till början av 90-talet.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Underbar indisk 90-talsreklam!

Inlägg av 56:an »

Kunde slå mig i backen på det var Italieninspirerat.
Motorn ger ju bara Rumivibbar så det smäller om det slider_score.gif
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Underbar indisk 90-talsreklam!

Inlägg av JanneHagnell »

Ifall vi har missförstått varandra så syftade jag inte på den sista bilden på "Colten" utan på den sista Lambrettaliknande scooter som API tillverkade.
Kul är det hursomhelst att indierna hållt liv i klassiska modeller. Vespa Sprint i Bajajkostym kan man ju redan köpa på Blocket, kanske skulle man försöka importera några Lamby också..? 8)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Underbar indisk 90-talsreklam!

Inlägg av 56:an »

Jag var nog lite för snabb där :)
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Underbar indisk 90-talsreklam!

Inlägg av JanneHagnell »

Idag blir det en broschyr på en Bajajtillverkad Tempo Hanseat. Sexsitsig (!) och med Volkswagenmotor enligt framsidan, men på faktasidan står det att det är en Heinkelmotor. Vill ha, i vilket fall som helst! slider_score.gif
Bilagor
image.jpg
image.jpg (158.16 KiB) Visad 6953 gånger
image.jpg
image.jpg (165.17 KiB) Visad 6953 gånger
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Underbar indisk 90-talsreklam!

Inlägg av JanneHagnell »

Tittade noga på bilden igen: Det är nog 17 en broschyr som ligger under som pratar om Volkswagenmoto! Språket bör ju vara en ledtråd: Tyskspråkigt i Indien? Nja..
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Underbar indisk 90-talsreklam!

Inlägg av Raketsport »

The revival Lamby var det klockrenaste plagiatet på Lambretta. Cool reklam var det i alla fall
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Underbar indisk 90-talsreklam!

Inlägg av JanneHagnell »

Tack vare en kille i vår Bajajgrupp på fb har jag nu inte bara ett reklamblad för Bonnie utan även för två andra Indienmoppar som Indo-Motors sålde, nämligen Baghee och Hero Puch.
Var naturligtvis tvungen att nörda lite kring dessa, då! :mrgreen:
Baghee är, vad jag har förstått, en kopia på Piaggio Ciao. Detta gör bla att den verkar ha i princip samma förgasare som Bonnie samt att man kan använda en del Ciaoreservdelar. Moppen tillverkades som klass II/max 25 km/h enligt det nuvarande systemet som var alldeles nytt när bladen trycktes. Tillverkare var Kinetic Engineering Ltd som finns kvar än men som underleverantör till bilindustrin.
Hero Motorcorp tillverkar däremot fortfarande tvåhjulingar (och hävdar att de är världens största mc-tillverkare). Hero Puch är en klass I/EU-moppe och är tydligen konstruerad av "riktiga" Puch i Österrike. Verkar därför finnas ett visst intresse för den bland Puchfolket.
Till skillnad från Bonnie och Hero så finns det just nu flera Baghee på Blocket till vettiga pengar. Fast snubben som tror att han ska få 4000kr för en som inte funkar är nog lite optimistisk...
Bilagor
image.jpg
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Underbar indisk 90-talsreklam!

Inlägg av Raketsport »

Det där är tre mopeder man ser parkerade i Umeå emellanåt, fast oftare för tio år sedan än nu
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Underbar indisk 90-talsreklam!

Inlägg av JanneHagnell »

Raketsport skrev:Det där är tre mopeder man ser parkerade i Umeå emellanåt, fast oftare för tio år sedan än nu
Jo men lite så. När jag köpte mina Bonnie kände jag igen namnet, att det var något med Indien och att de kom, sågs - och försvann... Synd, för jag tycker inte alls att de är dåliga. Men det kanske ni har förstått... slider_anon.gif
Skriv svar