nybörjare
-
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Det beror nog på vem du frågar. Jag hade nog tyckt att det vore lite konstigt. Men det beror oxo på vad det är för Sachs. 2 växlad Ilo mot 2 växlad Sachs hade för mig varit konstigt och "onödigt" men hade du valt en 4 växlade med 80CC hade inte varit konstigt alls.
Jag tror det är ganska accepterat med "ett snäpp upp" alltså att man byter till en bättre motor. Att byta bort enkla motorer med få växlar mot Zündapp är ju rätt vanligt. Eller att man hänger i något riktigt modernt vattenkylt ofta duktigt trimmat.
Jag gillar´t men det är en smaksak....vissa hatar de där vattenkylda motorerna. För mig går gränsen vid China 4 takt. Förstår att folk gör dessa byten men det är en jäkla ful, äcklig motor som låter illla....
Jag tror det är ganska accepterat med "ett snäpp upp" alltså att man byter till en bättre motor. Att byta bort enkla motorer med få växlar mot Zündapp är ju rätt vanligt. Eller att man hänger i något riktigt modernt vattenkylt ofta duktigt trimmat.
Jag gillar´t men det är en smaksak....vissa hatar de där vattenkylda motorerna. För mig går gränsen vid China 4 takt. Förstår att folk gör dessa byten men det är en jäkla ful, äcklig motor som låter illla....
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Personligen så tycker jag att du ska göra precis vad du själv känner för.
Vill du byta motor så gör det, bry dig inte om vad alla hängsel-dragare och översittartyper säger.
Det är ju ändå din moppe.
Men är mopeden i ett orört fungerande och härligt skick, så är det bättre att skaffa ett annat objekt för modifiering.
Gjorde själv om fästena på min Raket igår:
http://mopedheads-forum.12015.n7.nabble ... td240.html
Jag ogillar inte Sachs som det var på Ramblern från början på nått vis, utan gjorde detta pga att jag har flera Zundapp motorer på lager + att det är skoj att få fart på de gamla järnen igen.
Just my 5 cents
Vill du byta motor så gör det, bry dig inte om vad alla hängsel-dragare och översittartyper säger.
Det är ju ändå din moppe.
Men är mopeden i ett orört fungerande och härligt skick, så är det bättre att skaffa ett annat objekt för modifiering.
Gjorde själv om fästena på min Raket igår:
http://mopedheads-forum.12015.n7.nabble ... td240.html
Jag ogillar inte Sachs som det var på Ramblern från början på nått vis, utan gjorde detta pga att jag har flera Zundapp motorer på lager + att det är skoj att få fart på de gamla järnen igen.
Just my 5 cents
Mopedheads / Stram Wire Sverige
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: nybörjare
Man ska aldrig byta ut en JLO-motor mot någon annan motor. JLO är en kanonmotor om man vill hålla sig upp till 50-strecket. Dessutom tyst och fantastiskt lättmekad.jowe65 skrev:Hej jag är en novice inom detta med veteran moppe, jag har en kanske dum fråga! om man har ett renoveringsobjekt som i original utförande hade ex en ilo motor, och jag sätter dit en Sachs, är man helt ute då???
Vill man åka fortare köper man något med Zündapp-, Sachs- eller Puchmotor.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Som du förstår av ovanstående två inlägg ska du inte hänga på någon Zündapp-eller Puchmotor. Det kommer säkert någon som skriver att du inte ska hänga på någon Sachsmotor heller och om inte har ju jag redan skrivit det tidigare.Hynboholm skrev:zappafan skrev:Så länge du inte hänger dit en Zundappmotor är det
Eller Puch...
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Förvånad
Sköj att läsa kommentarerna om motorbytena, undrar varför ingen har använt allt utom ramen från en 50 tals monarped
och 1279/89 ram med en fyrpet Sachaha motor? kan bli ondare sleeper
än Rexxys compact
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Det där är en smaksak. Om moppen är i fint originalskick kan jag tycka det är synd att byta, men å andra sidan finns det kanske gott om fina originalmonarpeder. Du skriver att du är novis på veteranmoppar, men inte om du skruvat i motorer förr. Om du lätt vill hitta reservdelar så är Sachs, puch och zundapp att föredra, men du kan säkert få hjälp med Ilodelar från oss forummedlemmar. Så med andra ord så ska du göra vad som blir bäst för dig, det är bara roligt att fler blir intresserade av veteranerna och man ska inte göra det så komplicerat. Lycka till och välkommen till forumet!
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- Autoped-nizzen
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 23 dec 2013, 00:33
- Ort: Boden
Bara göra som man vill!
Sen om det är det bästa valet man gör är ju en smaksak.
Jag har en crescent f50 med puchmotor som jag modifierade ihop när jag var 15.
Varför? Ja som jag minns det så hade jag ingen originalmotor till ramen men samtidigt en puchmotor liggandes så....
Funkar hur bra som helst (har kvar moppen idag)
Sitter stötdämpare bak från en kawasaki kx80 också.
Men idag hade jag helst sett att det satt en sachsmotor på moppen, men men....
Sen om det är det bästa valet man gör är ju en smaksak.
Jag har en crescent f50 med puchmotor som jag modifierade ihop när jag var 15.
Varför? Ja som jag minns det så hade jag ingen originalmotor till ramen men samtidigt en puchmotor liggandes så....
Funkar hur bra som helst (har kvar moppen idag)
Sitter stötdämpare bak från en kawasaki kx80 också.
Men idag hade jag helst sett att det satt en sachsmotor på moppen, men men....